Gå till innehåll

Fundering på udda installation


cjb

Recommended Posts

Är det någon som prövat eller vet om det fungerar att kopiera hela C driven till ny hdd och sedan bota från den nya?

Tanken var då också att efter överföringen är klar stänga ner och flytta över den nya hdd:n till sata1 kontakten där nuvarande C drive sitter.

Varför göra detta då?

Jo efter att ha suttit ett antal timmar och manuellt konfigurerat olika saker på en helt nyinstallerad dator kom jag på att jag kanske skulle byta hdd  ;)

Har testat tidigare med olika "ghosting" program men aldrig fått det att funka, men det finns kanske någon bättre lösning där nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Är det någon som prövat eller vet om det fungerar att kopiera hela C driven till ny hdd och sedan bota från den nya?

Japp, funkar.  Har ofta gjort så.

I Win98 gack det ju icke, men sen XP (eller var det kanske redan från Win2000?) går det ju bra, för då spelar det inte längre någon roll vilka filer som Fysiskt ligger först på hårddisken.

Se bara till att du får med de dolda systemfilerna i roten på C:.

ntdetect.com

ntloader

boot.ini

Sen är det ju bara att 'tillfälligt' skifta diskar, dvs koppla bort den gamla, ställa om i BIOS så datorn startar från den nya, och prova att allt är ok.

/Staken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehhh.... vad lattjar du om?

Man kan inte alls göra så här, du har ju tex en MBR som inte ens är en fil utan bara en sektor, sen har du fler sektorer efter det som startar OS:et. Om du ska kopiera en hårddisk måste du ju skapa en exakt avbild av hårddisken och kopiera det. Man kan inte hålla på och lattja med enstaka filer så här.

Det kanske är möjligt att hålla på och kopiera filerna för sig, och sen köra någon MBR-ominstallation, men enklast är ju klart att bara kopiera hårddiskens exakta avbild direkt till en annan hårddisk.

Borde väl gå att göra med något partitionsprogram eller så.

Anledningen till att det fungerade för dig, är förmodligen för att du kopierat filerna till en hårddisk som redan hade en MBR som passade. Men det är inte alls att ta för givet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

al6> Anledningen till att det fungerade för dig, är förmodligen för att du kopierat filerna till en hårddisk som redan hade en MBR som passade.

Konstigt är det, men så där har jag gjort varje gång jag bytt till en större HD, sen XP först kom, och det har alltid funkat.

Kopiera en hel disk till en annan hel disk, inga problem.

Men disken har ju alltså alltid varit formaterad först, så klart, annars hade det ju inte ens gått att kopiera till den.

Kanske du skulle prova själv, innan du uttalar dig så kategoriskt?

F.ö. spelar det ju alltså ingen som helst roll om han provar, för då är det ju bara att åter sätta originaldisken som startdisk igen i BIOS, och allt är tillbaks till vad det var.

/Staken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns ett program som fungerar och är enkelt... åtminstone om man byter till en större disk, vilket är det jag har användt programmet till!

http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

Ser intressant ut.

Kommer den nya hhd:n att få beteckning C: efter att man lagt över den på sata1 kontakten och kopplat bort den gamla C driven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns ett program som fungerar och är enkelt... åtminstone om man byter till en större disk, vilket är det jag har användt programmet till!

http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

Ser intressant ut.

Kommer den nya hhd:n att få beteckning C: efter att man lagt över den på sata1 kontakten och kopplat bort den gamla C driven?

Ja, men jag rekommenderar att du kopplar ur alla andra eventuella diskar innan du utför kloningen... ha alltså endast gamla och nya systemdisken ansluten, inga lagringsdiskar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

al6> Anledningen till att det fungerade för dig, är förmodligen för att du kopierat filerna till en hårddisk som redan hade en MBR som passade.

Konstigt är det, men så där har jag gjort varje gång jag bytt till en större HD, sen XP först kom, och det har alltid funkat.

Kopiera en hel disk till en annan hel disk, inga problem.

Men disken har ju alltså alltid varit formaterad först, så klart, annars hade det ju inte ens gått att kopiera till den.

Kanske du skulle prova själv, innan du uttalar dig så kategoriskt?

F.ö. spelar det ju alltså ingen som helst roll om han provar, för då är det ju bara att åter sätta originaldisken som startdisk igen i BIOS, och allt är tillbaks till vad det var.

/Staken!

Du verkar inte ha mycket koll om det här. Filer ligger sparade i ett filsystem, som ligger LÅNGT senare än MBR. Du kan alltså inte kopiera MBR ut från filsystemet, utan måste kopiera den direkt från sektor 1 på disken, 512 bytes stor är den, och har som uppgift att ladda den andra startkoden, som sen laddar kärnan. När du formaterar en disk skrivs en MBR till den, vilken kan fungera om det är rätt, men det är alldeles för naivt att lita på att det fungerar. Jag skulle helt enkelt kopiera disketten exakt, utan att blanda in filer i bilden, mycket simplare och säkrare.

Har programmerat egna MBR på både disketter och hårddiskar, så jag behöver inte testa det igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och likväl fungerar det, och har alltid gjort, hos mig ...

Jag kopierar alltså alltid allt från den gamla, mindre, till en ny större, när jag installerar en NY hd.

Stänger den gamla HDn i BIOS, eller drar ur sladden, och sätter den nya som första, och bootar.

http://forums.techarena.in/windows-xp-support/151733.htm

http://www.webtechgeek.com/windows-copy-al...-hard-drive.htm

http://answers.yahoo.com/question/index?qi...22063714AAH1yW4

Al6-> Du kan alltså inte kopiera MBR ut från filsystemet, utan måste kopiera den direkt från sektor 1 på disken, 512 bytes stor är den, och har som uppgift att ladda den andra startkoden, som sen laddar kärnan.

Ja, så där var det på den gamla goda? Win98 tiden, då måste vissa filer ligga Fysiskt först på HDn, men inte så senare, förstår du!

Men det är klart man måste använda nåt copy-prg för att kopiera med, annars stoppar det ju rätt snart om man bara försöker använda Windows eget 'copy' bara.

Numera är ju Microsofts eget SyncToy det bästa, och lättaste, att använda.

http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/synctoybeta.aspx

/Staken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så där var det på den gamla goda? Win98 tiden, då måste vissa filer ligga Fysiskt först på HDn, men inte så senare, förstår du!

Hur skulle det fungera nu då?

Master Boot Record är ett 512 byte stort program som har en bootsignatur på adress 510, när BIOS ser den så lämnar den över kontrollen till MBR-programmet, som sen startar den andra startkoden och sen operativsystemet. Att det skulle vara annorlunda nu, kräver i så fall att man ändrat hur BIOS hittar bootbara diskar, vilket man inte har.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Master_Boot_Record

Det har inte skett någon förändring i uppstarten mellan Win98/XP/Vista, inte när det kommer till MBR.

Alla operativsystem måste ha en MBR, förutom Mac OS X som inte använder BIOS.

Svaret är simpelt: MBR finns inte i filsystemet, så du kan alltså inte kopiera bara filer, utan måste kopiera hela avbilden av skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Det har inte skett någon förändring i uppstarten mellan Win98/XP/Vista, inte när det kommer till MBR.

Visst har det det!

Som sagt; på Win98 måste alla filer ligga i korrekt ordning på HDn rent fysiskt för att man skulle kunna boota.

Sen w2k (eller om det var XP) så räcker det att RÄTT filer ligger i roten på C:.

Du verkar rätt så trög faktiskt, kanske du åtminstone skulle ta och kolla in de där länkarna i mitt förra inlägg...

Så länge som HDn är formaterad, så kan du sen kopiera över systemfilerna (inkl. de dolda naturligtvis) dit, och det kommer att fungera att boota från den HDn, under förutsättning att den är satt som första HD i BIOS!

PROVA själv, och sluta tjafsa!

Och LÄS länkarna!

/Staken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...