Gå till innehåll

Uppdatering av grafikdrivrutiner på bärbar


Recommended Posts

Hej!

Jag har en bärbar dator vid namn Asus G1S som har allt annat än uppdaterade grafikdrivrutiner. Därför skulle jag gärna vilja ha en sammafattning av vart man lämpligen laddar ner nyare drivrutiner till denna. Jag har observerat (genom artikeln på denna sajt) att Nvidia har börjat släppa drivare för bärbara. Jag läste även i en artikel artikel att man kunde hitta modifierade inf-filer på  www.laptopvideo2go.com. Vidare så såg jag i ytterligare en artikel att man själv kunde modda inf-filen. Artiklarna jag läst är följande:

http://techworld.idg.se/2.2524/1.118033

http://techworld.idg.se/2.2524/1.110550

Vad jag funderar lite över är varför man ska börja modda inf-filen på egen hand om det finns att ladda hem färdigmoddade filer? Och allra enklast borde det förstås vara att ladda hem drivarna från Nvidias hemsida.

Sedan undrar jag hur installationsproceduren för nya drivrutiner på Vista ser ut? I ingen av artiklarna ser jag att man rekommenderas att först avinstallera de gamla drivarna från kontrollpanelen, vilket jag alltid haft som regel att göra på min XP-dator. Är avinstallation av de gamla drivrutinerna ett onödigt steg på Vista?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren.

Sen undrar jag som sagt också hur den korrekta proceduren för installtion av nya drivrutiner ser ut på Windows Vista?

Det är bara att klicka igång exe-filerna... behövs ingen avinstallering! Det gör det för övrigt inte i XP heller!   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör det för övrigt inte i XP heller!

Jag vill minnas att man på Nvidias hemsida tidigare har rekommenderat att avinstallera de gamla drivrutinerna innan man installerar de nya. Kan dock inte hitta detta nu. Har detta ändrats så att det inte längre är någon fördel att göra detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att man på Nvidias hemsida tidigare har rekommenderat att avinstallera de gamla drivrutinerna innan man installerar de nya. Kan dock inte hitta detta nu. Har detta ändrats så att det inte längre är någon fördel att göra detta?

Jag kan inte se vad det skulle vara för fördel med det! Om man byter grafikkort däremot... bör man avinstallera det gamla innan man stoppar i och installerar det nya!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se vad det skulle vara för fördel med det!

Jag trodde att poängen med att avinstallera de gamla drivrutinerna först var att man på så sätt skulle få bort alla rester från den gamla drivrutinen som eventuellt kan ställa till det. På vissa håll rekommenderas ju att köra ytterligare städprogram efter avinstallationen, såsom Driver Cleaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...