Gå till innehåll

Nu gäller FRA-lagen va?


Landsfiskalen

Recommended Posts

Ja du,  Landsfiskalen

Så här står det på www.fra.se :

Signalspaningslagen godkändes i riksdagen

Den 18 juni fattade riksdagen beslut om att godkänna den nya signalspaningslagen i enlighet med försvarsutskottets betänkande. Voteringen slutade 143 för och 138 emot, en lade ner sin röst och 67 var frånvarande. Lagen träder i kraft den 1 januari 2009 och FRA ska få tillgång till teleoperatörernas trafik från den 1 oktober 2009.

Så fram till 1 oktober kan man kanske vara säker !?

/tomorrow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mej gärna någon om jag har fel!

Jag har förstått att det i praktiken inte ens gäller bara svenskar. Har hört någonstans att även vi som bor i Finland drabbas av detta, eftersom stor del av vår datatrafik går via Sverige. Så eftersom FRA i praktiken är ett intenationellt otyg anser jag att ett lands parlament inte kan stifta en sådan lag, utan borde vara något internationellt organ, EU eller liknande.

Men som sagt, rätta mej om jag är helt ute och cykla i sakfrågor gällande detta.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
jag bryr mig inte !!!!!!!!!

Tur att inte alla är som du då. :)

Jag bryr mig i högsta grad och tänker inte finna mig i deras olagliga diktatur STASI metoder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De va ett himla väsen innan lagen började gälla. Men nu när lagen gäller, verkar de va lugnt. Alldeles för lugnt.  :o

Men om man vill j_flas med FRA, så skriver man om alla Talibaner man känner och att man har ett par handgranater till salu, fx, i alla mail man skickar.  ;D Leve intifadan osv....  :D ha ha.  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mej gärna någon om jag har fel!

Jag har förstått att det i praktiken inte ens gäller bara svenskar. Har hört någonstans att även vi som bor i Finland drabbas av detta, eftersom stor del av vår datatrafik går via Sverige. Så eftersom FRA i praktiken är ett intenationellt otyg anser jag att ett lands parlament inte kan stifta en sådan lag, utan borde vara något internationellt organ, EU eller liknande.

Men som sagt, rätta mej om jag är helt ute och cykla i sakfrågor gällande detta.  ;)

Jo nog är du ute och cyklar.... ;)

Om FRA samt FAQ om lagen:

http://www.fra.se/omfra_faq_lag.shtml

Sen "tjötar" herrarna om flera lagar som Finland redan infört... utan några krusiduller... :o

Finland sedan är förmodligen ett av världens mest avancerade signalspaningsländer...  har man levt som granne med Ryssand så vet man hur man spanar....  Nokia o Sonera och finändska underättesetjänsten...

Numera är nog mycket spaning mot maffialiknande patrask som tagit över serverföretag i Estand/Lettland och bedriver ren kriminell verksamhet....

Sedan alla jag känner från Finland har ju en lite bättre syn på det här med hotbilder.... utan att bli en "nojja"...  geek!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Plun!

Problemet är att alla blir avlyssnade, dvs alla som inte är terrorister eller vet hur man skyddar sig från att mista sitt privatliv.

Jag är ingen terrorist, så varför skall jag mista mitt privatliv?

Kan de inte ge sig på sådana som gjort något istället?

Att vi alla blir avlyssnade, mot vår vilja, är ingen nojja, utan ren fakta med FRA.

Rena diktaturmetoder..............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plun!

Problemet är att alla blir avlyssnade, dvs alla som inte är terrorister eller vet hur man skyddar sig från att mista sitt privatliv.

Jag är ingen terrorist, så varför skall jag mista mitt privatliv?

Kan de inte ge sig på sådana som gjort något istället?

Att vi alla blir avlyssnade, mot vår vilja, är ingen nojja, utan ren fakta med FRA.

Nej du har fel....  däremot så riskerar riktigt fula fiskar att fastna i FRAs gillrade fällor. >:D

Maffialigor i Estand tex.... ;) 

Mina kakrecept intresserar inte FRA....  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Plun!

Problemet är att alla blir avlyssnade, dvs alla som inte är terrorister eller vet hur man skyddar sig från att mista sitt privatliv.

Jag är ingen terrorist, så varför skall jag mista mitt privatliv?

Kan de inte ge sig på sådana som gjort något istället?

Att vi alla blir avlyssnade, mot vår vilja, är ingen nojja, utan ren fakta med FRA.

Nej du har fel....  däremot så riskerar riktigt fula fiskar att fastna i FRAs gillrade fällor. >:D

Maffialigor i Estand tex.... ;) 

Mina kakrecept intresserar inte FRA....  :)

Jag har inte alls fel. Alla skall avlyssnas, ett helt folk.

Jag har definitivt inte valt fram den här regeringen. Jag har definitivt något emot att bli avlyssnad av en signalspaningstjänst ihop med många andra svenskar. Vi förtjänar inte att behandlas så här, rena diktaturmetoderna när man tvingar ett helt folk att bli avlyssnade och mista sitt privatliv. Detta borde i högsta grad vara olagligt och strida mot författningen. Annars är Sverige definitivt inget demokratiskt fritt land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Plun!

Det spelar ingen roll om jag har torrentar på datorn, eller inte.

Det som spelar någon roll, är att jag ihop med alla andra, skall bli avlyssnad.

Jag skiter fullkomligt i om jag blir åtalad, eller inte, om jag är olaglig, eller laglig.

Det är själva avlyssningen som är problemet, och gör att vi mister vårt privatliv.

Varför man blir avlyssnad, är oviktigt. ATT man blir avlyssnad är det enda som spelar någon roll, inte varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
De känns som man bor i Moskva under kalla kriget, typ. Eller östTyskland. Man får lära sig deras gamla metoder.  :(

Aaah, äntligen ett förnuftigt inlägg.

STASI menar du?

Håller med och det tror jag att fler gör...............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mej gärna någon om jag har fel!

Jag har förstått att det i praktiken inte ens gäller bara svenskar. Har hört någonstans att även vi som bor i Finland drabbas av detta, eftersom stor del av vår datatrafik går via Sverige. Så eftersom FRA i praktiken är ett intenationellt otyg anser jag att ett lands parlament inte kan stifta en sådan lag, utan borde vara något internationellt organ, EU eller liknande.

Men som sagt, rätta mej om jag är helt ute och cykla i sakfrågor gällande detta.  ;)

Jo nog är du ute och cyklar.... ;)

Om FRA samt FAQ om lagen:

http://www.fra.se/omfra_faq_lag.shtml

Tack för den plun!!  :)

Finland sedan är förmodligen ett av världens mest avancerade signalspaningsländer...  har man levt som granne med Ryssand så vet man hur man spanar....  Nokia o Sonera och finändska underättesetjänsten...

Du glömde länkarna som hänvisar om Nokia's och Sonera's kopplingar till underrättelsetjänsten. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde länkarna som hänvisar om Nokia's och Sonera's kopplingar till underrättelsetjänsten. ;)

Njau... jag bara vet vilka som byggt mycket av de gamla öststaternas kommunikationssystem.. ;)

Sen vet jag att både Nokia och Sonera har haft mycket skarpa hjärnor.  geek!

Slutligen att Finland har en helt annan medvetenhet när man drabbats av riktiga krig med allt elände det

medför......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Du glömde länkarna som hänvisar om Nokia's och Sonera's kopplingar till underrättelsetjänsten. ;)

Njau... jag bara vet vilka som byggt mycket av de gamla öststaternas kommunikationssystem.. ;)

Sen vet jag att både Nokia och Sonera har haft mycket skarpa hjärnor.  geek!

Slutligen att Finland har en helt annan medvetenhet när man drabbats av riktiga krig med allt elände det

medför......

Lite trist att vi inte har mycket till terrorism här då..............

De låter sig heller inte avlyssnas, vem skulle vara dum nog till det? :D

Vanligt folk däremot.............är en annan femma. De KAN inte skydda sitt privatliv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt att man för fram Finland som nåt skolexempel! Där kan man ju verkligen se hur lite nytta denna övervakning har för att förhindra tragedier,kolla bara på dessa skolungar som lägger ut filmer på Youtube o sen begår massmord utan att övervakningen gör att dessa ildåd stoppas ;) MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Lustigt att man för fram Finland som nåt skolexempel! Där kan man ju verkligen se hur lite nytta denna övervakning har för att förhindra tragedier,kolla bara på dessa skolungar som lägger ut filmer på Youtube o sen begår massmord utan att övervakningen gör att dessa ildåd stoppas ;) MrO

Den kommentaren satt...............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Hur många har inte "bett om hjälp", inte fått någon och sedan gått ut och slagit en yxa i huvudet på någon.

Ta tag i det riktiga våldet som händer ute i samhället istället, ett samhälle underbemannat med poliser och där våldet bara ökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där håller jag inte med dig DimensionX när det gäller polisen! Att dom inte kan stävja den våldsupptrappning som vi ser i samhället beror inte på för dåliga resurser utan att man har valt att rekrytera utifrån kön o etnisk bakgrund mer än lämplighet,man kan anställa 100 tusen poliser utan att få nån ordning på problemet om man fortsätter på den linje som man nu valt!!MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Där håller jag inte med dig DimensionX när det gäller polisen! Att dom inte kan stävja den våldsupptrappning som vi ser i samhället beror inte på för dåliga resurser utan att man har valt att rekrytera utifrån kön o etnisk bakgrund mer än lämplighet,man kan anställa 100 tusen poliser utan att få nån ordning på problemet om man fortsätter på den linje som man nu valt!!MrO

Ring polisen där jag bor. En bil på tre kommuner............

Bra sevice?

Inte ens en polisstation...längre.

Tror du att knarkare och dylikt folk trivs här?

Ja, det gör de.

Det finns inte lika mycket poliser överallt i landet, tyvärr. Det sparas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...