Gå till innehåll

SRWare Iron


e-son

Recommended Posts

  • Svar 103
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Det verkar som du missade det riktigt intressanta i konversationen: varför Iron skapades. Utgivaren vill profitera på uppfattningen ”google is very evil” genom att ge ut en Google-produkt (Chromium) under eget namn (Iron) för att få besökare till sin webbsida och därmed pengar från Google-annonser (AdSense). Seriöst?

 

Skulle jag välja ett Chromium-alternativ till Chrome, bleve det nog Chromium eller Opera. Opera-utvecklarna är till skillnad från Iron-utvecklaren intresserade av att utveckla sin webbläsare (vilket de har gjort sedan 195) och att bidra till Chromium-utvecklingen.

 

Jag har tidigare tipsat om Comodo Dragon som ett alternativ, men Comodo är så långsamma med uppdateringar, och Dragon har en längre tid haft fler problem och brister än fördelar, att jag tappade intresset. Ett problem har varit med Flash Player, som inte har fungerat väl.

 

För Flash Player måste alla Chromium-derivat (utom Chrome) nu hitta en ny lösning. Då stöd för NPAPI försvinner från Chromium (vilket redan skett med Linux-versionen), blir det förstås omöjligt att använda NPAPI-Flash från Adobe. Det enda alternativet blir då PPAPI-Flash (”Pepper”) som Google bygger utifrån Adobes källkod. Denna PepperFlash distribueras dock inte separat, utan endast som en del av Chrome. Opera, Dragon och Maxthon kan därför automatiskt hitta och använda PepperFlash om Chrome är installerad.

 

Angående .RIHTT:s lista kan en hel del påverkas med sekretessinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juu, hellre oprera än ett chrome eller ett derivat, sedan om de fungerar i en sandlåda är en fråga.. 

Härifån har jag en alldeles utmärkt hastighet med srware.

 

För att ens försöka att citera :

 

'Chrome. Opera, Dragon och Maxthon kan därför automatiskt hitta och använda PepperFlash om Chrome är installerad'

 

Måste man lika förbenat ha chrome och få pepper ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, Opera är ett Chromium-derivat…

 

Du behöver Chrome för att få PepperFlash, men du måste inte installera Chrome. Du kan hämta en portabel version från PortableApps.Com, eller plocka ut PepperFlash från det kompletta installationsprogrammet för Chrome, se Alternativt installationsprogram (offline) för Google Chrome (Windows). Packa upp med t.ex. 7-Zip och lägg i den aktuella webbläsarens installationsmapp. Glöm inte att upprepa detta vid varje PepperFlash-uppdatering, och att hålla koll på när PepperFlash uppdateras.

 

Jag har testat Opera 23 Dev i W7, men inte lyckats få den att hitta PepperFlash (Chrome 36 är installerad). Dragon 33.1 hittar och kan använda PepperFlash. Maxthon har jag testat i Ubuntu, där den automatiskt hittade och använde Chromes PepperFlash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska testa,,  Intressant , "sju packninen" är det inga problem med. Har dessutom inte kört med Liinuksi på ett tag.

Om datorn brakar ihop kommer jag antagligen att ställa en del kanske mer eller mindre svåra frågor. 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastisk fart jämfört med vad? Pale Moon? Jag testade JavaScript-prestanda med Octane 2.0 på W7 (virtuellt).

 

Opera 23 Dev (Chromium 36) var snabbast, och fick tre gånger högre poäng än Pale Moon (64-bit). Tvåa blev Chrome 36 beta, följd av Chromium 37 (64-bit) och sist Iron 34 (portabel). Skillnaderna mellan Chromium-varianterna var förstås väldigt små. IE11 (64-bit) var en aning snabbare än Pale Moon, men inte i närheten av Chromium (knappt hälften så många poäng).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastisk fart jämfört med vad? Pale Moon? Jag testade JavaScript-prestanda med Octane 2.0 på W7 (virtuellt).

 

Opera 23 Dev (Chromium 36) var snabbast, och fick tre gånger högre poäng än Pale Moon (64-bit). Tvåa blev Chrome 36 beta, följd av Chromium 37 (64-bit) och sist Iron 34 (portabel). Skillnaderna mellan Chromium-varianterna var förstås väldigt små. IE11 (64-bit) var en aning snabbare än Pale Moon, men inte i närheten av Chromium (knappt hälften så många poäng).

Men vad är din generella uppfattning relativt att älta konsensusträsk & jämföra benchmark till tidens ände...?

Se även fetstilt i citat. dvs portabel version 

 

Källan på Iron-kritiken  kan ju ifrågasättas också 1 sida tillbaka i tråden.

Varför man nu skulle välja Browser  ur hänsyn till  moral/miljöaspekt/god företagssed eller valfritt mumbo jumbo.

Kör Lynx  annars om det är så jäkla bråttom 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Men vad är din generella uppfattning relativt att älta konsensusträsk & jämföra benchmark till tidens ände...?

Se även fetstilt i citat. dvs portabel version 

 

Källan på Iron-kritiken  kan ju ifrågasättas också 1 sida tillbaka i tråden.

Varför man nu skulle välja Browser  ur hänsyn till  moral/miljöaspekt/god företagssed eller valfritt mumbo jumbo.

Kör Lynx  annars om det är så jäkla bråttom 

 

Du vet inte ens var jag befinner mig, har letat och letat efter någonting som fungerar. Kan dock testa lynx.

 

Min generella uppfattning är att mina preferenser är olika gentemot era och jag försöker att använda någonting som

fungerar. Nu kör jag med pale moon tex. .  Ifrågasätt gärna men inte min moral.

Visst är det ett träsk ibland, så jag håller fullständigt med dig om den saken.

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet inte ens var jag befinner mig, har letat och letat efter någonting som fungerar. Kan dock testa lynx.

 

Min generella uppfattning är att mina preferenser är olika gentemot era och jag försöker att använda någonting som

fungerar. Nu kör jag med pale moon tex. .  Ifrågasätt gärna men inte min moral.

Visst är det ett träsk ibland, så jag håller fullständigt med dig om den saken.

Blev det sent igår..?

Jag citerade nämligen & skrev till användare JoWa

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad är din generella uppfattning

Min generella uppfattning är att Iron är en onödig produkt, som inte tillför något av värde, utom till utgivaren själv, som drar in pengar från Google-annonser… 

 

 

Vill du ha ett alternativ till Chrome, gå direkt till källan: Chromium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 5 veckor senare...
  • 5 veckor senare...

Min generella uppfattning är att Iron är en onödig produkt, som inte tillför något av värde, utom till utgivaren själv, som drar in pengar från Google-annonser… 

 

 

Vill du ha ett alternativ till Chrome, gå direkt till källan: Chromium.

 

Möjligt man jobbar utefter vissa strategier...Å andra sidan, ibland hittas saker som uppväger nackdelarna.

 

Enl. mina erfarenheter:

  • page load
  • privacy
  • speed
  • pdf

ChromiumPortable åkte bl.a ut igår pga strul med den inbyggda pdf läsaren.

Aldrig varit med om maken till värre programvara när man vill printa ner en sida som pdf.

 

T.ex markerade stycken med text tillsammans med exempelvis bilder på valfri webbsida i webbläsaren.

 

Visserligen lyckas pdf läsarens plugin formatera innehållet så allting hamnar samlat & snyggt i pdf filen. Proportionerna stämmer layoutmässigt men till vilken nytta. Alltsammans formateras som en modifierad skärmdump, man kan inte använda texten till något annat än läsa den eller skriva ut den efteråt på skrivare. Funkar liksom inte att markera textrader och stycken i de sparade dokumentet, går inte att kopiera text, http länkar försvinner osv. Testade även med att inaktivera chrome pdf viewer plugin i webbläsaren men visade sig sitta mer inbyggt än vad man först trodde och provade till slut t.o.m att förhindra åtkomsten till pdf.dll i programmappen. Programfunktionen stoppades men pdf visarens skal fortsatte att dyka upp så fort man klickade på print eller Ctrl+P / Ctrl+shift+P

 

Använder normalt Foxit reader men hjälpte inte, chrome pdf viewer tog kommandot över allt som skulle skapas hela tiden. Har nu återgått till SR Ware Iron och ovanstående funkar felfritt utan några som helst problem. Möjligt man kommer sakna den som inbyggd pdf läsare, behändig på de sättet men gott man slipper den i iron.

 

Måste tillstå, även flera gånger bättre än IE 11 på den här punkten, tycks inte riktigt fixa layouten.

 

Om man får snacka skit i det här programmet så tycker jag det verkar som att man valt att konstruera pdf viewer på detta sätt för stimulera monopolet av betalprogram på marknaden som hanterar pdf och skulle inte förvåna mig om det fungerar snarlikt i nästan alla dem övriga variationerna av chrome och chromium, portabla som installerade.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

We released the new Iron 37 today, which contains all features and updates known from Chromium 37. The current version is 37.0.2000.0.

Main improvements:

- 64-Bit Version

- PDF-Viewer (print preview now works correct)

- DirectWrite API

- Bug-/Securityfixes

Known Issues:

- Sync does not work yet but a Fix/workaround is in progress

- common Chromium 37 problem: who has too much bookmarks in the "main bar" should move them in a folder. Otherwise tab switching can be slow (https://code.google.com/p/chromium/issu ... ?id=409126)

 

http://www.srware.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=7965&sid=f42479d947fe11b91095728b85b9fffb#p22893

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
We released the new Iron 39 today, which contains all features and updates known from Chromium 39. The current version is 39.0.2100.0.

Main improvements:

- new extension/apps APIs

- stability improvements

- Bug-/Securityfixes

 

http://www.srware.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=8089&sid=67892e0df6c6c2afd720b59434c36f75#p23577

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Min generella uppfattning är att Iron är en onödig produkt, som inte tillför något av värde, utom till utgivaren själv, som drar in pengar från Google-annonser… 

 

 

Vill du ha ett alternativ till Chrome, gå direkt till källan: Chromium.

 

Finns Chromium fortfarande kvar till Windows? För på http://www.chromium.org/ blir man bara hänvisad till Google Chrome...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...