Gå till innehåll

Minnen i fel fart


CGD

Recommended Posts

Jag har har reklamerat datordelarna till Komplett. De säger däremot att det kan vara mitt fel att datorn inte fungerar. Jag kan ha brännt minnerna.

Jag köpte PC 8500 minnen men PC 6400 är maximal standard. Så om man inte ställer om i BIOS så kan man förstöra minnet samt att datorn kommer att gå dåligt.

Är detta korrekt?[tt][/tt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gigabyte P35-DS3R

Crucial DDR2 BallistiX PC8500  CL5     4x1024 MB

Jag kan inte se några problem med den kombinationen! Visserligen finns inte det fabrikatet med på Gigabyte´s Qualified Vendors List (QVL), men det har jag svårt att föreställa mig, skall spela någon roll. Moderkortet stöder den typen av minne i alla fall. Eftersom jag kör en liknande konstellation, så kan jag säga att jag fick ställa om timingen manuellt för att optimera minnena... men det skall inte kunna förstöra minnena om man låter bli. Det hade varit intressant att få reda på vad för bios-inställning Komplett menar att du måste göra!

Edit:

Gigabyte verkar spotta ut täta bios-uppdateringar på ditt kort, så det kanske du skulle titta på... det skall dock inte heller ha någon betydelse för minneskompatibiliteten.

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...?ProductID=2543

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för kännedom

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

http://www.internetit.konsumentverket.se/m...ngArticleId=129

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den på Komplett som jag pratade med menade att jag måste höja spänningen till minnet. Om minnet har för låg spänning kan de bränna. Men hon tyckte själv det skulle vara märkligt om all fyra minnesstickorna skulle gå sönder samtidigt.

Jag tycker det borde vara svårt att själv orsaka fel på moderkortet. Om man inte ändrar i hårdvaran så sitter det ju helt ifred inne i lådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den på Komplett som jag pratade med menade att jag måste höja spänningen till minnet. Om minnet har för låg spänning kan de bränna.

Den personen måste missuppfattat något den hört i korridorerna... :blink:

För hög spänning kan skada dem, men för låg spänning gör att inte fungerar ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den på Komplett som jag pratade med menade att jag måste höja spänningen till minnet. Om minnet har för låg spänning kan de bränna. Men hon tyckte själv det skulle vara märkligt om all fyra minnesstickorna skulle gå sönder samtidigt.

Jag tycker det borde vara svårt att själv orsaka fel på moderkortet. Om man inte ändrar i hårdvaran så sitter det ju helt ifred inne i lådan.

Håller med waxinator där... man "bränner" inga komponenter med för låg spänning! Och eftersom jag själv kör ett närmast identiskt moderkort så råkar jag veta att spänningen står rätt "by default"... timingen däremot, var inte helt rätt på min konf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med waxinator där... man "bränner" inga komponenter med för låg spänning! Och eftersom jag själv kör ett närmast identiskt moderkort så råkar jag veta att spänningen står rätt "by default"... timingen däremot, var inte helt rätt på min konf.

Njau... enigt Ohm´s berömda lag så sänker man spänningen så stiger strömmen.... strömmen kan göra mycket otyg.

Det finns några Sweclocker gurus inkl trådar som reder ut det här.... både praktiskt (när det går åt pipsvängen) och teoretiskt....

För lat för att kolla... kör Kromblom-burken... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau... enigt Ohm´s berömda lag så sänker man spänningen så stiger strömmen.... strömmen kan göra mycket otyg.

Det finns några Sweclocker gurus inkl trådar som reder ut det här.... både praktiskt (när det går åt pipsvängen) och teoretiskt....

För lat för att kolla... kör Kromblom-burken... :P

Jodå... Ohms lag känner vi till. I övrigt är det svårt att argumentera utan källhänvisning! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau... enigt Ohm´s berömda lag så sänker man spänningen så stiger strömmen.... strömmen kan göra mycket otyg.

Du borde läsa på lite mer om allmän ellära innan du drar dina egensnickrade slutsatser av Ohms lag... <_<

Strömmen är ingen egen kraft, utan det är ett resultat av att en spänningen/laddning strävar att komma igenom ett

motstånd/last. Med andra ord om spänningen över lasten minskas så avtar strömmen genom det.

Strömmen = Spänningen / Motståndet (I=U/R)

Effekten = Spänningen * Strömmen (P=U*I)

Vattnets lägesenergi i ett högt vattentorn är Spänningen (Volt).

Vattenledningsrören och kranarna är Motståndet (Ohm).

Vattenmängden som flyter genom rören är Strömmen (Ampere).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått mer svar från Komplett.

Moderkortet har ett fel som orsakats av handhavandefel. Vad det är har de ännu inte talat om.

När jag lämnade in moderkortet var fyra minnen och processorn med. Minnerna var Crucial DDR2 BallistiX PC8500 1024MB. Idag fick jag tillbaka två och endast två Corsair Dominator TWIN2X8500C5D minnen. Tillsamans 4096MB. Vad de andra delarna är vet jag ej men hur är dessa nya minnen mot de gamla?

Vidare får jag se hur det går med moderkortet. Komplett får ej ange handhavandefel utan att ange vad det är för fel och hur jag har gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crucial DDR2 BallistiX PC8500

Dessa minnen har fått svidande dålig kritik och kräver 2.2V spänning.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334571#ProductTabs

Corsair Dominator TWIN2X8500C5D

Dessa minnen har fått mycket bra kritik och kräver 2.1V spänning.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=360396#ProductTabs

(Läs recensionerna om dessa två)

Man kan hävda att fyra moduler utnyttjas effektivare av fyra minneskanaler än de två större som samsas om två minneskanaler...

Men du har nu nyare och effektivare kretsar och har framtida möjligheten att utöka minnet till 8GB med x64 Windows 7...

Om du inte betalt extra för detta byte så har du bytt upp dig rejält. :)

( De gamla minnena kostar idag 697:-/4GB och de nya kostar 1150:-/4GB )

P.S.

Det så kallade 'handhavandefelet' kan vara att de gamla minnena kräver lite ovanlig matnings spänning 2.2V och vissa

moderkorts BIOS, vid Automatisk inställning, matat minnena med bara 2.1V vilket kunnat ge instabil drift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna.

Alltid något att glädjas över då. Dom får inte hänvisa till bara handhavandefel utan måste mer visa vad det är. Dessutom är det Kompletts personal som sagt att Crusial minnena passar utmärkt till moderkortet. Vi får se hur det går. Hoppas de inte tappar bort min processor.

Återkommer när det händer något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som jag får bita i det sura äpplet. CPU taggarna på moderkortet var böjda. Fem st. Hur jag gjort det vet jag däremot inte. Komplett säger att 775 är en dålig sockel och att det är lätt hänt att den blir skadad vid montering utav cpu:n och sedan kylaren ovanpå det.

Tittat på ett nytt kort, Gigabyte GA EP45 UD3R. Kortet har plats för fyra minnesstickor men även här uttalar sig Komplett. Det är vanligt att moderkort överlag fungerar dåligt eller inte alls med fyra minnen. Har man tur så har man. Men Gigabyte själva påstår att kortet skall klara 16GB och fyra minnen. Lite märkligt. Hur gör man då om man VERKLIGEN vill ha en stor mängd minnen?

Och det här kortet skall fungera utmärkt med PC8500 minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:o Fem böjda stift och processorn fungerade utan dessa ?!?! Otroligt...

I detta fallet är det faktiskt storleken och inte mängden som uppskattas...

Se till att först och främst få in så stora minnespar som möjligt, före att få fullsatt.

Som du läste i recensionerna så har flera moderkorts tillverkare haft problem med

hanteringen av alla fyra minnesplatserna. Mitt ASUS har fått BIOS uppdatering för

oss som har 8 GB eller mer installerade. Gigabyte har tydligen också haft problem.

Skulle man sedan ändå få problem med ett fullsatt moderkort så får man försöka

med att justera ned minnesklockningen så modulerna och dess bussar hinner med.

(((Alternativt mycket måttlig drivspännings ökning.)))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...