Gå till innehåll

Inaktivera tjänster


Recommended Posts

Det är ju klart att det handlar om att hårddisken är långsammare än RAM, det fattar ju jag med. Men jag menar bara att datorn, vad frånvaron av fakta visar, inte blir snabbare för du tar bort växlingsfilen, vilket leder till att det lilla minne som tjänsterna tar kan ligga i swapfilen om det skulle behövas.

Så om man går hela vägen genom datorn så drar ju egentligen bara tjänsterna hårddisk. Dessutom så kan ju alla dessa tjänster prioriteras bort av kärnan om det skulle behövas mer CPU eller minne till en högre prioriterad process. Tycker detta är lite som att ta bort bromsen på bilen; man behöver kanske inte den så ofta men det är jävligt onödigt och hjälper inget. Vill åter igen påpeka att ingen hittils kommit med konkret fakta som motsäger det jag menar.

Exemplet med Photoshop säger ju absolut inget mer än att datorn blir långsam när man använder swapfilen (OBS! använder, inte har), det är ju klart den blir. Swapfilen ligger ju på hårddisken, men skulle inte swapfilen finnas skulle ju Photoshop inte änns kunna allokera tillräckligt med minne för bilden, vilket skulle resultera i att det inte alls gick. Utan swapfil får man ju bara mindre minne, men mer hårddisk. Att allokera minne i swapfilen görs ju först när RAM är slut, så det är ju bara som en fallskärm som ligger och väntar på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova gärna att dokumentera detta och sedan via MSCONFIG tillfälligt stoppa de Tjänster och program som ni vill prova

att vara utan. Ni blir säkert väldigt besvikna på resultatet.

De flesta använder väl inte mer än 4-15% av tillgänglig processorkraft i viloläge.

Det är dessa procent som ni försöker trimma bort.

Sedan att minnet skulle sparas... till vad då ? Ingen kör med bara 512 MB idag. Om några vilande process tar 30MB så vadå ?

Är det någon som hört uttrycket "Man silar mygg men sväljer elefanter." :rolleyes:

Njau...

Det vimlar av datorer med 512 eller 1GB minne, speciellt bärbara, MS och Vistadebaclet...

Skulle aldrig lägga ner ett öre på att förbättra tex den här...

inte heller studera några larviga poäng... :D

Property Value

Manufacturer Acer, inc.

Product Name TravelMate 2310

Version Not Applicable

PC System Type Mobile

Machine Type AT/AT COMPATIBLE

Disk Space Disk C: 10435 MB Available, 26914 MB Total, 10435 MB Free

Disk D: 8386 MB Available, 27300 MB Total, 8386 MB Free

Physical Memory 445 MB Total, 38 MB Free

Memory Load 91%

Virtual Memory 1470 MB Total, 653 MB Free

PageFile Name \??\C:\pagefile.sys

PageFile Size 1024 MB

In use 413 MB

Max used 441 MB

Minimum File Cache Size 1 MBytes

Maximum File Cache Size 2044 MBytes

Registry Size 62 MB (current), 682 MB (maximum)

Funkar alldeles utmärkt med W7 inkl ett antal utslängda funktioner som jag inte

finner som meningsfulla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som hört uttrycket "Man silar mygg men sväljer elefanter." :rolleyes:

Låt se här nu..

Är det när "supertrimmar" swapfilen. Super-rensar hela systemet med CCleaner. En superdefrag.

Och sedan lägger man in Norton med Comovoodoo och fyra spyprogg till? ;)

kentan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plun: Grattis till att du sitter nöjd men detta urtidsmonster till dator. :D Jag jagar inte heller prestandapoäng,

men jag kostar gärna på mig att optimera mängden minne i mina burkar (även bärbara) för det lönar sig

bättre än hippa processorer.

kentan: Precis så är det :lol: !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt se här nu..

Är det när "supertrimmar" swapfilen. Super-rensar hela systemet med CCleaner. En superdefrag.

Och sedan lägger man in Norton med Comovoodoo och fyra spyprogg till? ;)

kentan

Njau det finns ju även de som fyller IE7 med toolbars plus installerar alt som kommer i deras väg och

det är kanske klart värre... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

waxinator: Ingen fara, vi får nöja oss med att konstatera att vi har lite olika syn på resursanvändning. :)

kentan: Du har tydligen helt missat det här med systemresurser. Såväl Comodo som Norton (i och med 2009-paketet) är mycket snåla... Finns ringa anledning att stänga ner tjänster m.m. bara för att säkerhetsprogrammen skulle ta resurser. Om du vill bli tagen på allvar bör du därför läsa på bättre innan du yttrar dig. Bara ett tips.

Antispywareprogram vet jag inget om vad gäller resursanvändning. Använder inget sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta använder väl inte mer än 4-15% av tillgänglig processorkraft i viloläge.

Ånej, så mycket är det inte! Växlar mellan 0 och 1 % här. B)

Exemplet med Photoshop säger ju absolut inget mer än att datorn blir långsam när man använder swapfilen (OBS! använder, inte har), det är ju klart den blir.

Windows använder normalt växlingsfilen mer än man tror, men det går att tvinga Windows att inte göra det, t.ex. med TweakNow WinSecret:

Force Executive files to remain resident in the memory instead of being moved to Virtual memory. Enabling this setting should improve system performance on system with large amount of RAM.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men nån skillnad måste det göra för jag kan spela spel med de mesta på medium och AA 2x i TinyXP men i Windows 7 så går det riktigt trögt, samma sak Vista... Då har jag ändå testat stänga av Aero och köra old school Windows temat...

Så tjänsterna måste ha något med detta o göra eller så är kärnan helt bäng i Windows 7 ? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...