Gå till innehåll

DIR-655


Recommended Posts

Efter firmware 1.21EU så kan jag inte längre göra några ändringar i routern. T.ex. ändra IP, aktivera Wireless, aktivera fjärrskrivbord.

Efter att jag bockat i för resp. så snurrar D-Link ikonen en stund, sedan loggas jag ur. Loggar jag in igen så är inte mina inställningar kvar.

Innan jag gör en hardware reset tänkte jag höra om någon har drabbats av samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lider av exakt samma problem som dig. Började med 1.21EU B03 hade problem med att nå mitt egna nätverk (tog cirka 30 sekunder innan det hittade mina andra datorer).

I förra veckan såg jag att man lagt ut 1.21EU B05 på den svenska sidan och installerade den. Kunde installera min sparade konfigurering men kunde inte såtta på eller stänga av det trådlösa nätverket. När man trycker på spara efter att man bockat för för att aktivera den så startar routern om och när den går igång igen så visade det sig att det trådlösa var inte aktiverat.

Matade då in alla värdena igen och sparade konfirmationen. Då gick det att aktivera och stänga av det trådlösa nätverket, men det tog cirka 30 sekunder innan den hittade mina andra datorer.

Nästa dag när jag skulle starta mitt trådlösa då gick det inte igen. Då la jag tillbaka BIOS ver 1.11 och då fungerar allt som normalt. Den hittar datorerna i nätverket direkt..

Tillägga att i 1.21 får jag ett meddelande att jag saknar ett aktivX tillägg i min IE7, det får jag inte i 1.11.

Jag misstänker (har en teori) att det är SpywareBlaster som blockerar något i IE7, men jag är inte 100% säker och jag har inte provat med att köra utan den.

//Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Genom att uppdatera firmware så måste man köra en reset. Det kan vara lösningen i vissa fall.

Spara ner alla inställningar från MAINTENANCE > RESTORE > Save settings.

Gör en reset och sen ladda in alla inställningar.

Senaste Release Notes version 1.21: Klicka här!

Föregående firmware version 1.20 B3 EU Klicka här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövdes inte bara en reset utan en hårdvarureset.

Det går inte att ladda in en gammal konfigureringsfil utan man måste mata in uppgifterna för hand igen.

Jag lyckades för ett par dagar sedan installera 1.21 och då aktivera och avaktivera det trådlösa nätverket, men igår så gick det inte längre.

Nu har jag i alla fall sparat ner en konfigureringsfil med aktiverat trådlöst och en utan aktiverat trådlöst får se om det här funkar, men det tar fortfarande 30 sekunder innan de övriga datorerna hittas i mitt nätverk.

//Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövdes inte bara en reset utan en hårdvarureset.

Hur gjorde du hårdvarureset?

Jag gjorde en reset genom att trycka in resetknappen 20 sekunder, laddade in mina sparade konfigureringar. Men det är fortfarande inte möjligt att ändra någonting i inställningarna. Då jag försöker med att aktivera Wireless, så kastas jag ut och följande meddelande kommer upp:

post-591-1231587955_thumb.png

Efter en stund kan jag logga in i routern, men ingen ändring är sparad och jag kan inte göra några nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först tog jag bort nätkabeln och tryckte in resetknappen i 10 sek, satte tillbaka nätkabeln och tryckte in resetknappen i 10 sek.

Allt fungerade i 55 minuter sedan gick det inte längre att ändra några inställningar. Det var då jag hittade varför. Även om det är routern som talar om att det finns en ny firmvare och jag laddar ner den via routern så är det hardware version A4, min router är hardware version A3.

Så det är bara att glömma att köra 1.21 utan det får bli 1.11

//Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det är routern som talar om att det finns en ny firmvare och jag laddar ner den via routern så är det hardware version A4, min router är hardware version A3.

Så det är bara att glömma att köra 1.21 utan det får bli 1.11

Min har version A1/A2. Jag gjorde uppgraderingen från 1.20 till 1.21 inifrån routern.

Bara att backa då.

Tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt den skall jag kunna köra 1.21 med A3 och den ger mig samma BIOS som jag har försökt ladda ner.

Har du A2 skall det också gå men med A1 går det inte.

//Uffe

Kollade på routerns undersida och där står A2, men då jag loggar in i routern står A1/A2.

I vilket fall som helst så kan jag ändra vilken inställning som helst nu, efter att jag nergraderat till 1.20EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 månader senare...

För det senaste firmware...

Ny firmware som inte tillåter nergradering till tidigare firmware.

Hittar inte release notes som hänvisas till.

Någon som testat denna nya firmware?

http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=TechSupport_C&childpagename=DLinkEurope-SE%2FDLTechProduct&cid=1197319393070&p=1197318910677&packedargs=locale%3D1195806930208&pagename=DLinkEurope-SE%2FDLWrapper

Redigerad av Japanmannen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...