Gå till innehåll

Systemåterställningen/Återställningspunkt.


Gäst Malou

Recommended Posts

Hej!

Under mina pågående försök med att komma tillrätta med mina problem gällande WLM. Så tänkte jag göra en systemåterställning då det oftast brukar lösa ett problem.

Men döm om min förvåning.

Windows 7 har inte skapat någon/några återställningspunkter :blink: I exempelvis Windows XP så fixar systemet sådana själv så man kan backa systemet vid behov men inte Windows 7 inte.

Uppenbarligen så måste man fixa detta själv vid installationen av Windows 7.

Är detta verkligen riktigt?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Under mina pågående försök med att komma tillrätta med mina problem gällande WLM. Så tänkte jag göra en systemåterställning då det oftast brukar lösa ett problem.

Men döm om min förvåning.

Windows 7 har inte skapat någon/några återställningspunkter :blink: I exempelvis Windows XP så fixar systemet sådana själv så man kan backa systemet vid behov men inte Windows 7 inte.

Uppenbarligen så måste man fixa detta själv vid installationen av Windows 7.

Är detta verkligen riktigt?

MVH/Malou

Nope, det är fel.. jag fick backa två ggr.. båda blev lyckade.

Och där fanns massa/alla "punkter" att välja på.. hela historyn från installen.

MEN, om man kör två OS på samma disk (dualboot), så sabbar dessa "punkterna" för varandra. Gör du det?

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ligga något i kentans förslag, jag själv kör enbart Windows 7 och även jag har återställningspunkter.

Det är så som jag säger.. och det är av yttersta vikt för er som kör dubbla OS och veta detta.

När ni switchar mellen era OS skriver det ena OS'et över den andra restore-point. Även era skuggkopior på doc.filer med mera försvinner.

Detta går att förhindra, genom att gå in på det ena operativet och disbla den ena disken i "systemfliken".

men då kan ni inte komma åt det andra partionen från det andra OS'et - istället.

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så som jag säger.. och det är av yttersta vikt för er som kör dubbla OS och veta detta.

När ni switchar mellen era OS skriver det ena OS'et över den andra restore-point. Även era skuggkopior på doc.filer med mera försvinner.

Detta går att förhindra, genom att gå in på det ena operativet och disbla den ena disken i "systemfliken".

men då kan ni inte komma åt det andra partionen från det andra OS'et - istället.

kent.

Relaterad artikel: Hindra XP från att ta bort återställningspunkter för Vista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej kentan och alla andra som svarat.

MEN, om man kör två OS på samma disk (dualboot), så sabbar dessa "punkterna" för varandra. Gör du det?

Nej jag kör inte två system (Ingen Dualboot). Windows 7 är installerad på en helt tom burk.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej kentan och alla andra som svarat.

Nej jag kör inte två system (Ingen Dualboot). Windows 7 är installerad på en helt tom burk.

MVH/Malou

Hmmm? Du menar att Win7'an buggar så kraftigt.. DET var illa. Du skojar med oss.. bevisa!

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm? Du menar att Win7'an buggar så kraftigt.. DET var illa. Du skojar med oss.. bevisa!

kentan.

Och varför skulle jag skoja om detta :blink:

Upptäckte detta av en ren händelse då jag ville backa systemet till dagen innan jag började greja med min Mobil (installation av drivrutiner/programvara etc...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och varför skulle jag skoja om detta :blink:

För att du inte ville ge mej rätt?! Men okej.. då buggar Win7'an på en grymt viktig funktion.

Och du har nog det enda exemplaret, genom tiderna, får vi hoppas.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade min gamla Virtuella Windows 7 installation och trots flera Windows Update

installationer fanns där endast en "Scheduled Checkpoint" från gårdagen.

Okej, jag brukar alltid ha 7-8 st, vad det är som bestämmer detta vet jag inte.

Men jag backa långt tillbaka när jag testa Win7, och det klarade aldrig xp/vista, sluta alltid med "failed"

Malou, jag har hittat felet. Du kör troligtvis med FAT32 ännu din amatör... haha ;)

Utdrag från hjälpen - detta visste jag inte:

"FAT32-diskar och andra FAT-diskar skyddas inte av Systemåterställning eftersom dessa diskar saknar stöd för skuggkopior. Skuggkopior innehåller information om ändringar av dokument och systemfiler. Skuggkopior kan bara användas med NTFS-filsystemet.."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hummm... min Virtuella installation i VMWare kör inte med FAT32 diskar... <_<

Skämt å sido.. men faktum är att de flesta av dagens laptop kommer förinstallade med XP i FAT32.

Dagens USB-diskar lev. formaterade med FAT32. Pg.a att alla maskiner skall kunna läsa dom.

Och som alla vet stödjer bara FAT32 5GB-filer, samt feta cluster.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kentan skrev:

Malou, jag har hittat felet. Du kör troligtvis med FAT32 ännu din amatör... haha wink.gif

Jag undrar jag vem som är amatör!?

Här körs det i vilket fall inte med FAT32 utan här gäller NTFS. Och jag vet nog vad jag sysslar med gällande datorer. Jag jobbar inte med datorer dagligen för ingenting och har gjort så i många år.

Så nu slutar vi/du upp med dessa gliringar som du slänger ur dig i alla inlägg/trådar här på forumet.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar jag vem som är amatör!?

Här körs det i vilket fall inte med FAT32 utan här gäller NTFS. Och jag vet nog vad jag sysslar med gällande datorer. Jag jobbar inte med datorer dagligen för ingenting och har gjort så i många år.

Så nu slutar vi/du upp med dessa gliringar som du slänger ur dig i alla inlägg/trådar här på forumet.

MVH/Malou

Det var ett skämt malou.. med glimten i ögat.. du missa uppenbarligen hela upplägget, därefter en smily?

Sen tycker jag inte du skall vara så himla snarstucken heller, en moderator måste kunna läsa av folk! Elementärt käre Watson!

>Så nu slutar vi/du upp med dessa gliringar som du slänger ur dig i alla inlägg/trådar här på forumet.

vad anklagar du mej för?

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kentan skrev:

Det var ett skämt malou.. med glimten i ögat.. du missa uppenbarligen hela upplägget, därefter en smily?

Då ber jag om ursäkt för min miss av din smily

Kentan skrev:

Sen tycker jag inte du skall vara så himla snarstucken heller, en moderator måste kunna läsa av folk! Elementärt käre Watson!

Jag är inte snarstucken. Som man bemöter andra blir man själv bemött. Och jag kan läsa av folk mycket bra (min specialite) ;)

Jag anklagar inte dig för någonting.

Och nu går denna tråd mycket Off Topic gentemot vad tråden handlar om (Systemåterställning/Återställningspunkt).

Kan vi fortsätta hålla oss till ämnet (utan ovidkommande inlägg) så att denna fråga/problem kanske kan bli löst på ett vettigt sätt. Kan ju vara bra för andra/övriga som kanske råkar ut för samma problematik.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ber jag om ursäkt för min miss av din smily

Jag är inte snarstucken. Som man bemöter andra blir man själv bemött. Och jag kan läsa av folk mycket bra (min specialite) ;)

Jag anklagar inte dig för någonting.

Och nu går denna tråd mycket Off Topic gentemot vad tråden handlar om (Systemåterställning/Återställningspunkt).

Kan vi fortsätta hålla oss till ämnet (utan ovidkommande inlägg) så att denna fråga/problem kanske kan bli löst på ett vettigt sätt. Kan ju vara bra för andra/övriga som kanske råkar ut för samma problematik.

MVH/Malou

>Jag anklagar inte dig för någonting.

Jo, du skrev att jag är otrevlig i varenda tråd, ren ryktesspridning, sluta gärna med det.

Okej, det är lugnt, vi går on-topic igen, denna dump var ju iaf. lite småintressant:

52kzli.jpg

kent säger härmed godnatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara meddela att detta mitt delekata problem är nu löst.

Har ägnat förmiddagen/dagen åt/till att göra en fullständig formatering samt en klinisk ren/ny installation av Windows 7 samt installerat de program/verktyg etc.. som jag är i behov av för att gå vidare med att testa betaversionen av Windows 7 samt andra program/verktyg etc....

Med detta så har jag nu fått en fungerande systemåterställning/återställningspunkt. Troligen blev där något fel vid första installationen av Windows 7.

Härmed så anser jag att mitt delekata problem är åtgärdat och avslutar härmed detta kapitell för min del.

Vidare för att besvara ett utav inläggen (information) här i tråden:

# Hur mycket diskutrymme krävs för systemåterställning:

# Hur länge sparas återställningspunkterna?

1: Hårddisken jag har är på 250GB så utrymme finns det gott om. Inga som problem.

2: Systemskyddet är aktiverat och har så varit hela tiden. Inga som helst problem.

Med detta så säger jag tack för hjälpen som jag själv åtgärdade.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hindra XP från att ta bort återställningspunkter för Vista

Jag har provat nedan tips ( XP och Win7 ) fungerar inte. Önskar dölja K:

Kan det bero på att i mappen MountedDevices ligger en K: från början

och efter nedan ligger en till K: i Offline.

Fråga: ska den i MountedDevices tas bort ?

""

Om du på samma dator har både Windows XP och Windows Vista installerat så tas alla

systemåterställningspunkter från Vista bort då du startar upp datorn med Windows XP.

För att förhindra detta så måste du ändra i registret på Windows XP-installationen.

Starta regedit och gå till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ MountedDevices\Offline och

skapa där ett DWORD-värde vid namn "\DosDevices\D:" och sätt värdet till 1.

Om du har installerat Vista på en annan partition än D: så byt ut det mot rätt

partitionsbeteckning, som den ser ut inifrån Windows XP. ""

// M@ts

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...