Gå till innehåll

QUAD Registry Cleaner; vågar man använda?


Mickilina

Recommended Posts

Hej!

Installerade ovannämnd "städgumma" och för min förvånad hittade den en massa skräp. Jag använder ju dagligen RegSupreme Pro och trodde skulle ha lite "renare" register, därav förvåningen.

Nu önskar jag höra om någon har erfarenheter av detta program både negativa som positiva. Vågar man använda detta? Visserligen finns där backup också, men vill helst undvika all extra trassel...

Har bara scannat hittills. Lägger här en skärmdump om resultaten:

t_dflVjbdOm.gif

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför man ideligen kör dessa Register städningar  eek

1.  De gör ingen nytta för diskutrymmet.

2.  De tar bort sådant som inte skall tas bort.

3.  De ställer ofta till det för installerade program.

4.  Där kommer alltid att finnas onödiga registreringar enligt någon.

5.  De har aldrig gjort att någon dator fått bättre prestanda.

6.  Det enda de gör är att ge forum fler oförklarliga problem att lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Waxinator!

Tack för svaret  :)!

Alla punkter var så tydliga att det inte blev utrymme för missuppfattningar  :D

Alltså resultatet får bli avinstallation av programmet.

Bara en extra fråga: till vilken/vems nytta görs dessa program/verktyg? Detta exempel är ju freeware, så pengaflöde till någon bör inte vara en förklaring.

// Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa, det var så du menar  ;)

Klart man får vad som helst, inte bara oskyldig reklam, om man håller på att hämta program från olika suspekta sidor, men de sidorna försöker jag undvika som pesten. Och troligtvis har jag haft tur också  :D, peppar peppar...

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är ett freeware-program. På den "påkostade" hemsidan, under rubriken FAQ ställer de sig frågan " Why should I buy this software?". Något svar på det och vad det kostar får man aldrig och lika bra är väl det. Det finns tillräckligt många och goda registerstädare som är gratis.

Eftersom jag ofta testar många olika program och sedan avinstallerar dom om dom inte håller måttet så använder jag registerstädare eftersom programmens egna unistallers ofta är dåliga och lämnar kvar många registersträngar. Till detta använder jag också programmet Revo Uninstaller som är ganska duktigt på att "rensa" bort registersträngar som blivit "kvarglömda".

Om man inte ägnar sig åt att testa allehanda program kan man nog som waxinator påpekar strunta i registerstädare.

Kan även rekommendera programmen ERUNT och NTREGOPT för att göra backup på registret och optimera det- innan och efter att man rensat registret.

http://www.larshederer.homepage.t-online.de/erunt/ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svarat fjamsetramsa och Gepe 8)

eek "Det är med många gratis program som med folköl... det är en inkörsport för tyngre grejer..." :D

Det gäller att få datorister att tro att de inte klarar sig utan, och för att få det riktigt rent så kan man köpa till...

Ofta säljer företagen tyngre produkter som uppgradering och anti-ditt-o-datt program som komplement...

P.S.  Öl rensar bättre än Registerstädning. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte man skall avvisa tanken på att mitt register, med en storlek på 6800 + 2560 KB (software + system), gör min dator en smula snabbare än en standard-PC med ett register på  20-30 MB.

Kolla efter filen software resp. system (inga filändelser) i följande mapp: %windir%system32config

Mitt rekord är 5888 + 23xx KB 8) men numera är mitt register "bloated" som ni ser. :-[

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... en storlek på 6800 + 2560 KB (software + system), gör min dator en smula snabbare än en standard-PC med ett register på  20-30 MB.

Registret ligger konstant parkerat i RAM så ditt nedbantade 9MB eller 30MB är helt irrelevant för snabbheten... Sorry ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Registret ligger konstant parkerat i RAM så ditt nedbantade 9MB eller 30MB är helt irrelevant för snabbheten... Sorry ;)

Uppstart däremot. ;)

Mina kunskaper är begränsade, men borde det inte behövas lite mindre CPU också för att läsa ett mindre register när man använder diverse program? Det kanske inte funkar på det viset, jag vet inte.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...