Gå till innehåll

Där sjönk Microsoft djupare ner i dyn


Kent

Recommended Posts

Så djävla galet.. blir detta verkligehet så har konkurenterna chansen nu:

"Det amerikanska patentverket mottog i förra veckan en patentansökan med namnet Metered Pay-As-You-Go Computing Experience. Den lämnades in av Microsoft och handlar om en ny betalningsmodell för datorer..."

Läs gärna:

http://www.idg.se/2.1085/1.203314/patent-k...ell-for-datorer

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju knappast vara en ersättare till det vi har idag - på sin höjd kan det bli ett alternativ.

Microsoft ska inte ha ett dugg med vad jag använder MIN hårdvara till (som dessutom inte ens är köpt genom Microsoft).

Man kommer inte bara skjuta sig i foten om man inför detta, man kommer fan blåsa av hela skallen.

Att man sen skulle mäta hur belastade CPU:erna är ger ju fan inget om hur mycket av Windows man använder. Ren idioti faktiskt. Kommer köra skiten olagligt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har ansökt om ett patent som kan leda till att vi i framtiden inte betalar en fast summa för nya datorer som vi köper, utan istället bara betalar för den datorkapacitet som faktiskt utnyttjas.

Det amerikanska patentverket mottog i förra veckan en patentansökan med namnet Metered Pay-As-You-Go Computing Experience. Den lämnades in av Microsoft och handlar om en ny betalningsmodell för datorer.

Microsoft anser att många i dag köper datorer vars kapacitet inte utnyttjas till fullo, och att det därför vore bättre att istället införa en modell som gör att användarna bara betalar för den kapacitet som faktiskt används.

Planen är att man via mjukvara eller hårdvara ska övervaka datorerna för att ta reda på bland annat hur mycket diskutrymme som används och hur processorerna belastas, och utifrån detta ska man sedan skicka ut specificerade räkningar.

De som exempelvis bara använder sin dator för att ordbehandla och surfa får med andra ord betala mindre än dem som spelar mycket. I modellen ingår också ett system som låser datorn till exempelvis en viss internetleverantör på samma sätt som mobiltelefoner är låsta till olika operatörer.

Källa: PC World http://www.idg.se/2.1085/1.203314/patent-k...ell-for-datorer

Efter all galenskap 2008, som FRA, Ipred mm så tänkte jag det nu inte kommer dyka upp fler tokerier på året, men nog skulle det allt dyka upp fler galenskaper ändå, och det enda in i det sista.

Jag håller med al6,  antingen köra olagligt eller helt enkelt skrota allt vad Microsoft heter från och med då. Värsta jag läst på bra länge det här..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Tja, i så fall så blir det Puppy Linux på heltid för min del. Lite frihet måste man få ha utan att giriga jättebolag skall in och snoka i ens privata liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det säkert att det här inte är en skröna?

En befogad fråga!

Allt låter för otroligt för att vara sant. :o

Om det nu verkligen är sant så blir det Ubuntu/Slax/Puppy Linux

för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är egentligen inget nytt... bara ny tillämpning så att säga! Mycket av det som normalt skulle stämplas som spyware, har länge varit fullt legitimt, bara det introduceras under rätt logotype! Som t.ex Microsoft, Adobe m.fl. giganter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ni surrar om eran "nojja"..... --!!

Det finns redan betalningsmodeller för servertjänster som MS förmodligen kollat på.... ;)

Amazonmolnet kör precis en sådan modell...  Azur blir likadant med all säkerhet.

http://aws.amazon.com/ec2/

Det märkliga är väl att söka patent på en klientlösning......det är ju patenten som ska bekämpas med alla medel och inte nojjor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Helt ointressant Plun. Det som är intressant är hurvida MS skall kolla hur mycket diskutrymme jag har kvar, eller hur mycket processorkraft jag använder. Vad skall de mer kolla tro? Glöm det, det går jag inte med på. Då blir det Linux för hela slanten i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ointressant Plun. Det som är intressant är hurvida MS skall kolla hur mycket diskutrymme jag har kvar, eller hur mycket processorkraft jag använder. Vad skall de mer kolla tro? Glöm det, det går jag inte med på. Då blir det Linux för hela slanten i så fall.

Nej annars går det ju inte att beräkna uttnyttjandet precis som man gör med molntjänster.... ;)

Jo kör du Linux.... det gör jag med plus just nu Windows 7 på ett skrälle  ;)...  fortfarande inga hemligheter med mina "kakrecept".

Sen får jag ju hoppas att du krypterat dina diskar så att inte "slummen" kommer åt dina hemlisar.... :o 

Kryptering av diskar är ju basic enligt all känd kunskap inomområdet  geek!  Men kräver lite disciplin... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Hur säkert jag kör kan du se här.

Knäck denna, lär väl bara ta sådär 100 år, eller mer. Arkivet är AES 256 krypterat.

(det är ett långt lösenord med blandade bokstäver, siffror och symboler)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det stämmer som plun säger, att det redan finns, så borde det ju inte vara någon fara. Om det redan finns men vi inte har blivit "utsatta" för det så betyder väl det ändå att denna betalningsmodellen kommer att bli frivillig. Antingen köpa hela OS:et eller vad man nu ska betala, eller välja denna modellen som kanske är billigare eftersom man då låser sig till vissa internetleverantörer som det står i artikeln?

Är ju inte så konstigt trots allt, kolla bara på våra telefoner där vi betalar för hur mycket vi använder dom:

* Vill vi använda andra leverantörer måste vi låsa upp dom för en kostnad.

* Vill vi ringa länge måste vi betala mycket.

Microsofts förslag kanske är lite mer extremt, men så länge det är frivilligt är jag inte emot det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Men om det stämmer som plun säger, att det redan finns, så borde det ju inte vara någon fara. Om det redan finns men vi inte har blivit "utsatta" för det så betyder väl det ändå att denna betalningsmodellen kommer att bli frivillig. Antingen köpa hela OS:et eller vad man nu ska betala, eller välja denna modellen som kanske är billigare eftersom man då låser sig till vissa internetleverantörer som det står i artikeln?

Är ju inte så konstigt trots allt, kolla bara på våra telefoner där vi betalar för hur mycket vi använder dom:

* Vill vi använda andra leverantörer måste vi låsa upp dom för en kostnad.

* Vill vi ringa länge måste vi betala mycket.

Microsofts förslag kanske är lite mer extremt, men så länge det är frivilligt är jag inte emot det.

För servers ja, men inte för vanliga hemanvändare som sitter vid en vanlig reguljär dator. Skall vi också bli kollade? No thank you. Att MS skall sitta och glutta på mitt diskutrymme eller processorkraft har jag ingen lust med. Då kan man fråga sig vad de kollar mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ju ingen roll, jag sa ju att om det är frivilligt är jag inte emot det.

Läs mitt meddelande innan du citerar det.

Knäck denna, lär väl bara ta sådär 100 år, eller mer. Arkivet är AES 256 krypterat.

Är ganska så off-topic men vill man in tar det inte lång tid. Vanlig hederlig bruteforce uppdelat på flera trådar, på flera datorer, med flera kärnor. Man räknade ju ut PIs kvadrillionte decimal på vanliga Windows XP-datorer i ett nätverk som sammverkade i typ 75 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Spelar ju ingen roll, jag sa ju att om det är frivilligt är jag inte emot det.

Läs mitt meddelande innan du citerar det.

För många är det inte det. Noobs vet inget om sånt och accepterar vad som helst.

Sen funkar det inte frivilligt heller.

Varför skulle du betala för det du använder, och bli kollad medan jag inte blir det, eller betalar för vad jag använder?

Ett sånt system funkar bara om alla eller ingen blir kollad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det stämmer som plun säger, att det redan finns, så borde det ju inte vara någon fara. Om det redan finns men vi inte har blivit "utsatta" för det så betyder väl det ändå att denna betalningsmodellen kommer att bli frivillig. Antingen köpa hela OS:et eller vad man nu ska betala, eller välja denna modellen som kanske är billigare eftersom man då låser sig till vissa internetleverantörer som det står i artikeln?

Är ju inte så konstigt trots allt, kolla bara på våra telefoner där vi betalar för hur mycket vi använder dom:

* Vill vi använda andra leverantörer måste vi låsa upp dom för en kostnad.

* Vill vi ringa länge måste vi betala mycket.

Microsofts förslag kanske är lite mer extremt, men så länge det är frivilligt är jag inte emot det.

Jo det är inte särskilt extremt eftersom modellen redan finns.....

http://aws.amazon.com/ec2/#pricing

Framtidens burkar blir förmodligen bara ett intelligent skal och sedan laddar man ner det man behöver från ett moln.

Betalar sedan exakt för det man förbrukar.....  både på klient och molnsidan.

"Skiten" är ju att det är så enkelt att patentera allt grunx i USA... >:D   Vi kan ju strunta i de flesta  patenten eftersom det inte finns inom EU men för stora företag är det omöjligt om man lyckas patentera någonting i USA...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framtidens burkar blir förmodligen bara ett intelligent skal och sedan laddar man ner det man behöver från ett moln.

Betalar sedan exakt för det man förbrukar..... både på klient och molnsidan.

Tycker detta låter logiskt. Med tanke på allt tjat om moln så låter det helt logiskt att Microsoft inför nya betalningsmodeller som ska fungera bättre i framtiden. Gillar faktiskt det plun säger i den här tråden.

Kan nästan tänka mig att gilla detta i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt handlar om att "få kontroll". Trist nog.

Nope...mer om smarta nya teknologier......

Ubuntu har en färdig image för Amazonmolnet.

https://help.ubuntu.com/community/EC2StartersGuide

Är väl enbart inskränkthet som hindrar vidare utforskning.....

Virtuella tjänster kommer att explodera via moln....

Sen visst måste det vara en viss smarthet i vad som körs..... Azure tjänsterna har vi inte sett än... 8)

Det är ju kopplat mot det som MS patent gäller... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt handlar om att "få kontroll". Trist nog.

Det "patentet" bottnar i pengar och politik.

Eftersom USA har muslim/al-quida -nojja, som idag är spridda över hela världen,

så finns det inget LAND att slå till mot - därför blir hela världen drabbad av deras fasoner.

Ett tag var USA'a regering mot microsoft, idag har govermentet sett möjligheterna att vara lierade.

Information har alltid varit ett överlägset vapen.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Allt handlar om att "få kontroll". Trist nog.

Nope...mer om smarta nya teknologier......

Ubuntu har en färdig image för Amazonmolnet.

https://help.ubuntu.com/community/EC2StartersGuide

Är väl enbart inskränkthet som hindrar vidare utforskning.....

Virtuella tjänster kommer att explodera via moln....

Sen visst måste det vara en viss smarthet i vad som körs..... Azure tjänsterna har vi inte sett än... 8)

Det är ju kopplat mot det som MS patent gäller... ;)

Om "smarta nya teknologier" som gör det möjligt att kolla folk betydligt mer och bättre, ja. Det är inte bara på den här sidan det märks. Under senaste året har det kommit fram en mängd olika sätt att få kontroll på folk, FRA, IPRED mm. Vi är inte ens medvetna om vad vi installerar för program pga vi inte vet vad de innehåller eller exakt vilka tjänster som körs.

Detta är inte nojja, utan en realitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Såna som Disney ville till och med ha specialbyggda processorer för att bättre kunna kontrollera folk. Det säger väl lite om hur desperat man är att få kontroll på internet och "stävja olagligheterna" som det så fint uttrycks. Även om det är nåt som drabbar alla, olaglig eller inte. Att få kontroll på internet är antagligen det största du skulle kunna att göra för att få all makt i din hand. Kriget om internet? Tja, det har pågått länge nu och det är snart dags för något stort skulle jag kunna tänka mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja....var kvar i din "nojja"...    ;)

Sverige blir sittande med sin inåtvändhet, bakåtsträvande  (mina piratfiler  ;D)    när resten av civilisationen åker iväg... :o

Förutom MS förbenade patent är det ju bara bra... men där är ju alla amerikanska bolag lika med IBM i spetsen >:D.

Undersöker man sedan inget så vet man sedan inget..... :D

Slutligen är det en "marknad" som ger domen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jaja....var kvar i din "nojja"...    ;)

Sverige blir sittande med sin inåtvändhet, bakåtsträvande  (mina piratfiler  ;D)    när resten av civilisationen åker iväg... :o

Förutom MS förbenade patent är det ju bara bra... men där är ju alla amerikanska bolag lika med IBM i spetsen >:D.

Undersöker man sedan inget så vet man sedan inget..... :D

Slutligen är det en "marknad" som ger domen....

Kampen om internet är väl knappast något nytt eller konstigt eftersom den pågått rätt länge vid det här laget, dvs att få kontrollen över användarna. De "tjänster" som du talar om är definitivt inget att se fram emot eftersom vi förlorar vår rätt att vara privata och rätten att hindra myndigheter och storföretag att få insyn i våra egna datorer.

Värden får gärna "segla väg" och bli kontrollerade av storebror med tillhörande storföretag om de vill, så länge jag slipper det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Och Plun, jag upprepar.

Det handlar inte om att vi vill gömma olagligheter, det handlar om att vi vill ha vårt privatliv i fred från myndigheter och storföretag. Jag har rätt till ett privatliv, du också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...