Gå till innehåll

Windows 7 - Första intrycket


jperss10

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Hmm...är jag blind eller finns det inget mail progg i W7 från början...Live mail eller vad det nu hette?

Det har du rätt i.. tryck F1 och läs.. dom vill man skall köra MSN ;)

What happened to Outlook Express?

Outlook Express isn't included in this version of Windows. To use e‑mail, you'll need another e‑mail program either from Microsoft or another company. Another option is to use a web-based e‑mail service, which doesn't require you to install a program.

For more information about programs you can use, go to Windows Online.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...är jag blind eller finns det inget mail progg i W7 från början...Live mail eller vad det nu hette?

Jo men man måste ladda ner Windows live mail från Microsoft den här gången, och det är precis likadant som innan (har inget med msn messenger att göra).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju direkt säga att jag var lite skeptisk till hur bra W7 skulle fungera jämtemot tidigare installation av XP samt Vista, har som tidigare bara kört 64-Bitars varianter av dem. Vista var för mig ett högst oönskat barn - visserligen väldigt stabilt när man väl fått allt installerat och ställt om praktiskt taget allt som går att ändra för att förbättra prestandan något.

Lo and behold, På min halvgamla hårdvara snurrar W7 faktiskt ifrån till och med XP, testat med rena installationer av XP, Vista och W7 nu :)

Det enda som saknades efter installation var väl SM-Buss drivisar, men löste sig fort. Så en annan kommer väl att fortsätta stödja imperiet och köpa sig en kopia när det väl hamnar i butikshyllorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...är jag blind eller finns det inget mail progg i W7 från början...Live mail eller vad det nu hette?

Allt som saknas i Windows 7 (fotogalleriet, moviemaker, mail osv) finns erbjudet i Live-paketet. Integrerar sig jättefint i 7. Detta är microsofts sätt att undvika kritik från tredjepartstillverkare... de tror att det ska minska stämmningarna...hehe

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb fråga, jag har lyckats bränna en windows 7 skiva och jag "bootar" med skivan, när jag kommer till den delen vart man vill installera windows och då ser jag bara min XP-partition där. Hur gör jag så att windows 7 installeras på en ny partition? Måste man först skapa en ny partition i XP och sedan installera Windows 7? Isåfall hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb fråga, jag har lyckats bränna en windows 7 skiva och jag "bootar" med skivan, när jag kommer till den delen vart man vill installera windows och då ser jag bara min XP-partition där. Hur gör jag så att windows 7 installeras på en ny partition? Måste man först skapa en ny partition i XP och sedan installera Windows 7? Isåfall hur?

Ladda ner och installera Acronis Disk Director , med det kan du skapa nya partitioner på en befintlig disk utan att radera innehållet på den. Installera sedan Windows 7 på den nyskapade partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer cut and paste mina erfarenheter från min FB som är skrivet på eng, men hoppas det är ok.

* Found my Wireless LAN and connected to it during installation so it was a no-brainer

*Found my monitor and Video-card out of the box and changed the screen resolution to 1920*1200 as default

*Have installed about 10 apps so far including AV-software and no problems.

*The only probs was that I had to install the audio-drivers manually (happened with Vista also) and everything runs perfect after that.

*And YES, it is much more user friendly and logical than Vista, and much faster. And for the visual...It's great.

*To this point----Me like alot :)

*Will install many more apps and also put it to deeper test with memory, cpu, and disk usage to see if its still runs smoother than Vista.

Update:

*Win 7 runs much better and is much more reliable than Vista so far. At the same time I was copying over 400 pics from my camera to my PC, was browsing the net, browsing folder tree, downloading via Ûtorrent...and no lagging at all!!

*It also found my camera as soon I plugged it it, asked me if I wanted to use Picasa 3, and it took me less than a minute from I plugged the camera into my pc to I started copying pics...great. With Vista I had to manually find drivers online and install them.

Update:

*Found my printer without the need of installing any drivers...just pugged it in and it was found just like that

Andra erfarenheter:

IE suger! Installerade Firefox nästan direkt då IE ballade ur vid vissa sidor...FF klarar dessa sidor galant.

Några har klagat på att utrymmet är för stort mellan ikonerna på Taskbar, men det är för att kunna visa om du har fler fönster öppna i samma app. Om du oppnar upp två Firefox fönster så kommer du se att ikonen för FF ändrar sig i Taskbar och visar ytterligare en liten ram.

Även gällande taskbar så lyser ikonen om det programmet arbetar...kopierade filer mellan diskar, och då lyser ikonen för Explorern...sweet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allt fungerar fintförutom f-secure som får spunk över filen conhost.exe(annan tråd). saknar bara 2 drivisar till mitt trådlösa nätverk (DWL-G122) och mitt ljudkort (Creative x-fi extreme gamer) när installationen är klar (alla andra finns på windows update). har drivisar till vista som fungerar fint

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tankar efter ytterligare någon dag.

Egentligen, så tycker jag, att Windows 7 Beta inte är snabbare än Vista Buisness jag kör på min nya laptop. Jag har installerat Windows 7 i en virtuell installation på VMware och på denna laptop, brukar det inte vara någon nämnvärd skillnad, när jag kör XP Pro virtuellt och i VMware. Det ska verkligen bli intressant, när den är färdig och då först, vet vi ju hur stor skillnaden är. Den dagen, det ska gå att slå på datorn och sedan när man satt sig tillrätta i stolen är den uppstartad och klar, kommer aldrig att infrias. Idag tar starten ca minuten, 50 sekunder klockar jag min laptop, med Vista Buisness till och dom andra maskinerna med XP Pro ca minuten. Alltså, kommer 7:an att starta på 45 sekunder är jag imponerad och det måste den ju, annars kan man ju lika bra ha kvar Vistan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W7... ja, enl mig är det det bästa som hänt i windowsvärlden sedan Windows 95 kom...

Nu menar jag som beta... Vi får vänta till den färdiga versionen för att se om det fortfarande är så eller om xp tar ledningen igen. Men hittils så leder w7 med två xp-längder :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite snabb-betyg från mig....

Har kört 6956 fram till någon vecka sen... installerade sen Beta 1 skarpt på datorn. Är supernöjd med hur allt flyter...

MEN... jag märker dock en viss prestandaminskning sen förra bygget. Inget påtagligt, men det känns oroväckande då det är Beta 1. Hoppas inte det blir mycket värre än så här. Fortfarande hästlängder snabbare än Vista, men dock en försämring sen förra bygget.

Kommer köra 7 i fortsättningen fram till releasen.... äntligen har MS fattat vad som krävs av dem.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W7... ja, enl mig är det det bästa som hänt i windowsvärlden sedan Windows 95 kom...

Nu menar jag som beta... Vi får vänta till den färdiga versionen för att se om det fortfarande är så eller om xp tar ledningen igen. Men hittils så leder w7 med två xp-längder :rolleyes:

Okej.. det är den bästa betan som kommit säger du.

Själv har jag svårt att lämna ett betyg då den krascha för mej i olika omgångar.

Win-7'an är snarlik Vista, lite vackrare förpackning iaf, än så länge är det svårt att avgöra hur bra den är.

Och påstå att den tagit lika långa kliv som XP & 95 gjorde, är stora ord.

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. det är den bästa betan som kommit säger du.

Själv har jag svårt att lämna ett betyg då den krascha för mej i olika omgångar.

Win-7'an är snarlik Vista, lite vackrare förpackning iaf, än så länge är det svårt att avgöra hur bra den är.

Och påstå att den tagit lika långa kliv som XP & 95 gjorde, är stora ord.

kent.

Klivet mellan Win2k och XP var inte överdrivet stort, jag minns att folk klagade på att det var massa lull-lull som kom till och det var minsann inget att ha...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klivet mellan Win2k och XP var inte överdrivet stort, jag minns att folk klagade på att det var massa lull-lull som kom till och det var minsann inget att ha...

Det ”stora” med XP var väl att det ersatte Windows 9x-serien och Windows 2000…?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationen (x64)

När de nästan va färdigt, hamnade allt uppe i vänster hörn. Såg ut som vanligt, fast mindre. Och så va de nån text, som ska visas över hela skärmen, som man bara såg delar av. Alltså texten va i full storlek, fast man såg bara de som visades över den lilla "bilden" uppe till höger. Resten va svart.

Cool klocka. Bra att de finns almanacka. :)

Snygg övergång, när den växlar wallpaper. :)

Kanske en bugg?

Kollade på playrapport, men då stängde skärmen av sig mitt upp i alltihopa. De hade vart bra om den "timern" eller va de kallas inte aktiveras när man ser på tv. (Ja vet hur man ändrar inställningen alltså)

Den här datorn.

Skulle bläddra på en cd med nätverksdriver, men den startar ju programmet i stället. Inte kompatibel, bla ha..... Tog en lite stund innan ja fatta hur man skulle bläddra.

Storleken på diskarna kunde dom ha fixat till. Som i Linux, där har dom ju ordnat de för länge sen. Så den visar rätt GB alltså.

Performance Information and Tools.

Den visar lite fel värden. Mitt grafikkort har 512MB, medans infotoolsen visar 1GB och 256MB. Man kan inte lita på den.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Performance Information and Tools.

Den visar lite fel värden. Mitt grafikkort har 512MB, medans infotoolsen visar 1GB och 256MB. Man kan inte lita på den.

Troligtvis är det så att ditt grafikkort har 256MB och sedan lånar det 256MB + ännu mer av datorns vanliga minne. Det är en feature, inte en bugg i Vista och Windows 7 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...