Gå till innehåll

För tidigt att köra Windows 7 som primärt OS?


tokar86a

Recommended Posts

Hej

Jag har några frågor här som jag hopas ni kan svara på.

1. Är det för tidigt att köra Windows 7 som primärt OS?

2. Hur är det med programarmstöd och drivrutin stöd?

3. När det gäller uppdateringen av operativsystem släpps det några hotfixar och sånt under en beta? Som man kan tänka ner till operativsystemet för att göra det stabilare.

Ni undrar säkert varför jag frågar de här frågorna. Jag funderar på att formatera om min dator och då hade jag kanske tänkt att lägga in Windows 7 men då vill jag ju vetta att det går att använda hyfsat.

Något ni rekommenderar att jag gör?   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört det i ett par månader drygt på alla mina datorer och det fungerar nästan felfritt! Så gott som alla program fungerar och jag har inte stött på något som inte fungerar efter avstängning av UAC. Vad gäller drivrutiner så finns det fler drivrutiner med som standard och dessutom fungerar ju alla Vista-drivrutiner så på det hela taget är drivrutinsstödet bättre!

För betaversionen kommer det att släppas säkerhetsuppdateringar och även andra uppdateringar om de är kritiska. Microsoft släpper som regel få uppdateringar för beta-OS.

"Go for it" säger jag! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det stämmer inte. De tidigare betaversioner av Windows 7 som jag kört är mycket stabilare än vad Windows Vista var när det var betaversion. Däremot kraschar IE8 och ibland andra saker ibland, något som inte sker i Windows Vista. Jag har ännu inte testat betaversionen av Windows 7 men med tanke på att de byggen jag testat är riktigt stabila, nästan helt felfria så vågar jag lova att Windows 7 beta 1 och allt där i är betydligt stabilare än de tidigare testbyggena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 kan skada MP3-filer har jag läst.

Det är någon bugg man missat som gör att huvudet i MP3-låtar klipps av om dom är för långa.. något sådant.. Microsoft svarade med att det felet inte skulle finnas i Windows 7 beta1, så man kommer kanske fixa buggen och göra en ny beta 1 innan den släpps för allmänheten, eller jag vet inte riktigt, men många kommenterade och sa att dom hade det problemet.

Så du ska nog vänta i alla fall till 13 januari då publika beta 1 bör vara släppt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev in detta på det "nya" forumet... och det kom inte med här...

Jag kör fullt ut med Window 7 beta 1, visserligen som dualboot med xp men ändå.

Det enda problemet med drivrutiner som jag har stött på är till äldre hårdvara, som i mitt fall ett gammalt SoundBlaster live ljudkort med en " Creative EMU10K1 Audio Processor (WDM)".

Ljudet fungerar men "hackar" eller "spikar" om man vill...

I version 6801, fungerade kortet klockrent med samma drivrutin.

Game porten är det bara att avaktivera eftersom den inte stöds längre... ej heller av Vista. Nu är det bara usb-stöd som ges, med all rätt i det.

Ie8... det är en saga för sig det... kraschar minst 10 ggr om dagen, har faktiskt aldrig räknat dem...

Oftast är det då fler instanser av iexplore igång när man tittar i aktivitetshanteraren/task manager.

Svårt är också att få "media center server" av någon sort... att nå ut till vardagsrummet.

Problemet är att få till ett "Home Network", den vill inte få till något sådant.

Och det kan verka lite konstigt då den är kopplad mot internet utan problem.

I Xp fungerar Tversity, Nero Home, och någon mer... inte windows egna, helt utan problem.

Jag funderar på att göra en "ren" installation av W7 beta 1 då denna "bara" är en uppgradering av 6801, för att se om problemen ändras till det mindre eller färre slagen.

Måste bara göra backup på alla grejer först.

Hursomhelst, har du äldre hårdvara... sedan innan Vista, bör du nog vänta lite med en permanent installation och skrota allt annat... Programvara, är upp till den som använder den. Hittills inga större bekymmer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ie8... det är en saga för sig det... kraschar minst 10 ggr om dagen, har faktiskt aldrig räknat dem...

Oftast är det då fler instanser av iexplore igång när man tittar i aktivitetshanteraren/task manager.

Jo IE8 är det värsta skräp till webläsare jag kört (spöar IE7)... helt vedervärdig, men släng ikonen och installera nåt som funkar iställlet... :D

al6... har du några fakta som styrker det du "surrar" om igen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE8 är det värsta skräp till webläsare jag kört (spöar IE7)... helt vedervärdig, men släng ikonen och installera nåt som funkar iställlet...

Man kan ju säga att det är tur foxen finns...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

al6... har du några fakta som styrker det du "surrar" om igen ?

Jag vet inte om man kan räkna det som fakta, men detta är i alla fall skrivet på Windows7News.com, med tillhörande kommentarer:

Windows 7 Beta Damages Some MP3

January 2nd, 2009 • Related • Filed Under

It is probably fair to say that the Windows 7 builds that have been floating around on the Internet are very stable and that only a handful of minor errors have been reported yet. According to Neowin the latest two builds of Windows 7 that leaked to the Internet may damage mp3 files under certain circumstances.

The problem was first recognized by users who noticed that the first few seconds of their mp3 files had been cut off. Some thought it was related to bad crossfading first but it soon turned out that the data was not there anymore. Many users thought it was caused by Windows Media Player 12 but it turned out to be a global problem.

It does however only happen under the following circumstances: The first few seconds of a mp3 file will be cut in Windows 7 if the header of the mp3 file is larger than 16 Kilobytes and if meta data is written to the file. Some media players are able to automatically add missing meta data which is the most likely cause.

The changes are irreversible and it is advised to backup the mp3 collection before using them in the current builds of Windows 7. A Microsoft employee has confirmed the bug in the forum. According to his statement Microsoft is working on a hotfix for the problem.

According to him the public beta which will be released in early January will not be affected by the problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om man kan räkna det som fakta, men detta är i alla fall skrivet på Windows7News.com, med tillhörande kommentarer:

Jo det kan räknas som mycket trovärdigt inkl en länk  !!!!! eek

http://windows7news.com/2009/01/02/windows...mages-some-mp3/

Nu har jag bara kört Spotify och mina MP3or har jag på min server... 

---------------------

@Venoms.....    Bleeding edge, FF3.2  geek!  ....  stabilare än IE8 iaf... ;)

http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/fir...y/latest-trunk/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den betan som kommer 13/1 annan version än den som finns ute nu?

Jag vet inte riktigt.. tror inte det, men kanske?

Man kan ju kolla om det är samma hash på den iso:n som släpps från Microsoft, och på den man läckt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ingen mer än jag som undrar vart den nya bootskärmen har tagit vägen i build 7000? I build 6801 var det en ny snygg sak, i build 7000 är det gamla vanliga vistaskärmen med "vandrande pinnar"! Så jag är inte heller säker på att det är den läckta build 7000, som kommer att släppas som officiell beta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son jag undrar vad du har för version egentligen hos mig är det den nya bootskärmen med röda och gula och andra färgade prickar

Ok... det kanske inte heter bootskärm... jag menar "laddningsbilden" med "Vandrande pinnarna"! Den är exakt som Vista, medans build 6801 hade en blå ljuspunkt typ, som gled över rutan! Förövrigt har jag också dom färgade prickarna!

På min media burk med 42 lcd tv hdmi får jag gamla bootskärmen. Använder jag 24 lcd skärmen till

samma burk får jag nya. Alla andra datorer utom eeepc 900 och vanliga skärmar får jag nya.

Hmm... skumt! Det är just som media-pc jag kör W7... på en 40-tummare![quote author=PCGuiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ingen mer än jag som undrar vart den nya bootskärmen har tagit vägen i build 7000? I build 6801 var det en ny snygg sak, i build 7000 är det gamla vanliga vistaskärmen med "vandrande pinnar"! Så jag är inte heller säker på att det är den läckta build 7000, som kommer att släppas som officiell beta!

Du har väl tankat hem fel, min 7000 är med flygande färgklot som blir en pulserande flagga.

Bara att kolla om det är samma hash sen ju, så slipper du ladda hem igen.

-----------

http://windows7news.com/2009/01/08/first-w...-fixes-mp3-bug/

Det var tydligen ett fel i Beta 1, Microsoft släpper en autouppdatering som fixar MP3-buggen på Windows Update, så svar på frågan i tråden är helt klart: Ja det är för tidigt att köra Beta 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...