Gå till innehåll

Därför kommer XP-folket att tacka nej till Windows 7?


Gäst DimensionX

Recommended Posts

Gäst DimensionX

Citerar en artikel och vill se hur det stämmer för min egen del.

Därför kommer XP-folket att tacka nej till Windows 7

http://techworld.idg.se/2.2524/1.205689/da...-till-windows-7

Den amerikanska tidningen PC World har spekulerat lite kring hur Windows 7 kommer att tas emot av dem som nu använder Windows XP.
De räknat kallt med att mottagandet inte blir särskilt varmt och att XP-folket kommer att vara lika skeptiska som när Vista lanserades.

Hmmmm, ja. Inte riktigt lika skeptisk som till Vista eftersom Win 7 säkert blir mycket bättre.

Något som XP-användarna har klagat särskilt mycket över när det gäller Vista är att det inte fungerar med äldre hårdvara.

Korrekt.

Eftersom Windows 7 använder samma drivrutinsmodell kommer det att finnas samma problem i det nya operativsystemet.

Okey.

De som kör XP brukar heller inte vara några större fans av Vistas Aero-gränssnitt och andra prestandatörstande finesser som ska göra operativsystemet snyggare.

Stämmer bra i mitt fall.

I Windows finns det ännu mer lull-lull för ögat och då inte minst en funktion som kallas för Aero Peek.

Rätt ointressant för min del.

Enligt PC World är det också så att många XP-användare inte gillar förändringar.

Stämmer också bra i mitt fall. Har nu ett fullt fungerande OS som funkar klockrent.

De vill helt enkelt ha kvar sitt gamla trygga gränssnitt med de välkända ikonerna.

Stämmer förvånansvärt bra i mitt fall.

Om det resonemanget stämmer så är det ytterligare något som talar emot att de skulle vara intresserade av Windows 7.

Man kan väl säga att intresset är "måttligt". Men visst kan Win7 bli ett bra OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 52
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Vad är det för fel på folk som klagar över äldre hårdvara inte stöds? Byt hårdvara då! Vem vill sitta med en ångmaskin till datorr? Hårdvara är oftast väldigt billigt.

Och visst, har man inlärningssvårigheter då är det ju inte roligt med nya ikoner....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag har problem med att citera.

Fogerty4ever.

Och om man har flera datorer då, äldre?

Du kanske kan gå och köpa ny hårdvara, jag sitter gärna ett tag till med min burk. :)

Hur snabb som helst laddad med Puppy Linux.

Det finns dessutom rätt många "äldre datorer" fortfarande, vi kanske inte har lust att springa och köpa nytt för att använda ett operativsystem? Speciellt inte då vi redan har ett fullt fungerande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Vad jag kan se i Windows 7-forumet är många XP-användare som varit avigt inställda till Vista positiva till Windows 7 efter att ha testat det.

Ingen tvekan om att Win7 verkar vara ett stort lyft från Vista. Den dagen jag inhandlar en ny dator, så blir det säkert med Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i sig inget emot Win7- tvärtom, det är ju kul med nåt nytt! - men jag blir förbannad när jag ska behöva byta ut fullt fungerande kringutrustning typ Skanner och Kameror bara för det inte finns några drivisar till antingen Vista/Win7, och/eller för 64-bitars versionen.

För det är ju klart man vill köra 64-bit när Win7 kommer.

Skitdåligt av vissa tillverkare att bara skita i att skriva 64-bits drivisar!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DX jag tycker att du skall ladda ned och prova 7:an

trots allt är det ju du som står först i kön och beklagar dig

över att folk är så rädda att prova nya grejer ;):rolleyes:

så ge 7:an en chans

har själv provat några dagar utan några problem

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är själv XP användare som vägrat installera Vista pga diverse olika anledningar.

Men jag måste nog säga att jag hittils är positiv till W7 och kommer högs troligt att byta till detta när det väl kommer på svenska.

Visst finns det negativa saker med W7 men dom flesta av dessa handlar bara om att lära sig nytt, rent funktions mässigt har jag inte hittat något såhär långt som gör att jag tvekar, visserligen har jag bara testat W7 x86 än så länge.

Finns dock en sak jag saknar i W7 och det är möjligheten att ha "klassisk start meny" eftersom jag tycker den är betydligt mer lättarbetad än den nya.

Visserligen har jag inte testat om det fungerar men de som har problem med drivare till äldre hårdvara som inte heller stöds i Vista borde prova med XP drivare eftersom W7 erbjuder kompatibilitetsläge för "XP Sp2", varje fall i betan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
DX jag tycker att du skall ladda ned och prova 7:an

trots allt är det ju du som står först i kön och beklagar dig

över att folk är så rädda att prova nya grejer ;):rolleyes:

så ge 7:an en chans

har själv provat några dagar utan några problem

tub

Kan inte!

(fråga varför)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> en sak jag saknar i W7 och det är möjligheten att ha "klassisk start meny" eftersom jag tycker den är betydligt mer lättarbetad än den nya.

Ja, DET är det absolut SÄMSTA med Win7 - jag blir TOKIG på de nya menyerna, där man inte hittar ett skit!

-> de som har problem med drivare till äldre hårdvara som inte heller stöds i Vista borde prova med XP drivare eftersom W7 erbjuder kompatibilitetsläge för "XP Sp2"

Va, var/hur då (Högerklicka Egenskaper>Kompatibilitet, menar du, eller ??) men inte för 32bit till 64bit, va ?!

Det är ju främst bytet från 32- till 64-bits som ställer till det.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på folk som klagar över äldre hårdvara inte stöds? Byt hårdvara då! Vem vill sitta med en ångmaskin till datorr? Hårdvara är oftast väldigt billigt.

Och visst, har man inlärningssvårigheter då är det ju inte roligt med nya ikoner....

Så jävla kul med en dator man får slänga in kol i och gasa med :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen tvekan om att Win7 verkar vara ett stort lyft från Vista. Den dagen jag inhandlar en ny dator, så blir det säkert med Windows 7.

Jag har också problem med att citera.

@ DimensionX

Jag har också en massa gamla burkar...installerade sjuan på en P4 2800 med 1 gig ram. Funkade klockrent! Den datorn hittade

jag på min lokala återvinningsstation! Kostade inte ett öre.

Idag ska jag installera sjuan på en amdd 1600 med en gig ram och se hur det funkar.

Har man äldre burkar än så så bör man nog fundera på att byta ut dom. Det behöver inte bli kostsamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag har också problem med att citera.

@ DimensionX

Jag har också en massa gamla burkar...installerade sjuan på en P4 2800 med 1 gig ram. Funkade klockrent! Den datorn hittade

jag på min lokala återvinningsstation! Kostade inte ett öre.

Idag ska jag installera sjuan på en amd 1600 med en gig ram och se hur det funkar.

Har man äldre burkar än så så bör man nog fundera på att byta ut dom. Det behöver inte bli kostsamt!

Ser man på, nu funkade det att citera.

Detta var riktat till Tub egentligen, men vi tar det på ditt inlägg istället. :)

Man måste ha 1GB internminne, jag har 768 MB i den här burken, därför kan jag inte köra win7.

Vidare, jag har ett OS som fungerat klockrent i 2 år och 8 månader, inte ett enda fel på den tiden. Den här installationen går som ett urverk.

Så...varför tycker du att jag skall gå och köpa ny hårdvara och byta? ;):)

När jag köper ny dator så kommer ändå Win 7 finnas förinstallerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste igenom och vill bara säga en sak.

Jag har en del gamla datorer med riktigt kass hårdvara, på dom här datorerna finns det absolut ingen anledning att byta till Windows 7, men för mig är det totalt vansinnigt att jag inte skulle byta från Vista till 7, eller från XP till 7, på min vanliga dator med bra hårdvara. Det jag menar är att jag totalt håller med om att man inte alls ska byta till nya OS om man har gammal hårdvara, men har man en ny dator finns det inga nackdelar. XP kommer snart dö ut av sig själv, i alla fall som det primära OS:et i världen, eftersom det inte kommer hänga med i svängarna på ny hårdvara. Det jag främst tänker på är XP:s frånvaro av en kärna med bra stöd för parallella program ;)

Annars är ju XP ett väldigt bra OS för både ny som gammal hårdvara, just nu. Men som sagt kommer detta totalt ändras när vi får datorer med kanske 8 kärnor, vem fan orkar sitta med ett OS som bara kan utnyttja 1/8 av datorns kapacitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Läste igenom och vill bara säga en sak.

Jag har en del gamla datorer med riktigt kass hårdvara, på dom här datorerna finns det absolut ingen anledning att byta till Windows 7, men för mig är det totalt vansinnigt att jag inte skulle byta från Vista till 7, eller från XP till 7, på min vanliga dator med bra hårdvara. Det jag menar är att jag totalt håller med om att man inte alls ska byta till nya OS om man har gammal hårdvara, men har man en ny dator finns det inga nackdelar. XP kommer snart dö ut av sig själv, i alla fall som det primära OS:et i världen, eftersom det inte kommer hänga med i svängarna på ny hårdvara. Det jag främst tänker på är XP:s frånvaro av en kärna med bra stöd för parallella program ;)

Annars är ju XP ett väldigt bra OS för både ny som gammal hårdvara, just nu. Men som sagt kommer detta totalt ändras när vi får datorer med kanske 8 kärnor, vem fan orkar sitta med ett OS som bara kan utnyttja 1/8 av datorns kapacitet?

Ett både vettigt och bra inlägg al6. Där håller jag med dig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste ha 1GB internminne, jag har 768 MB i den här burken, därför kan jag inte köra win7.

Ja, fast detta är inte sant. Tror gränsen är 512 mb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns dessutom rätt många "äldre datorer" fortfarande, vi kanske inte har lust att springa och köpa nytt för att använda ett operativsystem? Speciellt inte då vi redan har ett fullt fungerande?

Håller med. Man köper ju inte en dator för att använda ett OS, utan tvärtom måste man ha ett OS för att kunna använda datorn… Om ett nytt OS får en dator att fungera sämre/långsammare går utvecklingen bakåt. Därmed inte sagt att den inte går framåt också, eftersom W7 bättre än XP kan utnyttja flerkärniga processorer, t.ex. (om jag har förstått rätt). Det är väl en hopplös förhoppning men jag vill ha ett installationsläge i W7 som passar extrema minimalister. Om inte MS tillhandahåller det, får man väl istället hoppas på 7Lite, eller vad det kommer att heta. ;)

Så jävla kul med en dator man får slänga in kol i och gasa med :D

:lol:

Vill ha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på rubriken- Nej jag kommer nog inte att tacka nej till W7. Så länge min burk lever, den är 3 år och hade förinstallerat XP, så kommer jag nog att behålla den och köra dubbelt med XP och W7. Jag hör ju faktiskt till dom lyckliga som efter lite uppgradering utan större problem kan köra XP, Vista, W7, Linux och dyl. Tycker att min XP-installation som jag kallar XP Personal (p.g.a. lite modifiering) f.f. står sig väl i konkurrensen. W7:an går också mycket bra och är ju det operativ som Microsoft kommer att lägga "krut" på framöver.

Så ser det ut, så får det bli. B) B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen tvekan om att Win7 verkar vara ett stort lyft från Vista. Den dagen jag inhandlar en ny dator, så blir det säkert med Windows 7.

Så resonerade jag inför Vista men jag hade hoppat över steget med XP bara därför att Dell hade sagt att min gamla dator inte skulle klara XP. Men jag har datorer på lager som i sin uppbyggnad är anpassad för W2K och som jag skall köra Windows 7 på, sådana som man inte kan utöka mer än till 512 MB minne även om hårddisken kan vara hur stor som helst. Det är egentligen det roligaste testet av allt - att kontrollera hur bra ett nytt OS fungerar på en äldre maskin.

Jag tycker att alla borde testa Windows 7 om inte annat i en andra partition eller i Virtual PC och få klart för sig genom förstahandsintryck om det är något man vill satsa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste ha 1GB internminne, jag har 768 MB i den här burken, därför kan jag inte köra win7.

Låter som min gamla Optiplex 1p. Låt dig inte skrämmas av mellanskillnaden. PRÖVA i alla fall. Går det inte så går det inte men då vet du det av egen erfarenhet - inte på grund av att specen säger det. Och om du har USB 2 på dina USB-portar så kan du köpa ett USB-minne som är 4 GB eller mer och har Ready Boost och utnyttja den till att kompensera för minneskapacitetbristen i datorn.

Allmän kommentar om artikeln på TechNet - definitiv ingen bra artikel. Det verkade som att den journalisten inte alls har prövat eller sett Windows 7 beta utan bara antagit ur luften att så här är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min beslut (just nu): att köra vidare med XP i denna burk, och W7 x64 i nästa burk, med mångkärnig processor. Men jag har inte bråttom att byta, så länge nya versioner av mina program fungerar under XP (och med min gamla hårdvara). ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här är en som är väldigt avigt inställd till Vista. Gillar och kan inte med det systemet alls. Varför kan jag inte svara på :blink:

Men då jag nu har fått möjligheten att betatesta Windows 7 så säger jag bara. Jag vill ha Windows 7 då det kommer ut på marknaden för allmänheten.

Vidare så är frågan som jag ställer mig själv.

Hur skall jag nu kunna gå tillbaka till mitt gamla Windows XP Home Edition efter att få ha denna förmån med att testa Windows 7?

Jaja jag får väl återgå till detta då tiden är inne för nergraderingen :(

På tal om gamla burkar etc....

Den här burken som jag kör Windows 7 på är gammal och ändå så fungerar Win 7 över förväntan förträffligt. Fungerar bättre än Windows XP till och med och det vill inte säga lite det (se spec i profilen) det är vad jag kör med.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte!

(fråga varför)

under tiden som jag författade mitt inlägg så hade det redan hunnit komma en del nya inlägg däribland ditt om vad du skulle köra på framtida burk (gamla forumet varnade om detta)

hur som haver skönt att höra att du inte har snöat in totalt på någon antiwindows/det var bättre förr linje

ang. 768 i ram så tror jag nog att 7:an kan funka jag körde prebetan på den minnesmängden och med en dålig AMDprocessor och ett riktigt kasst grafikkort

nån blåskärm blev det väl

men betan är nog stabilare prova vetja om det kraschar är det ju bara två års mödosam optimering som försvunnit :rolleyes::lol::angry:

lev väl

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om gamla burkar etc....

Den här burken som jag kör Windows 7 på är gammal och ändå så fungerar Win 7 över förväntan förträffligt. Fungerar bättre än Windows XP till och med och det vill inte säga lite det (se spec i profilen) det är vad jag kör med.

MVH/Malou

Oj, det låter ju lovande. :) Om du med den hårdvaran upplever att W7 fungerar bättre (vad det nu innebär — mätbar prestandaskillnad?), hur mycket bättre skall det då inte vara på en ny dator, med hårdvara som XP inte kan dra nytta av fullt ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...