Gå till innehåll

Procesorn har blivit överhettad


Recommended Posts

Hej

Jag har fåt problem med en överhettad cpu. Den började tidigare idag och krångla. Den bara stängde av sig helt plötsligt och sen när jag satte på den så visade den orsaken att den hade stäng av sig för att cpun hade blivit överhettad. All kablar och sånt sitter rätt och fläktarna snurrar som de ska. 

Någon som har något förslag? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har fåt problem med en överhettad cpu. Den började tidigare idag och krångla. Den bara stängde av sig helt plötsligt och sen när jag satte på den så visade den orsaken att den hade stäng av sig för att cpun hade blivit överhettad. All kablar och sånt sitter rätt och fläktarna snurrar som de ska. 

Någon som har något förslag? 

Vilken CPU har du?

Hur vet du att CPU'n gick för varm?

Har du termostat-styrd fläkt.. (?) isf. varierar den i varvtal?

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pentium D

Ja den varnade för det när jag satte på datorn. Overheating. Sen pep den tre gånger. Lät som ett varningsljud. 

Jag vet inte om det är det. Den kör som max på 2000 varv tror jag.

Det här kom bara helt plötsligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har fåt problem med en överhettad cpu. Den började tidigare idag och krångla. Den bara stängde av sig helt plötsligt och sen när jag satte på den så visade den orsaken att den hade stäng av sig för att cpun hade blivit överhettad. All kablar och sånt sitter rätt och fläktarna snurrar som de ska. 

Någon som har något förslag? 

Troligen något glapp i kontaktytorna mellan kylflänsen och processor. Kanske kylflänsen har lossnat eller hamnat snett på nåt sätt. Åtgärdas i så fall genom att ta loss kylfläns och rengöra båda ytorna från gammal kylpasta, sen på med ny pasta och återmontera flänsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har fåt problem med en överhettad cpu. Den började tidigare idag och krångla. Den bara stängde av sig helt plötsligt och sen när jag satte på den så visade den orsaken att den hade stäng av sig för att cpun hade blivit överhettad. All kablar och sånt sitter rätt och fläktarna snurrar som de ska. 

Någon som har något förslag? 

Troligen något glapp i kontaktytorna mellan kylflänsen och processor. Kanske kylflänsen har lossnat eller hamnat snett på nåt sätt. Åtgärdas i så fall genom att ta loss kylfläns och rengöra båda ytorna från gammal kylpasta, sen på med ny pasta och återmontera flänsen!

Den sitter plats där den ska vara. Varken löst eller fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sitter plats där den ska vara. Varken löst eller fel.

Ok, men om överhettningen upprepas varje gång du startar datorn, så är det troligen ändå dålig kontakt mellan cpu och fläns... kan inte vara så mycket annat. Möjligen en trasig tempgivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp allt sitter rätt. Det går ej att röra på fläkten. Sitter stenhårt fast. Om jag kommer ihåg rätt.

Jag kommer in så jag kan använda operativsystemet en stund. Sen stänger den av sig bara. Kan väll som max använda den i 5 minuter.

Jag har kollat temperaturen bioset och den rör på sig upp och ner. Ska låta datorn vara avstäng inatt och se om den fungera bättre sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp allt sitter rätt. Det går ej att röra på fläkten. Sitter stenhårt fast.

:D där har du felet  ;D fläkten skall snurra  --!! .

Stanna kvar i BIOS och monitorera temperaturerna i en kvart...

Se till att inte kylflänsen är full med damm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp allt sitter rätt. Det går ej att röra på fläkten. Sitter stenhårt fast.

:D där har du felet  ;D fläkten skall snurra  --!! .

Stanna kvar i BIOS och monitorera temperaturerna i en kvart...

Se till att inte kylflänsen är full med damm.

Såklart den snurrar fläktarna.

Kylflänsen är ren från dam.

Förstår inte varför skulle det hjälpa att övervaka temperaturen? Jag vet ju att den blir för varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan tala om till vilken temperatur som det stiger och hur snabbt det går.

Att det är processorn och inte den andra kylklumpen (nordbryggan) som är överhettad.

Där finns följande anledningar:

1. Dåligt cirkulerade luft genom kylflänsen.

2. Dålig värmeöverföring mellan kylflänsen och processorn.

3. För hög drivspänning till processorn (1.2250-1.7000V Maximum 805 core voltage is 1.55V).

4. Missvisande temperaturdioder.

Allt detta visas genom att monitorera BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPUn har hög temperatur men det har det alltid varit så det är inget nytt. temperaturen börjar vid kalsatart av datorn vid 95 grader när jag kommer in bios. Den ökar sen till cirka 102 grader och ligger där och pendlar fram och tillbaka en stund. Sen ökar den igen till närmare 110 grader och lite värmare. Jag vil säga det att den har alltid varit så varm ända sen jag köpte den. För cirka 3 år sen. Stängde av datorn när temperaturen låg vid 112 grader.

Ström nivån ligger nästan vid tolv till CPU. Jag tror jag kolade rätt ställe.

Dom andra temperaturvisarna visar runt 40 grader. tror interntemp ståg vid cirka 40 grader när jag stängde av datorn. remt temp var vid cirka 30 grader.

Det är ej mycket dam i datorn utan den är i stort sett ren från dam. Vilket var lite konstigt för jag har inte gjort ren den på ett par månader.

Vet inte om något har gått sönder eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPUn har hög temperatur men det har det alltid varit så det är inget nytt. temperaturen börjar vid kalsatart av datorn vid 95 grader när jag kommer in bios. Den ökar sen till cirka 102 grader och ligger där och pendlar fram och tillbaka en stund. Sen ökar den igen till närmare 110 grader och lite värmare. Jag vil säga det att den har alltid varit så varm ända sen jag köpte den. För cirka 3 år sen. Stängde av datorn när temperaturen låg vid 112 grader.

Oj.. vilka siffror. Undra var den givaren sitter?!

Mao.. bränner du fingrarna på kylflensen redan efter 1 minut?

>För cirka 3 år sen. Stängde av datorn när temperaturen låg vid 112 grader.

Jösses... hade du sagt typ 70 grader. Du har iaf. fått upp mej på läktarn.  ::)

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sitter rätt monterad. Som jag sa så har jag haft den temperaturen hela tiden sen jag byggde ihop datorn och det var för cirka 2,5 år sen. Har inte haft problem med överhettning fören nu. Jag har inte kolat det där med bränna fingrarna än. Men jag vet att det var rätt varmt i den igår första gången som jag öppnade datorn. Men då hade den ju stot på i cirka 8 timmar.

Ingen aning vart givaren finns.

Hade något varit felmonterat hade jag märkt det tidigare eftersom jag inte varit inne och pilat i datorn på några månader e-son, 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt höga temperaturer. Den borde hålla sig mellan 35-65 grader beroende på kylaren.

I BIOS ser du även samtliga spänningar. Kontrollera speciellt 1.2-1.5V processor matning.

Antingen går processorn på för hög spänning eller så har du ingen kylpasta mellan processor och kylare.

Om du tar en Tops och blöter den så kommer det att fräsa om den då du håller den mot kylaren...

100 grader räcker för att koka vattnet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sitter rätt monterad. Som jag sa så har jag haft den temperaturen hela tiden sen jag byggde ihop datorn och det var för cirka 2,5 år sen. Har inte haft problem med överhettning fören nu. Jag har inte kolat det där med bränna fingrarna än. Men jag vet att det var rätt varmt i den igår första gången som jag öppnade datorn. Men då hade den ju stot på i cirka 8 timmar.

Ingen aning vart givaren finns.

Hade något varit felmonterat hade jag märkt det tidigare eftersom jag inte varit inne och pilat i datorn på några månader e-son, 

Om jag säger att normal temp. idle är 32-34˚C i min burk, och att den är inställd på att skrika högt och stänga ner, om tempen överstiger 70˚C (max inställbart värde = 90˚C), så kanske du förstår att din cpu inte får den kylning som behövs. Med dina temperaturer, bränner du processorn långsamt, och det är troligen det som börjar visa sig nu! Jag har själv misslyckats med monteringen av cpu-kylare ett par ggr, trots att allt sitter som det skall, och därmed fått alldeles för höga temperaturer. Efter att ha gjort om monteringen har det fungerat normalt igen! Väl rengjorda och fettfria kontaktytor + lagom mycket kylpasta är busviktigt! Både för mycket och för lite pasta kan resultera i för höga temperaturer, liksom feta fingeravtryck på kontaktytorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

V 12.0: 11,9 V

V 5.0: 5,1 V

V 3.3: 3.3 V

V 1.5: 1.5 v

Vccp: 1.218 V

Här har du cirka värden av det du frågade efter. Finns inga mer V att läsa av.

Ja jag vet att jag har för hög temperatur men det är den jag får och jag kan inte montera den på något annat sätt. Har använt kylpasta på men jag ser ingen verkan på den. Blir ingen skillnad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

V 12.0: 11,9 V

V 5.0: 5,1 V

V 3.3: 3.3 V

V 1.5: 1.5 v

Vccp: 1.218 V

Här har du cirka värden av det du frågade efter. Finns inga mer V att läsa av.

Ja jag vet att jag har för hög temperatur men det är den jag får och jag kan inte montera den på något annat sätt. Har använt kylpasta på men jag ser ingen verkan på den. Blir ingen skillnad. 

Normala spänningar! Kylblocket måste vara defekt eller felanpassat då, om monteringen är riktigt gjord. Kontaktytan kanske inte är plan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Den ökar sen till cirka 102 grader och ligger där och pendlar fram och tillbaka en stund. Sen ökar den igen till närmare 110 grader och lite värmare. Jag vil säga det att den har alltid varit så varm ända sen jag köpte den. För cirka 3 år sen. Stängde av datorn när temperaturen låg vid 112 grader.

Herregud, det där bara måste vara i Fahrenheit!  Annars hade den brunnit för länge sen!          ;D

/Staken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Nej det är i C.

Då är det helt enkelt nåt fel på dina Givare, för processorn hade brunnit upp för länge sen med sådana konstanta temperaturer!

Normaltemp ska ligga på runt 30° utan påfrestning, och kanske vid enstaka tillfällen gå upp till dryga 60° vid hårt jobb.

/Staken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...