Gå till innehåll

Kaspersky AV 2009....


Recommended Posts

Ja fast sannolikheten att just du ska drabbas av ett nytt virus/trojan innan det har kommit en definition update är rätt liten. Men inget är ju perfekt.

Finns det egentligen nåt alternativ som skulle göra datorn 100% säker idag?

Det som kommer närmst är HIPS, d.v.s. ett program som övervakar allt som händer i datorn. (Därmed inte sagt att användaren måste ta ställning till allt som skall utföras. HIPS-porgrammet måste utformas på ett klokt sätt, annars står nog ingen ut med det någon längre stund.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 80
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Ok men då måste vara nåt enormt smart för annars kommer det väl löpa amok är jag rädd för bland filer och program. Det om nåt tycker jag låter som trubbel faktiskt.

Jo, smart måste det vara, som sagt. Om HIPS och AV är integrerade, är ju en svartlista tillgänglig, och kompletteras den med en vitlista, d.v.s en databas med säkra program, har man redan där stor hjälp. Man kan också välja att digitalt signerade program skall betraktas som säkra o.s.v. Det skall också ingå en beskrivning av det ett program vill göra, och om det kan innebära någon risk eller inte. Det finns också system som visar hur andra användare har valt att behandla en viss förfrågan.

HIPS är ju avsett att hjälpa, inte stjälpa. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HIPS är ju avsett att hjälpa, inte stjälpa. ;)

Jo men alla stura skyddspaket har HIPS funktionalitet inbyggt....

Utmaningen är mer att den som ska se på sin p-rulle är mer fokuserad på den än HIPS.. ;)

F-Secure har bökat i flera år med sin funktion, han (hon) som vill se sin p-rulle blir ju störd av en massa larm... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men alla stura skyddspaket har HIPS funktionalitet inbyggt....

Nja…, men det börjar att komma allt mer nu. De stora AV-utvecklarna börjar att inse att det de har hållit på med i åratal inte längre räcker som skydd… Undrar om vi får se ThreatFire (som dock inte är ett rent HIPS) i nästa NIS… ;)

Utmaningen är mer att den som ska se på sin p-rulle är mer fokuserad på den än HIPS.. ;)

F-Secure har bökat i flera år med sin funktion, han (hon) som vill se sin p-rulle blir ju störd av en massa larm... ;D

Är man tillräckligt ivrig (korkad) ignorerar man väl varningar från både HIPS, AV, brandvägg, buffertöverskridningsskydd o.s.v. Programmen tillhandahåller verktyg för att skydda datorn, men det är ju användaren som har ansvaret. Kanske inte alltid så bra, men vi vill ju inte ha en diktator i datorn. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bäver
De stora AV-utvecklarna börjar att inse att det de har hållit på med i åratal inte längre räcker som skydd

Jo, den senaste tidens elände har med önskvärd tydlighet visat att det verkligen behövs

kraftfullare skydd.

Även Malous enträgna arbete visar på vilka infernaliska malware det finns.

Så AV med någon variabel av HIPS är nog att rekommendera.

((Tyvärr finns nog mer elände som är svårbotat...

http://www.win.tue.nl/hashclash/rogue-ca/

http://fscked.org/blog/fully-automated-act...ookie-hijacking

http://www.doxpara.com/?p=1237

https://blog.startcom.org/?p=145))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så tänkte jag Kaspersky Av 2009....   de kanske skulle vara något eller??

har fått bra betyg överallt... sitter nu å provar en svensk trial av det å är riktigt nöjd kan ja säga =)

de ja tänkte höra är om det är någon annan som kör KAV 2009  eller KIS som  kan lämna lite kommentarer eller något omdömme...

och är det något att ha???

//  Byvander

Har du spanat in dessa videor?

Kaspersky Anti-Virus 2009

KAV rensar duktigt, men lämnar en del omdirigerande annonsskräp i IE. (Det gör nästan alla program.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men alla stura skyddspaket har HIPS funktionalitet inbyggt....

Nja, men det börjar att komma allt mer nu. De stora AV-utvecklarna börjar att inse att det de har hållit på med i åratal inte längre räcker som skydd Undrar om vi får se ThreatFire (som dock inte är ett rent HIPS) i nästa NIS ;)

Utmaningen är mer att den som ska se på sin p-rulle är mer fokuserad på den än HIPS.. ;)

F-Secure har bökat i flera år med sin funktion, han (hon) som vill se sin p-rulle blir ju störd av en massa larm... ;D

Är man tillräckligt ivrig (korkad) ignorerar man väl varningar från både HIPS, AV, brandvägg, buffertöverskridningsskydd o.s.v. Programmen tillhandahåller verktyg för att skydda datorn, men det är ju användaren som har ansvaret. Kanske inte alltid så bra, men vi vill ju inte ha en diktator i datorn. ;)

Nej alla stora skyddspaket har HIPS funktionalitet på något sätt...  jag har själv skickat tonvis med filinfo till Trendmicro när jag aktivt testade....  allt för deras HIPS.. ;)

Sen borde du ha kommit så långt så att du ser skillnaden på malicious och sådant som enbart är junk i en dator... falska

skyddsprogram är då junk men inte normalt skadliga.

Det som syns utåt är ju oftast enbart junk och inte skadligt...... Slutligen så lär ju sig säkert 95% av alla användare det här ändå utan en massa kryptiska HIPS varningar.  Vissa kommer aldrig att lära sig.

Det här är ju den oändliga utmaningen med mjukvara.....   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen borde du ha kommit så långt så att du ser skillnaden på malicious och sådant som enbart är junk i en dator... falska skyddsprogram är då junk men inte normalt skadliga.

Nej, varför borde jag det? Varför tolerera sådan smörja, som lurar av godtrogna användare pengar, och inte endast det belopp de säger att det kostar, utan det beloppet upprepade gånger, med jämna mellanrum? Inte skadligt? ??? Fråga någon som har blivit lurad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för länkarna Jowa...

Men ja kan säga såhär nu att ja avvaktar lite nu med att köpa

AV med anledning av att ja känner mig allmänt förvirrad ;)

men sen får man kolla lite mer innan man bestämmer sig..

det jag menar är att man inte är för snabb och köper det första man ser ;)

Men tackar för alla svar å tips jag har fått :)

// Byvander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa internet säkerhetspaket är just du dig Själv! Jag har både " Kaspersky Internet Security 2009 och NortonInternetSecurity 2009 och båda är Bra för dig och din Dator! Mycket nöjd med båda! Dessa paket har allt och mer där till! Använder dessa på flera datorer hemma. MVH/ metallicaman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

satt å läste lite längre ner på denna sida http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.200327/sa...ings#a19.546401

dvs på alla kommentarer.. det jag inte fattar va alla har emot norton internet security eller

ja, norton över huvud taget....    alla snackar ju bara om NOD32, NOD32 åter NOD32 överallt...

kvittar vart man läser tycker ja  ???

för alla dom som kört norton säger att dom har sen då fått en himla massa virus i datorn osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då hade man bestämt sig då....

eller ja, gjorde de redan igår....

det blev kaspersky antivirus 2009...

köpte de på webbhallen för ca 450 kr, helt ok pris

tycker jag....  sen som brandvägg tror jag att ja kommer

försöka mig på comodo en gång till........

och så kommer ja ha malwarebytes som extra program

bredvid å kommer scanna med lite då och då =)

så nu vet ni mitt beslut =)

men tackar för alla svar ja fått iaf =)

// Byvander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då hade man bestämt sig då....

eller ja, gjorde de redan igår....

det blev kaspersky antivirus 2009...

köpte de på webbhallen för ca 450 kr, helt ok pris

tycker jag....   sen som brandvägg tror jag att ja kommer

försöka mig på comodo en gång till........

och så kommer ja ha malwarebytes som extra program

bredvid å kommer scanna med lite då och då =)

så nu vet ni mitt beslut =)

men tackar för alla svar ja fått iaf =)

// Byvander

Hoppas och tror du kommer bli nöjd med Kaspersky, hittils har varje fall inte jag blivit besviken på det.

Men en liten fråga...varför kör du inte en router som brandvägg istället?

Rätt konfigurerad så behöver du ingen mjukvaru variant alternativt klarar dig galant med Windows egna.

Kaspersky AV kontrollerar ju alla ändringar av register mm. om du vill och sen har ju dom flesta routers inbyggda brandväggar i dagens läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då hade man bestämt sig då....

eller ja, gjorde de redan igår....

det blev kaspersky antivirus 2009...

köpte de på webbhallen för ca 450 kr, helt ok pris

tycker jag....  sen som brandvägg tror jag att ja kommer

försöka mig på comodo en gång till........

Lycka till…, men var beredd på att KAV inte kommer att acceptera att samarbeta med vissa säkerhetsprogram.

http://remove-malware.com/forums/viewtopic...?f=12&t=111

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas och tror du kommer bli nöjd med Kaspersky, hittils har varje fall inte jag blivit besviken på det.

Men en liten fråga...varför kör du inte en router som brandvägg istället?

Rätt konfigurerad så behöver du ingen mjukvaru variant alternativt klarar dig galant med Windows egna.

Kaspersky AV kontrollerar ju alla ändringar av register mm. om du vill och sen har ju dom flesta routers inbyggda brandväggar i dagens läge.

Kan man också göra, men tycker att det inte blir fullt skydd med bara routern och windows egna brandvägg....

så ja tar comodon, den är ju ändå dock gratis....

Lycka till, men var beredd på att KAV inte kommer att acceptera att samarbeta med vissa säkerhetsprogram.

http://remove-malware.com/forums/viewtopic...?f=12&t=111

mmm, har också hört att en del har haft problem, men jag har inte upplevt något....

// Byvander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till, men var beredd på att KAV inte kommer att acceptera att samarbeta med vissa säkerhetsprogram.

Jowars.. nu är det som så här.. kaspersky är ett komplett säkerhetsprogram.

Vi med kaspersky slipper cykla med dubbla hjälmar.

Många köper dyra datorer för att få fart, sedan slänger de in sirap i maskineriet.

kentan, owner of Comovoodoo Team

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man också göra, men tycker att det inte blir fullt skydd med bara routern och windows egna brandvägg....

så ja tar comodon, den är ju ändå dock gratis....

// Byvander

Bara lite nyfiken...vad saknar du med kombinationen KAV och en router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligheten att enkelt kunna blockera specifik utgående trafik kanske ? ;)

Jo kanske det ja...men samtidigt skall ju "skiten" in i datan först...och sen är min uppfattning att mjukvaru FW segar ner systemet hur mkt som helst :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo kanske det ja...men samtidigt skall ju "skiten" in i datan först...och sen är min uppfattning att mjukvaru FW segar ner systemet hur mkt som helst :(

Njaee... det behöver ju inte vara "skit"... man kanske bara vill hindra något, för övrigt fullt legitimt, program från att tjattra med "mom"! Det finns hur som helst många användningsområden för en brandvägg som kan blockera utgående trafik.

Vad gäller prestandaförlusten, så är det riktigt att den påverkas något, men med en "up to date" vägg i en likaledes "up to date" dator, är skillnaden knappast märkbar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, enbart router skulle jag inte förlita mig på. Även om jag installerar ett "trovärdigt" men ganska okänt program så vill jag inte att det skall ringa hem i onödan. Vidare, om man inte har ett aktivt preventivt skydd (ett fullvärdigt HIPS), så ökar risken att ens antivirus/malware/spyware/whatever missar skadlig kod som vill ringa någonstans. T.ex. en liten keylogger. ;)

Tycker att Byvander gör helt rätt som kompletterar KAV med en mjukvarubrandvägg - dessutom en av de allra mest läcksäkra (resurslätt är den också) om han nu väljer Comodo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, enbart router skulle jag inte förlita mig på. Även om jag installerar ett "trovärdigt" men ganska okänt program så vill jag inte att det skall ringa hem i onödan. Vidare, om man inte har ett aktivt preventivt skydd (ett fullvärdigt HIPS), så ökar risken att ens antivirus/malware/spyware/whatever missar skadlig kod som vill ringa någonstans. T.ex. en liten keylogger. ;)

Tycker att Byvander gör helt rätt som kompletterar KAV med en mjukvarubrandvägg - dessutom en av de allra mest läcksäkra (resurslätt är den också) om han nu väljer Comodo.

jo comodo lär de allt bli, men känner mig säkrare med en brandvägg i datorn....

har förvisso router + windows egna brandvägg, men litar inte riktigt på dom....

// Byvander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo comodo lär de allt bli, men känner mig säkrare med en brandvägg i datorn....

har förvisso router + windows egna brandvägg, men litar inte riktigt på dom....

// Byvander

OK. Såväl router som Windows brandvägg är ju fullvärdiga för inkommande trafik, dock inte utgående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...