Gå till innehåll

Omröstning om du är för eller emot FRA-lagen


Landsfiskalen

Är du för eller emot FRA lagen?  

39 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Ja. Ja tycker om FRA
      8
    • Nej. Vill inte att några myndigheter snokar i mitt privatliv.
      31


Recommended Posts

Ingen större vän av att Storebror snokar i mitt privatliv, om jag säger det snällt.

Men man vet ju aldrig, tänk om jag en vacker dag får för mej att börja tillverka bomber och kontakta Al-Qaida, då är ni väl glada att FRA finns.  :D

Oops, tänk om det här fastnar nu när jag skrev Al-Qaeda.  :-[ Tur att jag inte skrev något om Usama!  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Vi lär knappast se någon majoritet FÖR en FRA lag i alla fall. Det säger lite om den här regeringens fina metoder.

Kan vi inte låta regeringen sätta in videokameror i varje invånares rum också?

Sen får SÄPO oinskränkt makt och kan åtala vem som helst, närsomhelst. Brrr

Tycker mig ha hört det där tidigare, i en roman kanske det var.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst. De låter som en gamal sci-fi roman, som handlar om en hemsk framtid där alla är kontrollerade.

Fast nu är de på riktigt.  :o

Och de är helt fel att komma med en lag som inte har stöd hos folket. Ja ser det som en ogiltig lag, eftersom ingen vill ha den och ingen har fått rösta om den heller.  :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Vill inte att några myndigheter snokar i mitt privatliv.

Skyll inte på mig jag röstar/röstade Nej om det nu blir ett Ja vid en eventuellt omröstning någon gång i framtiden  ???

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på att de är Plun som har röstat ja?  :D

Nej nu har jag röstat JA... inte för att jag gillar lagen utan för jag är övertygad om att den behövs.

Kanske inte nu men säkert någon gång i framtiden... eek

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Gissar på att de är Plun som har röstat ja?  :D

Nej nu har jag röstat JA... inte för att jag gillar lagen utan för jag är övertygad om att den behövs.

Kanske inte nu men säkert någon gång i framtiden... eek

Gissar på att de är Plun som har röstat ja?  :D

Nej nu har jag röstat JA... inte för att jag gillar lagen utan för jag är övertygad om att den behövs.

Kanske inte nu men säkert någon gång i framtiden... eek

Läste jag rätt?  eek

Den behövs inte just nu, men kanske i framtiden?

Skall vi föra in videokameror i var mans hem?

Förstärka SÄPO ordentligt och ge dem mer makt?

För "möjligt framtida" bruk?

Vi kanske kan rusta med kärnvapen också? OM det kommer ett sånt läge om...20 år eller så?

Spelar egentligen något, någon roll, om vi inte har någon frihet eller privatliv längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Vi kanske kan rusta med kärnvapen också? OM det kommer ett sånt läge om...20 år eller så?

Jo läs fakta.... >:D

http://www.fra.se/omfra_faq_lag.shtml

För min del så skiter jag fullständigt i VAD som behandlas. Skall ALL trafik gå därigenom, så ÄR vi avlyssnade, punkt slut.

Först FRA, sen IPRED, ringer det inte i någon klocka hos dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem f-n vill få sitt privatliv granskat ? Inte jag, av varken privatpersoner eller myndighets dito.

Är jag tvungen att välja, väljer jag myndighet, antar att tystnadsplikt gäller.

Kan ju hända att FRA lyckas hitta något, och inte bara historiskt:

"Siemens Geheimschreiber

G-skrivare, tysk chiffermaskin från andra världskriget.

Forcerades av svenska kryptologer".

"När tyskarna ockuperade Danmark och Norge i april 1940,

framställde de önskemål om att få utnyttja det svenska telenätet för sin teletrafik.

Svenska myndigheter beslutade att tillmötesgå denna hemställan.

Det var inget svårt beslut.

Man insåg snabbt vilka möjligheter som skulle yppa sig genom att avlyssna telelinjer

som tyskarna nyttjade".

http://www.fra.se/bildarkiv_g-skrivare1.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det som gör mig konfunderad är.............

- Hallå, hejsan svejsan, detta är regeringen, nu skall hela Svenska folket och landet Sverige bli avlyssnat.

VEM skulle vara så fruktansvärt DUM, om man hade avsikter att skada landet, att man lät sig avlyssnas?

Tänk lite...........

Vilka kommer låta sig avlyssnas?

Det vanliga svenska folket, som inte har några skumma avsikter.

Ger det någon logik?

Nej?

Inte här heller............

Sen får vi inte glömma att vi är inget direkt terroristland. :D

*viskar*

- Det finns ingen orsak att avlyssna hela svenska folket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Professor: Snedvriden debatt i Sverige

Att FRA-lagen skulle göra svensk signalspaning till den mest långtgående i Europa är inte sant, säger Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys. Flera andra europeiska länder har redan lagar som tillåter en lika omfattande övervakning.

Nya uppgifter säger att det egentliga syftet med signalspaningslagen är att ge FRA möjlighet att spana på rysk internet- och teletrafik, för att kunna sälja den vidare till andra länder.

- Vi kommenterar inte enskildheter, men alldeles självklart är att det ligger i vårt lands intresse att veta vad som sker i vår näromgivning, sade FRA-chefen Ingvar Åkesson om uppgifterna till DN.

Minst 50 procent av Rysslands nättrafik går via Sverige, enligt Jon Karlung, vd på internetleverantören Bahnhof.

- Jämför man med järnvägsnätet är Stockholm som en stor kosmopolitstad för nättrafik, säger han.

Utgör då Ryssland något reellt hot i dagsläget? Nej, säger Rysslandskännaren och historieprofessorn Kristian Gerner.

- Men dagens läge liknar det som rådde under kalla kriget, med spänningar mellan Ryssland och USA.

Sverige tar samma roll nu som då, enligt Kristian Gerner. Neutralt - men samarbetar med Nato.

Samtidigt får FRA-lagen stöd från oväntat håll. Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys, tycker att debatten spårat ur. I dag får FRA bara spana i etern. Från och med årsskiftet får de tillstånd att avlyssna kabelbunden trafik, något som enligt Wilhelm Agrell redan förekommer i flera andra länder. Till exempel i Tyskland, där spaningen är teknikneutral.

Underrättelsetjänsten Bundesnachrictendienst, BND, får avlyssna information oavsett vilket medium den färdas i. Teleoperatörer måste anpassa sina system så att avlyssningen blir möjlig. Även i Storbritannien är signalspaningen teknikneutral.

- Den stora skillnaden mellan Sverige och grannländerna är att signalspaningen inte diskuteras där. Det faktum att det lyfts fram här har skapat en bild av att det är unikt. Den bilden är inte riktigt korrekt, säger Wilhelm Agrell.

Ingvar Åkesson påpekar också att det faktum att nättrafiken flödar över olika länders gränser innebär att utländska underrättelsetjänster kan avlyssna svenskarna.

- Det gör de alldeles säkert, så den här reaktionen på FRA-lagen som kommer från en del internetleverantörer, som säger att de ska flytta sina servrar utomlands, verkar inte så genomtänkt. Inte utifrån det faktum att andra länder kanske har större avlyssningsmöjligheter och mindre skrupler, säger Wilhelm Agrell.

Dennis Töllborg, som är professor i rättsvetenskap, konstaterar att avlyssning är ett internationellt fenomen. Om inte FRA avlyssnar svenskarna så gör någon annan det.

- För det första så tar NSA (National security agency i USA) rubbet. Vartenda mejl. Då kan man tycka att det är bättre om någon som kan den svenska kontexten gör det än en amerikan. NSA kommer att kunna släppa Sverige då, säger han.

Både Dennis Töllborg och Wilhelm Agrell tycker att kontrollen av FRA:s signalspaning är för dålig. Att dela upp den mellan olika organ gör att det blir svårt att veta vem som bär det yttersta ansvaret, tycker de. En oberoende instans borde ha full insyn i verksamheten.

- Plus att det borde finnas en efterhandsunderrättelse om vem som blivit övervakad, som alla civiliserade länder har, säger Dennis Töllborg.

Emma Thelénius-Wanler

Källa: DN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Lite underligt att man inte är lika mån om att införa något som avlyssnar samtliga invånare i våra grannländer då.

Både lagligt och statligt understött.

IPRED nästa..........

Nuff said! ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite underligt att man inte är lika mån om att införa något som avlyssnar samtliga invånare i våra grannländer då.

De litar väl på att något annat land sköter den verksamheten, och slipper då att utsättas för den kritik som har framförts i Sverige. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Lite underligt att man inte är lika mån om att införa något som avlyssnar samtliga invånare i våra grannländer då.

De litar väl på att något annat land sköter den verksamheten, och slipper då att utsättas för den kritik som har framförts i Sverige. ;)

Kom igen JoWa, du kan bättre än så här. :)

Håller jag med?

Inte riktigt.

Visst kan jag köpa att någon skulle hacka sig in i min dator, utan min vetskap.

Men att lagligt och statligt avlyssna ett helt folk på det här viset, blir bara lite för mycket. Att sen följa upp lite snyggt med en annan kränkande lag gör inte saken mycket bättre.

Sen kan de köra med sina sagor om att vi alla är avlyssnade av "okänd makt" för att försöka förmildra FRA. Jag köper det inte, säkert ingen annan som har något däruppe heller.

Ja vet, kan vi inte låta oss avlyssnas av arabiska eller kanadensiska signalspaningsenheter, IFALL vi avlyssnas av folk på månen, eller Sydpolen?

Ungefär samma resonemang använder du här.

Vi får alltså lyxen att "välja" vem som skall förstöra vårt privatliv.

Kanske Finland, Danmark och Norge borde införa FRA med en gång då.  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bäver
Det vanliga svenska folket, som inte har några skumma avsikter.

Sen får vi inte glömma att vi är inget direkt terroristland. :D

Har du några som helst fakta att ovanstående stämmer?

Är det inte bara en massa åsikter eller gissningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det vanliga svenska folket, som inte har några skumma avsikter.

Sen får vi inte glömma att vi är inget direkt terroristland. :D

Har du några som helst fakta att ovanstående stämmer?

Är det inte bara en massa åsikter eller gissningar?

Hur många terroristdåd ser vi i Sverige?

Eller dåd som har "sin bas" i Sverige.

Ta gärna lite tid på dig och fundera innan du svarar på det där.

Hur ser övriga länder på Sverige som ett "terroristbelastat" land?

Svara ärligt så är du snäll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...