Gå till innehåll

Datorn känner inte igen digitalkameran


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

Ännu en "knivig" fråga från mig:

Har fått låna - en fungerande - Minolta Dimage X digitalkamera för att lägga in lite bilder i datorn. Det finns usb-kabel med och så vidare. Jag ansluter kameran som är påslagen till datorn, men datorn "hittar" inte kameran. Jag använder en usb-port som jag vet fungerar. (Men skall det egentligen spela någon roll vilken usb-port man använder. Det finns ju ett flertal både på baksidan och ett par på framsidan av burken.)

Vet inte hur gammal kameran är, men jag har försökt hitta drivrutiner på nätet till den, men ej lyckats. Jag har provat i kontrollpanelen på scanners och kameror men likväl fungerar inte plug-an-play.

Mig veterligt skall väl datorn åtminstone känna av att en "kontakt anslutits" även om det inte finns några drivrutiner?

Jag kör Vista Home Basic. (De drivrutiner jag hittade på nätet avsåg tydligen bara äldre OS, som 2000, ME och XP, men ej Vista.

Ska förresten kameran vara inställt på något vis, eller räcker det med att den är påslagen och inkopplad?

Vore mycket tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skall det egentligen spela någon roll vilken usb-port man använder

Har ingen som helst betydelse, så länge den är hel!

Mig veterligt skall väl datorn åtminstone känna av att en "kontakt anslutits" även om det inte finns några drivrutiner?

Det skall inte behövas några särskilda drivrutiner. För datorn är kameran inget annat än en usb-disk, och skall alltså visas som en sådan.

Ska förresten kameran vara inställt på något vis, eller räcker det med att den är påslagen och inkopplad?

Det skall inte behövas några inställningar.... min kamera (en Olympus) behöver inte ens vara påslagen!

Det kan vara något fel på kabeln kanske! Om du har en kortläsare, externt eller i datorn, eller kanske i skrivare, så kan du prova att ta ur minneskortet ur kameran och ansluta det via kortläsaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ev testa

Om det är USBenheter kan du prova med att stäng av datorn -> dra ur kontakten från vägguttaget -> tryck på datorns startknapp -> Stoppa i sladden igen och starta upp datorn -> kontrollera om du ser dina enheter.

Det du gjorde nyss var att tömma allt lagrat minne i elektoniken även stängde du alla root-hubbar till usb-enheterna. När du startar upp datorn så letar windows reda på alla anslutna enheter igen.

(gammalt inlägg från forumet)

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedladdning för Programvara och Hårdvara manualer till Minolta Dimage X:

http://download2.konicaminoltaeurope.com/o...p;fr=0&frs=

Bildhanterings program:

DiMAGE Viewer 2.3.7 Update (9.4 MB) Version for Windows 98/98SE/ME/XP

http://www.konicaminoltasupport.com/filead...ewer/DV237E.EXE

1. Installera USB-drivrutinen från CDn (gäller endast Windows 98)

2. Anslut medföljande USB-500 kabel

3. Slå på kameran nu och i kameran visar en liten markering att datorn är ansluten i dataläge.

post-459-1231504064_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Länken till bildhanteringsprogrammet fungerar icke! (får upp meddelande "okänt nätverksproblem".) Men det går ju att ta hem andra filer, men alltså inte den här.

Och: nej, den syns inte i "dator" heller....

Trots min vilja att försöka fixa det här så lägger jag nog ned det hela och försöker ordna en "modernare" kamera.

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Länken till bildhanteringsprogrammet fungerar icke! (får upp meddelande "okänt nätverksproblem".) Men det går ju att ta hem andra filer, men alltså inte den här.

Och: nej, den syns inte i "dator" heller....

Trots min vilja att försöka fixa det här så lägger jag nog ned det hela och försöker ordna en "modernare" kamera.

zentao

Du behöver ingen "modernare" kamera utan en minneskortläsare.Billigt och bra,fungerar alltid.

Jag tröttnade på anslutningproblematiken med olika kameror för länge sedan. Äger två avancerade digitalkameror i dagsläget och har inte ens

packat upp medföljande anslutningskablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här låter som det klassiska problemet att XP inte frigör Nästa Lediga EnhetsBokstav.

Dvs har man en Nätverksenhet som är D: eller E: osv, så försöker ändå XP ge nästa USB-enhet samma bokstav...

Man måste alltså in i Enhetshanteraren och manuellt ge den nya Enheten en Bokstavsbeteckning själv.

Eller så kan man ju ändra sina andra enheters bokstav till t ex X: eller Y: eller Z:, så slipper man problemet nästa gång.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Hade en kompis hemma som direkt såg att jag hade en plats för minneskortet. Det är små öppningar högst uppe på fronten av "burken" och där stoppade han in det från kameran och vips - så fungerade det hela!!!

Detta hade jag inte upptäckt på egen hand. Men ser man dåligt så gör man.

Tack ändå för all er hjälp!

Mvh

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken till bildhanteringsprogrammet fungerar icke! (får upp meddelande "okänt nätverksproblem".) Men det går ju att ta hem andra filer, men alltså inte den här.

För mig funkar länken då jag testar nu... [Öppnar DV237E.EXE]

...men det var bara lite extra och det egentliga frågetecknet är om du får Datalänk-ikonen i kamerafönstret då du följer anvisningen !?!

EDIT: ...noterade nu att du ordnat en bättre lösning... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...