Gå till innehåll

Från laptop till tv.


Henke-W7

Recommended Posts

Hejs!

I Vista om jag kopplar in min TV till datorn så tas hela bildytan upp av min TV, men i win7 så gör den inte det, detta får mig att inte vela se på filmer som är i 16:9 format då den lär bli rätt så liten.

Aningen lurigt förklarat, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar iaf. Har testat att köra olika inställningar på min TV också, men då jag kör genom VGA ingången så vill den inte köra automatiskt zoom.

Jag antar att det är pga signalen eller ngt som OSet skickar ut. Vet ni hur man kan fixa detta på ngt sätt. Jag har ett sketet Intel igp kort och Vistadrivarna till den fungerar tyvärr inte.

Har ni ngt tips på hur W7 kan utnyttja hela bildytan?

//Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för native upplösning på TV: och vad kör du för upplösning på datorn? Kan du över huvud taget välja bland tv:n upplösning i kontrollpanelen för skärmupplösning?

TVn kör 1024*768 oavsett OS, XP-Vista-7

Jag kan välja 800*600 oxh 1024*768. På datorn är det 1280*800.

Hoppas det där svarade på din fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat att bara välja att köra på tv:n? Tryck [Windows] + [P] tills du kommer till alternativet att bara visa output på extern källa. Det kan göra susen!

Tyvärr gör det inte det. Vet inte varför den gör om signalen på det sättet. Vi får väl se om de släpper nån update som inte gör det så... Otroligt störande är det :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår irritationen men jag ger inte upp så lätt! Har du kollat efter nyare drivrutiner på Windows Update? Du säger även att Vista-drivaren inte fungerar, jag undrar på vilket sätt? Kan du inte installera dom eller vad är problemet? Testat att manuellt forcera in drivarna för Vista genom att i Device Manager högerklicka grafikkortet välja att uppdatera drivrutinen och sedan blädda dig fram till där Intels Vista-drivare packat upp sig själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår irritationen men jag ger inte upp så lätt! Har du kollat efter nyare drivrutiner på Windows Update? Du säger även att Vista-drivaren inte fungerar, jag undrar på vilket sätt? Kan du inte installera dom eller vad är problemet? Testat att manuellt forcera in drivarna för Vista genom att i Device Manager högerklicka grafikkortet välja att uppdatera drivrutinen och sedan blädda dig fram till där Intels Vista-drivare packat upp sig själv?

Det har jag inte tänkt på (att forcera drivaren från Intel) då setupen klagar på OSet, inte helt oväntat. Ska testa forcera in den i morgon på det sättet. Hur fan kan jag ha missat det :roll:

Får även ta o kika WU. Var inte mer än en vecka sen jag installerade, men nya drivare kanske släpps snabbt nu under beta-stadiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte tänkt på (att forcera drivaren från Intel) då setupen klagar på OSet, inte helt oväntat. Ska testa forcera in den i morgon på det sättet. Hur fan kan jag ha missat det :roll:

Får även ta o kika WU. Var inte mer än en vecka sen jag installerade, men nya drivare kanske släpps snabbt nu under beta-stadiet.

WU gav mig en 360 Wireless drivare, inget annat, att tvinga in drivarna var sådär då jag inte fick in dom då W7 tyckte att de som redan var installerade var de bästa att ha.

Funderar på att avinstallera nuvarande drivarna och in med de jag tankat från Intel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WU gav mig en 360 Wireless drivare, inget annat, att tvinga in drivarna var sådär då jag inte fick in dom då W7 tyckte att de som redan var installerade var de bästa att ha.

Funderar på att avinstallera nuvarande drivarna och in med de jag tankat från Intel.

Om du följer guiden nedan så går du runt problemet med "de installerade drivrutinerna redan är de bästa" och du kan manuellt välja den drivrutin du pekar ut :)

http://tipsomvista.se/guider/95-felsoeknin...n-manuellt.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här bara löjligt. OK

Jag har gjort det där hur många gånger som helst förut på flera olika datorer, men igår kväll av nån anledning sa datorn att det fanns en bättre drivare. Då var jag nog för långt in i mapptrukturen och letade drivare.

Nu tog jag rotmappen för Intel och allt fungerade. Visst, det bluescreenade en snabb sväng, men nu så har datorn bootat igen och windows stretchar ut som det ska på TVn.

Tack för all hjälp och inspiration Stenis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underbart att höra, kul att det löste sig till slut! Man ska inte ge upp i första taget som sagt :)

Precis. Jag kan också meddela att detta fixade min problem med dockan.

Folk med Intel 945GM integrerad gfx kanske skulle uppdatera manuellt då det löst några problem jag haft nu. Nu kan jag även utnyttja min arbetsstation på jobbet på ett bra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...