Gå till innehåll

Trasig dator efter byte av nätagg


Recommended Posts

Fick ett nytt nätaggregat i julklapp. Efter installation så började hårddisken bete sig lite märkligt, den varvade upp och ner lite hur som helst, började pipa, och datorn dog. Testade att starta om ett par ggr, med varierande resultat. Nu har jag ominstallerat XP, vilket var lite problematiskt, eftersom jag ofta fick meddelande om att HDD är trasig, inte går att hitta, etc.

Att disken lägger av efter ett par år är iofs inget märkligt , det jag finner lite anmärkningsvärt är att detta händer just i samband med att jag byter nätagg.

Tror ni att disken kan ha fått "för mycket" ström? Det är en Cooler Master Silent Pro M 500W.

Jag köper nog en ny disk imorgon...

Mvh/ Valter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett nytt nätaggregat i julklapp. Efter installation så började hårddisken bete sig lite märkligt, den varvade upp och ner lite hur som helst, började pipa, och datorn dog. Testade att starta om ett par ggr, med varierande resultat. Nu har jag ominstallerat XP, vilket var lite problematiskt, eftersom jag ofta fick meddelande om att HDD är trasig, inte går att hitta, etc.

Att disken lägger av efter ett par år är iofs inget märkligt , det jag finner lite anmärkningsvärt är att detta händer just i samband med att jag byter nätagg.

Tror ni att disken kan ha fått "för mycket" ström? Det är en Cooler Master Silent Pro M 500W.

Jag köper nog en ny disk imorgon...

Mvh/ Valter

Jag har monterat och bytt säkert över 1000 nätagg.

Coolermaster är ett "okej" agg kvalitéts-mässigt, och dom ger aldrig "för mycket power".

Du har haft otur och klantat till det vid bytet.. ELLER så gick disken sönder innan ditt gamla nätagg gav upp.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klantat och klantat, lossade lite kablar, satte tillbaks lite kablar. Men det är klart, händer det så händer det.

Nejdå.. du har inte klantat till det - skrev jag så nervärderande?

JAG har iaf. klantat till det många ggr, då man varit lite snabb å vårdslös.

Om du nu tror att ditt nätagg ger för mycket power, så... ja just det.. byt ut det..!

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är troligare att diskens data-kabel lossnat lite än att nätaggregatet har överspänning.

+12V och +5V används till annat också än bara disken.

Den gamla 4-stift (IDE) matningen kan glappa mellan stiftet och hylsan.

Känn på trådarna en i taget om de trögar när du drar/skjuter dem i kontakten.

Byt strömkontakt med annan enhet för test (CD/DVD).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...