Gå till innehåll

Någon med en Spotify inv över?


Penga

Recommended Posts

Gäst DimensionX
Jag har använt Spotify ett par dagar, och är jättenöjd med den. Toppen program!! :D

Fick invit via en site som någon tipsade om här i tråden. Den kom på direkten.

DimensionX, jag använder Screamer också, men jag tycker inte att de här två programmen är riktigt jämförbara. Screamer är som att knäppa på radion och kolla vad det kommer, låt vara att det finns enormt många stationer att välja mellan. Spotify igen är mera att plocka en CD från hyllan och slänga in i spelaren.

Toppen program båda två, men på olika sätt.

Sorry Stenis, det skulle ju handla om Spotify, only! ;)

LionKing

Tills vi spelat in tillräckligt mycket med Screamer vill säga, det är bara att lämna Screamer på så kommer mp3 på mp3 hem till hårddisken. Sen kan vi ta vår CD, eller i alla fall låt från "hyllan" (hårddisken). Ett bra sätt att skaffa en stor musiksamling, helt lagligt och gratis. Inte kan den plötsligt försvinna heller. ;):)

Brukar att spara ned YouTube klipp också, ifall de skulle råka försvinna helt plötsligt.

Visst har du rätt i att det är helt olika program, det kan jag inte argumentera mot.

Spotify invites var det. ;)

Nån som har en bra sida med Spotify invites vi inte postat än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 61
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Vet inte helt säkert vad det är men har för mig att det var någon OGG-format som funkar skitbra.

Jo, (ogg) Vorbis är det:

Spotify kallar tekniken on-demand streaming och använder det öppna formatet Ogg Vorbis istället för mp3. Tekniken är en kombination av serverbaserad strömning och peer-to-peer-teknik. Det senare innebär att användarnas uppkoppling används för att skicka musik till andra användare. Låtarna cache-lagras på klientdatorn för att undvika onödig användning av bandbredd för att strömma samma låtar om och om igen. Applikationen kräver en bandbredd på åtminstone 256 kbit/s för att fungera bra, och ska fungera över en normal 3G-anslutning.

Om 256 kbit/s krävs, hur stort kan då dataflödet i filerna vara i praktiken? Är det konstant? Vorbis är ju i grunden utformat för variabelt dataflöde, men vid strömning föredras ibland konstant dataflöde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, (ogg) Vorbis är det:

Om 256 kbit/s krävs, hur stort kan då dataflödet i filerna vara i praktiken? Är det konstant? Vorbis är ju i grunden utformat för variabelt dataflöde, men vid strömning föredras ibland konstant dataflöde.

Spotify använder en cache som buffert inkl "smart" strömning.

Cachen kan man ställa storleken på och det ska vara en rejält klen lina för att inte klara en uppspelning.

Sen är ju den stora vitsen att man ska slippa strula med en "musiksamling" som ev förintas/kraschar .... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är ju den stora vitsen att man ska slippa strula med en "musiksamling" som ev förintas/kraschar .... :P

Hände mig i lördags… då Windows vid installation formaterade min musikdisk (IDE) istället för den valda partitionen på SATA-disken. Snopet. 100 GB borta. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hände mig i lördags då Windows vid installation formaterade min musikdisk (IDE) istället för den valda partitionen på SATA-disken. Snopet. 100 GB borta. :(

Jo jag blåste säkert 150GB "piratgods" för någon månad sedan då mitt moderkort brakade ihop..... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därav din Spotify-entusiasm? ;)

Entusiasm vete tusan men tjänsten funkar förbenat bra.....

det är ju egentligen larvigt att pula med filer själv när någon som Spotify gör det mycket bättre....(oavsett hack :lol: )

Sen har vi då problemet med bolag som Bonniers, Sony BMG Sweden osv inkl Hollywoodmaffian..... :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

För sjutton JoWa och Plun.........

Backa ALLTID upp. Bränn eller använd en annan hårddisk. Inte vågar man lämna nåt utan backup. Vissa saker har jag trippel backup på till och med.

;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 256 kbit/s krävs, hur stort kan då dataflödet i filerna vara i praktiken? Är det konstant? Vorbis är ju i grunden utformat för variabelt dataflöde, men vid strömning föredras ibland konstant dataflöde.

Fann svaret:

What quality does Spotify stream in?

We use the Ogg Vorbis q5 codec which streams at approximately 160kb/s.

http://www.spotify.com/en/help/faq/

Själv använder jag kvalitet 8 (av 10), men redan kvalitet 5 kan duga, kanske. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar nu Spotify.

Ljudet är skapligt, men kodningen är inte helt transparent. Kvalitet 5 allt i underkant… (Kanske inte via ordinära datorhögtalare, men via bättre lurar märks det.) Några låtar har också tydliga störningar (backade och spelade om för att försäkra mig om att det inte var något tillfälligt fel vid uppspelningen). Mysko. Låter inte som läsfel vid cd-rippning. Glapp mellan låtarna…

Angående cachen: den flyttade jag via programmets inställningar till D:, där den gärna får växa så mycket den vill. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...