Gå till innehåll

Kan jag säkerhetskopiera en systempartition, för framtida användning?


Orvaldo

Recommended Posts

Har en dator som jag hade tänkt testa Windows 7 på, den har jag i nuläget XP på. Kan jag "kopiera" hela systempartitionen och lägga den på en extern hårddisk för att sedan kunna lägga in den i datorn igen i framtiden?

Har inte så stor koll på Norton Ghost och liknande, men jag antar att det är det man kan använda? Systempartitionen ligger på 28 gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ju då ha en 'extra' hårddisk, för 28Gb är ju inte lätt att förvara på nåt annat minne ... :-)

Här läste jag igår om lämpligt program för detta:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=15002

/LbL!

P.S. Jag ser nu att det där nog bara var ett BackUp prg jag tipsade om, vad jag tänkte det skulle vara var ett prg för att KLONA din hårddisk, och det finns gratis sådana också, men just nu kommer jag inte på något, så nån annan får fylla i här!

__

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drive Clone Pro funkar fint... "http://www.farstone.com/software/driveclone-pro.htm"

Här kan du även skapa en bootbar cd-skiva för att återställa från en annan disk. Funkar OAVSETT vilket OP eller hur kladdigt det än har blivit med bootfiler osv...

Det som händer när du installerar Win 7 är att installationen tar 200mb av din installationshåddisk och skapar en ny partition som sedan blir dold. För att sedan återställa OAVSETT vilket program du använder måste du boota på ex Vista-skivan och ta bort BÅDE Win 7 OCH 22mb partitionen. Efter det skapar du en ny partition på detta gemensamma utrymme. Därefter kan du använda t ex ovanstående program att återställa en sk Ghost av det du tagit backup på...

Som tidigare inlägg måste du ha en extra hårddisk, antingen intern eller extern, där du skapat och sparat ghosten enligt ovan.

// Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...