Gå till innehåll

matlagning


arnada

Recommended Posts

Men man kan få motivation.Läser man dessa sidor är det ju inte meningen att följa det slaviskt.Man kanske blir hungrig och testar det lite annorlunda :) eller t.o.m gör stekt fläsk med löksås.mmm. nötter kan vi inte ha hemma.allergi.men nåt som jag i alla fall inte tycker om är ananas i mat.inte plommon heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 61
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Hemsidor med matlagning= ingen höjdare! Egna händer/fingrar är det bästa....... Tror nog att alla kockar håller med!

Recept att inspireras av, är aldrig fel! Dessutom... även en kock kan behöva kolla upp någon detalj emellanåt! Själv använder jag mig titt som tätt av sveriges bästa recepttjänst... kolla vad du har i kylen, och sök på det! ;)

http://www.dinnerbase.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recept att inspireras av, är aldrig fel! Dessutom... även en kock kan behöva kolla upp någon detalj emellanåt! Själv använder jag mig titt som tätt av sveriges bästa recepttjänst... kolla vad du har i kylen, och sök på det! ;)

http://www.dinnerbase.com/

OkiDoki! Se vad som finns i

kylen och gör vad som finnes! Där behövs inget recept.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja skånsk grovkornig till tallriken och dijon till en god gryta.Tror lasseska vrider sig av plågor ;) Eller kanske skrattanfall.Han vill nog ha det mer seriöst.Men vad tycker du lasseska om glutamat.Har det i rent pulver från en kinabutik.gott eller skadligt?? själv gillar jag det.Finns ju i dom flesta kryddblandningar.Skall man utesluta det?Man kan ju bli av med minnet.Glömt vad sjukdomen hette <_<-_- Och förresten,du kan väl inte ha mjölk till en jansson?Det vore ju helgerån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag i alla fall inte tycker om är ananas i mat.inte plommon heller.

Plommon går det inte att klara sig utan... om man ska göra en dräglig karré stek med kokt potatis grönsaker och sås till söndagsmiddag.

Annannas till pizzan...

En annan favorit bland barnen är ostgratinerad potatis och löksoppa med krutonger eller bara stekta brödbitar... slurp.

Själv är jag nog lite gammaldags som föredrar en middag med förrätt, huvudrätt och dessert samt kaffe och chokladbit.

Fast det blir bara på helgerna :wub:

Höll på att glömma det viktigaste... det goda vinet under tillagningen av middagen och till middagen plus ett glas eller två till kvällen :ph34r::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annanas till pizza köper jag aldrig.Kebab eller mexikana gillar jag.Med mycket ohäsosam sås.Kanske är lite trött på pizzor.Den godaste jag ätit var en pizza jag åt i Laholm.Kommer inte ihåg vad stället hette.Men jag tycker att pizzor smakar ung.detsamma,vilken man än väljer.En full meny kan man unna sig ibland och vinet under tillagning är ju inte att förakta.Det hör ju till :D och löksoppa..mmmmm.Nu är jag hungrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Lite info om kalorier. En gruvarbetare eller skogshuggare förbrukar ca 6000 - 8000 kalorier per dag.

Jämför det med en stillasittande arbetare (manlig) som förbrukar ca 2000 - 2400 kalorier om dagen.

Nu var det ett tag sedan jag jobba på pizzeria men vill minnas att en pizza innehåller ca 2000 kalorier.

Det är osten som ger mycket kalorier.

Det är nästan hela dagsbehovet för en person. Tänk på det.

En kebabrulle innehåller bara ca 400 kalorier (ingen ost).

Kan ju vara bra att tänka på nästa gång ni besöker en pizzeria.

KÖP KEBABRULLE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite info om kalorier. En gruvarbetare eller skogshuggare förbrukar ca 6000 - 8000 kalorier per dag.

Jämför det med en stillasittande arbetare (manlig) som förbrukar ca 2000 - 2400 kalorier om dagen.

Nu var det ett tag sedan jag jobba på pizzeria men vill minnas att en pizza innehåller ca 2000 kalorier.

Det är osten som ger mycket kalorier.

Det är nästan hela dagsbehovet för en person. Tänk på det.

En kebabrulle innehåller bara ca 400 kalorier (ingen ost).

Kan ju vara bra att tänka på nästa gång ni besöker en pizzeria.

KÖP KEBABRULLE.

Det spelar ingen roll hur mycket man arbetar.Det beror ju på ämnesomsättningen.Det vet du lika bra som nån annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska
Det spelar ingen roll hur mycket man arbetar.Det beror ju på ämnesomsättningen.Det vet du lika bra som nån annan.

Ja vet inte vart du fick luft ifrån men iallafall så skiljer det givetvis lite grann på ämnesomsättningen på olika personer.

Men det är inte några större skillnader.

Om det skiljer sig väldigt mycket så kan det bero på en rubbning i sköldkörteln och det då ett medicinskt problem.

Att det inte skulle ha nån betydelse alls hur mycket man arbetar är ju helt fel.

Och tror du fortfarande det så behöver du läsa lite mer näringslära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luften fick jag från balkongen,men det spelar ju ingen roll.Jag t.ex kan äta hur mycket som helst ,men andra i min närhet kan inte äta mycket alls för att gå upp i vikt.Dom har inga medicnska problem.Näringslära har jag läst men jag tror att du blev lite putt av jansson.Ärligt tror jag att du inte är kock.Bevisa var du jobbar..Och att du verkligen är kock.Det tror inte jag för att du skrev att en grund till sås gör man inte längre.Det klart som sjutton att man gör det,om man jobbar på en resurang.Du vet väl att man bryner köttben och kokar dom med grönsaker.Då får man en bra grund för sås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 6 månader senare...

Hmmm, till kvällen idag... tunna pannkakor med plommonsylt, och grädde till barnen...

Och i morgon... Rostbiff med ...har någon ett bra recept på potatissallad, gjord på färskpotatis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...har någon ett bra recept på potatissallad, gjord på färskpotatis.

Prova en ljummen potatissallad... kan varieras i det oändliga och med färskpotatis är det ljuvligt gott! Googla på just Ljummen potatissallad så får du tips!

Edit:

Min favorit är med salladslök, rukkola och paprika... vinäger och olja! Betydligt nyttigare än den kalla majonäsvarianten! ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Här fanns de en del smarriga tips. själv är jag rätt dålig när det gäller recept, förutom ibland en rotfrukts gryta med bacon.

Blir enklare varianter. I går blev de till att gnaga på en kotlett med lite wokade grönsaker å söt indisk soja on top... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...