Gå till innehåll

[LÖST] Creative X-Fi Xtreme Gamer drivrutiner


LightningStrike

Recommended Posts

Microsoft och Creative verkar inte gilla varandra. Jag har ännu inte lyckats hitta några fungerande drivare till mitt ljudkort.  >:D

Blåskärmarna staplas på varandra. Urkasst är ett för lindrigt ord. >:D 

Kan bli avgörande för mitt e.v. framtida val av operativsystem. Skärpning anbefalles!!! >:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft och Creative verkar inte gilla varandra. Jag har ännu inte lyckats hitta några fungerande drivare till mitt ljudkort.  >:D

Blåskärmarna staplas på varandra. Urkasst är ett för lindrigt ord. >:D   

Kan bli avgörande för mitt e.v. framtida val av operativsystem. Skärpning anbefalles!!! >:D

Gepe//

Funkar inte drivaren på denna sidan?

http://se.europe.creative.com/support/down...p;x=28&y=10

Funkar inte denna skulle jag tro att du antingen har ett fel på kortet eller så har du något tok i din Windows installation.

Kolla också så det inte är ett IRQ problem...ljudkort brukar fungera bäst i nedersta PCI slottet på moderkortet...fråga mig inte varför men att flytta ett strulande ljudkort har hjälpt mig många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. IRQ

Jag har Creativekortet i det nedersta PCI slotet. När jag kollar IRQ via enhetshanteraren så finns det inbyggda Soundmax och Creativekortet under samma (PCI) 18. Hur ändrar man det? Räcker det med att flytta Creativekortet till ett annat slot?

Ang. drivrutinen

Jag har försökt med den och andra drivrutiner- i kompabilitetsläge vista- med administratörrättigheter med samma resultat. Jag har ibland lyckats lägga in drivrutinerna men får upp att de inte kan startas  alt. blåskärmar på löpande band. Jag har försökt avinstallera drivarna till det inbyggda soundmaxkortet och disabla det.Ingen skillnad.

Tack för ditt engagemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att stänga av det inbyggda ljudkortet i BIOS, det skall finnas under Advanced/on board divice (eller liknande), är detta inte avstängt i BIOS kan jag tänka mig att problem uppstår.

Installera sedan drivaren till creative kortet, funkar det fortfarande inte så pröva flytta creative kortet en eller två PCI platser upp så skall det få ett annat IRQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit inne i BIOS och letat där du tipsar om men jag hittar inget som stämmer med det inbyggda ljudkortet där. Har alltså inte lyckats stänga av det i BIOS.

Har testat att flytta Creativekortet till en annan slot men det hjälpte inte. Har läst på lite andra forum att andra med samma ljudkort haft samma problem, d.v.s. det funkar inte med befintliga drivare till Windows 7.

Jag får väl avvakta och se om Creative "får arslet ur vagnen" och kommer med såna så småningom.

Jag har ju ljud via det inbyggda ljudkortet som Microsoft egna drivare funkar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit inne i BIOS och letat där du tipsar om men jag hittar inget som stämmer med det inbyggda ljudkortet där. Har alltså inte lyckats stänga av det i BIOS.

Har testat att flytta Creativekortet till en annan slot men det hjälpte inte. Har läst på lite andra forum att andra med samma ljudkort haft samma problem, d.v.s. det funkar inte med befintliga drivare till Windows 7.

Jag får väl avvakta och se om Creative "får arslet ur vagnen" och kommer med såna så småningom.

Jag har ju ljud via det inbyggda ljudkortet som Microsoft egna drivare funkar med.

Du kan "Inaktivera" det integrerade kortet i Enhetshanteraren, i stället för att krångla med det i bios, om det skulle behövas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst på lite andra forum att andra med samma ljudkort haft samma problem, d.v.s. det funkar inte med befintliga drivare till Windows 7.

Är det inte XP Sp3 du jag drivare till?

Står ju XP Sp3 i din profil  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett sb kort av äldre modell, och det enda som fick det att fungera var en moddad drivrutin från ngo, och manuell installation av ljudchipet. Den moddade drivrutinen beror på att det inte finns drivar till annat än xp.

Men nu funkar det :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick in ljudet genom att köra i vista kompatibilitetsläge (känns lite B). Vad jag har läst ska vistas drivisar fungera till windows 7 (trodde inte dom menade att man fick göra på detta viset, blir kanske bättre när RTM kommer)

Problemet är inte Windows utan det är drivrutinen som letar efter vilken windowsversion du har installerad. Därför måste man "lura" drivrutinen att det är vista den ska installeras på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...