Gå till innehåll

Efter systemåterställningen sjönk Windows Experience index


Vista

Recommended Posts

Jag vet inte riktigt om denna tråd hamnade rätt men "problemet" upptäckes efter systemåterställningen.

Nämligen sjönk datorns Windows Expeience Index. Jag har bara en svag uppfattning om vad det hela handlar om, därför skulle jag vara tacksam om någon kunde ge mig råd, hur jag kan återigen förbättra min dators index. Var snäll och säg inte att jag ska justera visuella effekter, för det hjälpte inte. :(

Jag är öppen för förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först måste du tala om för oss vilket deltest som gav ditt försämrade index.

(Disken ? fragmentering ?)

<_< Ska försöka!

Grafiken (skrivbordsprestanda för Windows Aero). Det sämsta var grafiken med sina 3,2 innan återställningen. Nu ligger grafiken på 3.1. Det som stör mig mest att även de deltesterna det sk. Minne och Primär hårdisk hade blivit mycket sämre. Minnet har sjunkit med 0,7 och hårdisken 0,8. Processorns deltest var oxå bättre. Minskningen är 0,6.

Jag hoppas att jag besvarat frågan!

Jag måste tillägga att innan systemåterstälningen hade jag använt ca 26Gb av hårdisken. Efter återställningen har visas det att jag använder just nu 40Gb. Hur kan jag ta upp mer uttrymme nu när jag har rensat datorn och tagit bort en massa skräp? :blink: Fattar ingenting.

Jag verkar ha en dator som lever sitt eget liv! <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De minskade prestandabetygen kan jag inte ge någon förklaring för eftersom det inte är någon specifik

del som 'drabbats'. Mätningen är trots allt motsvarande betygen i skolan... det är kul med höga värden men

vad som händer i verkligheten är viktigare... Märker du någon prestandaförsämring eller är det bara siffrorna ?

När det gäller disk utrymmet så kan det vara "System volume information" foldern som alltid fylls på när man

byter ut filer på disken. Detta kan du åtgärda genom att tillfälligt stänga av funktionen "Systemåterställning"

för disken i fråga under Kontrollpanelen - System - Systemskydd. (det tar en stund innan foldern tömts).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De minskade prestandabetygen kan jag inte ge någon förklaring för eftersom det inte är någon specifik

del som 'drabbats'. Mätningen är trots allt motsvarande betygen i skolan... det är kul med höga värden men

vad som händer i verkligheten är viktigare... Märker du någon prestandaförsämring eller är det bara siffrorna ?

När det gäller disk utrymmet så kan det vara "System volume information" foldern som alltid fylls på när man

byter ut filer på disken. Detta kan du åtgärda genom att tillfälligt stänga av funktionen "Systemåterställning"

för disken i fråga under Kontrollpanelen - System - Systemskydd. (det tar en stund innan foldern tömts).

Jag får visst skriva en gång till. Mitt svar försvann på vägen!

Näpp, datorn fungerar snabbare än innan återställningen. Jag kanske behöver nämna att jag var tvungen att blåsa rent, eller rensa datorn härom dagen. Det var nämligen så att datorn gick på högvarv hela tiden. CPU-användningen låg jämnt och ständigt på 100%. Efter en total ominstallation fungerar han som han ska. Tror jag i alla fall :D !

Men det finns en sak till som stör mig. Jag kan inte återställa filer från säkerhetskopian jag gjorde innan återställningen. Jag får den här meddelandet:

SÄKERHETSKOPIERING HAR INTE KONFIGUERATS FÖR DEN HÄR DATORN. EN ADMINISTRATÖR MÅSTE FÖRST SKAPA EN SÄKERHETSKOPIA INNAN DU KAN ÅTERSTÄLLA FILER. (0X810000EE)

Och jag som vanligt fattar noll. :( . Du kanske vet hur jag ska gå till väga?

Jag ska kolla med systemåterställningen senare under dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver om två helt separata saker... Total ominstallation... och Återställningen.

Du kan inte 'återställa' filer från en annan dators filkopiering... och det är vad du försöker göra efter total ominstallation.

Du kan välja "Avancerad återställning" och sedan "Avancerad återställning" (igen) och därefter (trots varningsfönster som

du stänger) välja andra radalternativet "Filer från en äldre säkerhetskopia...".

Filsäkerhetskopior sparas på disk i form av komprimerade filer (ZIP-arkiv), vilka du kan packa upp manuellt utan att använda

Vistas program. ZIP-filerna ligger på Disken:\<datornamn>\...

(Fulla datorkopian ligger under Disken:\WindowsImageBackup\<datornamn>\... men av annat format.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver om två helt separata saker... Total ominstallation... och Återställningen.

Du kan inte 'återställa' filer från en annan dators filkopiering... och det är vad du försöker göra efter total ominstallation.

Du kan välja "Avancerad återställning" och sedan "Avancerad återställning" (igen) och därefter (trots varningsfönster som

du stänger) välja andra radalternativet "Filer från en äldre säkerhetskopia...".

Filsäkerhetskopior sparas på disk i form av komprimerade filer (ZIP-arkiv), vilka du kan packa upp manuellt utan att använda

Vistas program. ZIP-filerna ligger på Disken:\<datornamn>\...

(Fulla datorkopian ligger under Disken:\WindowsImageBackup\<datornamn>\... men av annat format.)

:unsure: Ojdå! Sorry! Var inte meningen att förvirra någon! Tur att du kunde klura ut vad jag var ute efter! :)

Jag ska testa. Hoppas att jag klarar av det! :mellow:

Tack i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...