Gå till innehåll

Prestandatråden


Gäst al6

Recommended Posts

Tjena.

Eftersom aktiviteten på forumet inte är maximal och vi nyligen har haft en del okonfirmerade åsikter om diverse mjukvara och dess prestanda, tänkte jag att vi kunde ha en tråd för mer eller mindre seriösa prestandatest, så kallade benchmarks. :)

Ni är välkomna att komma med förslag om tester ni skulle vilja göra, eller helt enkelt komma med era egna resultat. Man kan tex mäta uppstartstider mellan diverse OS; Windows 7 mot Vista, eller kanske göra tester mellan Chrome, Firefox och IE. Tråden är fri att fyllas med diverse resultat från era tester, och denna tråden bör kunna hållas med en vänlig ton eftersom vi bara kommer diskutera ren fakta här.

Det finns ju en hel del saker som sägs i forumet som saknar en ordentlig källa och denna tråden kan ju hjälpa till att rensa ut fakta från rena myter. Ni kan ju mäta minnesåtgång mellan olika program, eller uppstartstider eller vad ni vill, bara det är genomfört på ett trovärdigt sätt :)

Inläggen bör ha med info om tillvägagångssätt, och det skadar inte att konfirmera andras inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo 3DMark är allmänt erkänt som det som gäller...

http://www.futuremark.com

Sen kan man ju även testa kontorsapplikationer men det är nog mindre intressant.

Webläsare 

Acid3 testet... http://acid3.acidtests.org/

Sen kivas de vise om viket hastighetstest som är mest releveant....

Jag lägger min slant på webkits scriptsnurra.... ;)   (Apple kör med Webkit) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men det hade ju varit kul om du gjorde ett test med detta och visade resultatet här, jag är intresserad och det kan vara bra att kunna gå till denna tråden och kolla upp om ens inlägg är helt fel, eller om man är någorlunda rätt :)

Välj de tester som du tycker passar bäst. JavaScript-prestandan har det ju pratats mycket om i och med Chrome, men var det inte så att Firefox blev snabbare igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...