Gå till innehåll

Norton larma om virus i en mp3 fil - är det möjligt..?


Recommended Posts

Denna tråden kommer nog bli lång eftersom detta ämnet retar upp många vad jag förstått.

Detta är vad man kallar ett säkerhetshål. MP3 filer är inte körbara filer, utan bara ren data som måste tolkas av en MP3-dekoder (typ Windows Media Player). Om Windows Media Player har ett säkerhetshål, kan en felaktigt konstruerad fil (MP3 i det här fallet) försätta dekodningsalgoritmen ur spel, och få den att köra filen, istället för att tolka den. Om då MP3-filen innehåller maskinkod, kommer denna att köras, och du har då tappat kontrollen över till koden i MP3-filen.

Detta är lite som en form av sammansmältning mellan koden i MP3-filen och koden i Windows Media Player. Dynamisk länkning kan man kalla det tror jag ;)

Nåja, har du uppdaterade musikspelare är det inget problem. Även dom här Memory Firewall från comodo eller vad dom heter, kan hjälpa till att skydda mot dessa säkerhetshål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enlig f-secure så finns det inga

There are no viruses to infect MP3 audio files. There is one widespread fake warning on such virus in circulation. It looks like this:

Virus Update: IWA Discovers Mpeg Audio Virus

SANTA CLARA, Calif.

http://www.f-secure.com/hoaxes/mp3vir.shtml

mvh

t

MP3 är ett idag gammalt format, som förmodligen har haft sin tid med virus och liknande, och därgenom härdat, men det är fullt möjligt att placera skadlig kod i dom lite mer komplexa filerna (MP3, JPG, PNG, osv..) Dock är det nog så, som sagt, att MP3-dekoderna är så pass gamla och välgjorda idag att man inte har några säkerhetshål nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna tråden kommer nog bli lång eftersom detta ämnet retar upp många vad jag förstått.

<cut>

Nåja, har du uppdaterade musikspelare är det inget problem. Även dom här Memory Firewall från comodo eller vad dom heter, kan hjälpa till att skydda mot dessa säkerhetshål.

Det var när jag bytte disk på en kunddator, och förde över hennes dokumentmapp till den nya disken,

då stoppa Norton hela överföringen.

Jag fick stänga av Norton för att komma vidare.

Jag skulle vilja köra den mp3-filen i mitt Kaspersky.. men nu har Norton deletad filen såg jag.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här vill ja hoppa in lite å tycka ;)

men visst där tycker jag att norton har sin lilla nackdel att

norton deletear vissa filer automatiskt som Norton själv tycker är virus

och alla går inte återställa heller dvs då är filen borta så är den borta... skandal ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo vilket surr igen....

http://www.idg.se/2.1085/1.171449

Soptippen ÄR neddyngad.... maximalt...  rekommenderar Spotify, bara funkar !    ;D!

(sen kan ju alltid den mer kunnige kontrollera en nedladdning...inkl koll av ev infekterad mjukvaral 8))

Läste länken och såg att det inte rörde sig om säkerhetshål i vissa fall (bl. a. den som du länakde till).

Jag skrev utan att tänka på att det fanns andra exempel på skadliga filer, jag antog att det rörde sig om säkerhetshål, vilket det kanske inte gjorde.

Men iallafall; orka märka ord, jag ville bara svara på frågan "är det möjligt idag".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Norton larma samt lade en mp3 fil i karantän.

Är det möjligt idag? Eller falsklarm?

kentan.

Det finns vissa mp3-filer som är fake-virus.

http://www.techworld.com/news/index.cfm?RS...p;NewsID=101455

Det brukar uppstå sådana saker med P2P hantering.

här vill ja hoppa in lite å tycka ;)

men visst där tycker jag att norton har sin lilla nackdel att

norton deletear vissa filer automatiskt som Norton själv tycker är virus

och alla går inte återställa heller dvs då är filen borta så är den borta... skandal ;)

Det som läggs i karantän kan återställas, men det finns en inställning i NIS om man vill att programmet skall deleta bort filen direkt.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...