Gå till innehåll

Låååååååångsam inloggning - 12 minuter


Steinitz

Recommended Posts

När jag loggar in på mitt konto tar det 12 minuter innan skrivbordet dyker upp. Systemet installerades i slutet av december så det är ganska rent och lite program installerade hittills.

Det känns som om systemet går lite i sirap i övrigt också - exempelvis när man stänger av datorn så tar det uppåt tio minuter.

När jag kollar i loggarna hittar jag inget som ger ledtrådar och alla enheterna fungerar.

Är det någon som har några idéer på vad man kan felsöka efter, ändra inställningar, knepa och knåpa för att komma tillrätta med detta ???

Burken innehåller: Vista Home Premium 64 + Asus P5Q Pro, Core 2 duo e8500 3,16, 4GB Ram, 320 GB HD + 1TB HD, Asus Radeon HD4870 512.

//Steinitz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Skrivaren är inte påslagen mesta av tiden. Den funkar inte bra alls sedan jag installerade Vista. Skriver i bästa fall ut en sida och sedan felmeddelande. Men det kan jag kanske leva med. Sirapen i övriga burken är det värre med.

Men du menar att det är någon enhet som orsakar det här. Bra uppslag.

//Steinitz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivaren är inte påslagen mesta av tiden. Den funkar inte bra alls sedan jag installerade Vista. Skriver i bästa fall ut en sida och sedan felmeddelande.

Avstängd eller ej så är den elektriskt ansluten via kabeln...

Dra ur USB-sladden om du vill konstatera att den inte har med sirapen att göra.

Du bör titta på disk-lampan om den indikerar mycket eller liten aktivitet i siraps-lägena.

Även nätverkskabeln kan vara inblandad om Windows försöker upprätta/avsluta en uppkoppling.

Slutligen så kan datorn vara infekterad med trojan som håller datorn sysselsatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Waxinator skrev:

Du bör titta på disk-lampan om den indikerar mycket eller liten aktivitet i siraps-lägena.

Vid hög diskaktivitet starta processhanteraren (task-managern) med ctrl-alt-delete för att se om det är någon process som använder mycket CPU-kraft och minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag: tagit och kopplat ur skrivare och scanner. scannat hela hårddisken med virusprogrammet.

Och senaste inloggningen tog 9 minuter...  ???

Nätverkskabeln har jag inte kollat ännu. Känns svårt att dra ut den.

Fler tips?

// Steinitz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler tips?

// Steinitz

Du? Vet du vad jag gör i sånna här lägen?

Installerar om burken rakt av! Sedan är jag avigt inställd till Asus mainborad - medans andra älskar dyngan.

Det fanns en tid när Asus var överlägset bäst.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är jag avigt inställd till Asus mainborad - medans andra älskar dyngan.

Det fanns en tid när Asus var överlägset bäst.

kentan.

OT!

Äntligen fler som har insett detta... har sen några år ersatt Asus med Gigabyte! Redan när man packar upp grejerna och tar i dom, känner man den betydligt högre kvalliteten!    ;)

OT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få fram orsaken så kan du minimera uppstarten och se vad för skillnad det gör.

Kör msconfig.exe och under fliken Autostart avmarkera allt. Starta om och ta tiden.

På så vis sorterar du bort program och har bara mest drivrutiner kvar som kan spöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är jag avigt inställd till Asus mainborad - medans andra älskar dyngan.

Det fanns en tid när Asus var överlägset bäst.

kentan.

OT!

Äntligen fler som har insett detta... har sen några år ersatt Asus med Gigabyte! Redan när man packar upp grejerna och tar i dom, känner man den betydligt högre kvalliteten!    ;)

OT!

Haha.. ser man på  ;)

Jodå.. vi har varit återförsälajre för Gigabyte sen 2 år sedan. Dom har blivit riktigt bra.

Asus-borden är idag långsamma, buggiga och ofta trasiga, redan vid leverans. URK.. aldrig mer.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...