Gå till innehåll

Därför kommer XP-folket att tacka nej till Windows 7?


Gäst DimensionX

Recommended Posts

Va, var/hur då (Högerklicka Egenskaper>Kompatibilitet, menar du, eller ??) men inte för 32bit till 64bit, va ?!

Det är ju främst bytet från 32- till 64-bits som ställer till det.

/LbL!

Möjligheten finns presis där du anger...om det sedan är 64-bit som ställer till det så prova drivare till XP 64-bit om det nu finns.

Annars är det ju många som påstår att dom flesta drivare fungerar på både 32 & 64-bit.

Själv har jag märkt att när meddelandet om att detta OS inte stödjs har det funkat med kompatibilitetsläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 52
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Jag är både mot och för Windows 7

+Det är snyggt

+Det är smartare än Vista

+Det är snabbare än Vista

+Fler funktioner än Vista

+Stabilare än Vista

-Fortfarande för Tungt enligt mig

-Man är fast med "Windows" looken

-Du kan inte välja / välja bort komponenter vid installation

------------

Har betalt för Xp en gång i tiden och det är jag stolt över, ej betalat för Vista och kommer nog inte betala för Windows 7 heller (Vista va inte värt pengarna och 7an kommer jag inte ha råd med) :lol: :lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemkraven står precis mitt framför näsan, där man hämtar Windows 7. :P

Minimum 1GB ram.

Jo fast nu är det inte sant.

Minimum recommended specs call for:

1 GHz 32-bit or 64-bit processor

1 GB of system memory

16 GB of available disk space

Support for DirectX 9 graphics with 128 MB memory (to enable the Aero theme)

DVD-R/W Drive

Internet access (to download the Beta and get updates)

Det är absolut inget krav på att ha 1GB minne, det är ni som missförstår och förstorar problemet. Där står ju "minimala rekommenderade krav", dvs vad man rekommenderas att ha. Därför tyckte jag att DimensionX's svar om att han inte kunde köra W7 pga minnet, var fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minimum recommended specs call for:

1 GHz 32-bit or 64-bit processor

1 GB of system memory

16 GB of available disk space

16 GB! Vad används det till? Min Windows-mapp (XP) väger 1,4 GB, och därav 220 MB i C:\WINDOWS\Installer (mest Adobe, och bör exkluderas vid jämförelse). Vad fyller de hårddisken med, och varför? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 GB! Vad används det till? Min Windows-mapp (XP) väger 1,4 GB, och därav 220 MB i C:\WINDOWS\Installer (mest Adobe, och bör exkluderas vid jämförelse). Vad fyller de hårddisken med, och varför? :blink:

Återigen vad man rekommenderas att ha, förmodligen för att se till att man kör det på moderna datorer vilka W7 är gjort för. Fast hårddisken fylls ju av växlingsfiler, "hibernation" (övervintring?)-filer och annat som beror på hur mycket RAM man har, så man bör ju ha ledigt utrymme för dessa saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen vad man rekommenderas att ha, förmodligen för att se till att man kör det på moderna datorer vilka W7 är gjort för. Fast hårddisken fylls ju av växlingsfiler, "hibernation" (övervintring?)-filer och annat som beror på hur mycket RAM man har, så man bör ju ha ledigt utrymme för dessa saker.

Mm, hur mycket väger Windows-mappen (W7)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken på min Windows-mapp (Win7) är 8,1GB exkl Installer-mappen.

/G

Tack. :) Vista väger väl aldrig under 10 GB? Undrar vad alla dessa GB behövs för. Ett OS skall ju bara få datorn att fungera, och en del grundläggade funktioner. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 GB! Vad används det till? Min Windows-mapp (XP) väger 1,4 GB, och därav 220 MB i C:\WINDOWS\Installer (mest Adobe, och bör exkluderas vid jämförelse). Vad fyller de hårddisken med, och varför? :blink:

1GB drivrutiner och 6-7GB går till Windows\WinSxS-mappen. Detta är fallet även i Vista och det kommer vi inte undan i Windows 7 heller. Anledningen är att Vista och Windows 7 är komponentbaserat. Läs mer på http://xp.fpgroup.se/windows-vista/87-wind...cket-plats.html samt http://blogs.technet.com/askcore/archive/2...t-so-large.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1GB drivrutiner och 6-7GB går till Windows\WinSxS-mappen. Detta är fallet även i Vista och det kommer vi inte undan i Windows 7 heller. Anledningen är att Vista och Windows 7 är komponentbaserat. Läs mer på http://xp.fpgroup.se/windows-vista/87-wind...cket-plats.html samt http://blogs.technet.com/askcore/archive/2...t-so-large.aspx

Tack, skall läsa innan jag frågar varför de inte kan göra komponenterna små. ;) Min WinSxS-mapp väger 37 mb. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i sig inget emot Win7- tvärtom, det är ju kul med nåt nytt! - men jag blir förbannad när jag ska behöva byta ut fullt fungerande kringutrustning typ Skanner och Kameror bara för det inte finns några drivisar till antingen Vista/Win7, och/eller för 64-bitars versionen.

För det är ju klart man vill köra 64-bit när Win7 kommer.

/LbL!

Jag fattar inte varför du blir förbannad, valet är väl ditt? Kanske din fåfänga.. din ekonomi?

Om det kommer ut en nyare nokia-mobil med coolt skal, när du köpt ny tre månader innan - blir du lika "förbannad" då?

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här är en som är väldigt avigt inställd till Vista. Gillar och kan inte med det systemet alls. Varför kan jag inte svara på :blink:

Men då jag nu har fått möjligheten att betatesta Windows 7 så säger jag bara. Jag vill ha Windows 7 då det kommer ut på marknaden för allmänheten.

Om du är så avigt inställd till Vistan men gillar win7'an starkt, så tror inte jag du gett Vistan en chans.

Ty, det är ingen större skillnad på dom. En vanlig användare skulle inte märka ett smack, mer än att denna blir lite vilsen.

Att du inte gillar Vistan kan jag mycket väl förstå. Jag använder den själv bara till surf, mail och bokföring.

Mina andra burkar på jobbet med programvara kör vi XP på. Vi "lagar datorer med datorer", dessa program är inte kompatibla med Vistan.

Alla andra företag kör också XP, vad jag sett, även så om du bara driver en sketen bokföringsbyrå.

Företagen jobbar aldrig i operativet, utan i deras egna skräddarsydda/inköpta program. Ett byte till Vistan kostar enorma summor, när det blir

komp.problem eller andra konflikter. Inget IT-företag skulle våga rek. Vistan - dom blir medskyldiga till alla buggar med stopp i datorparken.

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En idé hade ju varit att lägga denna biten på DVD skivan för de som saknar internet och de resterande med Internet hade kunnat få drivrutinerna via WinUpdate ? :) (kanske ta med LAN kort drivers men de andra kan man ju dra hem via update... )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är så avigt inställd till Vistan men gillar win7'an starkt, så tror inte jag du gett Vistan en chans.

Ty, det är ingen större skillnad på dom. En vanlig användare skulle inte märka ett smack, mer än att denna blir lite vilsen.

Jag är kanske ingen "vanlig" användare men jag håller med malou så jag tänker svara varför jag tycker så.

Utforskaren är den absolut största orsaken. Jag använder Utforskaren otroligt mycket och de små skillnader som gjordes i den i Vista gjorde det totalt omöjligt att använda den på det sätt som jag gjort sedan urminnes tider. Jag höll på att slita mitt hår i frustration hur omständig den var och till slut fick jag lägga in XYplorer som jag lyckades konfigurera så den blev nästan som min gamla Utforskare. I Windows 7 har man ändrat tillbaka en del igen så att den uppför sig mer likt den i XP och tidigare, även om där fortfarande är ett par små irritationsmoment så är den i alla fall helt klart användbar igen.

Nummer 2 är den nya taskbaren. Först tyckte jag det var helt tokigt att ha en massa ikoner där fastän programmen inte var igång, hur skulle man veta vad man körde för program osv. Sen var där en finesser som jag tycker mest var grafiskt trams. Men när jag fattade hur det fungerade och hur jag faktiskt hade nytta av "tramset" så är den en fröjd att arbeta med. Detta tillsammans med att det går så snabbt att starta program i Windows 7 så känns det nästan som att alla programmen på taskbaren alltid är igång i bakgrunden redo att användas när man behöver dem.

Jag är normalt extremt konservativ (när det gäller mjukvara) och älskade XP där jag tyckte allt funkade precis som jag ville och var van vid. Jag gjorde 3 försök att ge Vista en chans men det slutade alltid med att jag avinstallerade det igen inom något dygn och gick tillbaka till XP. Med Windows 7 kändes det inte alls så, jag ser väldigt hoppfullt på den kommande final versionen och jag hoppas verkligen att det på något sätt är möjligt att fortsätta köra betan tills den kommer.

Därför tror jag inte att XP-folket kommer att tacka nej till Windows 7. Det enda som kommer hindra dem är ekonomi och omställning i större parker men de kommer att ÖNSKA att de hade Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En idé hade ju varit att lägga denna biten på DVD skivan för de som saknar internet och de resterande med Internet hade kunnat få drivrutinerna via WinUpdate ? :) (kanske ta med LAN kort drivers men de andra kan man ju dra hem via update... )

Jag tycker också att man borde ta bort exakt alla drivrutiner förutom de till diverse nätverkskort och sen satsa fullt på Windows Update. Grafik, mus och tangentbord kan ju använda standarddrivrutinerna sålänge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att man borde ta bort exakt alla drivrutiner förutom de till diverse nätverkskort och sen satsa fullt på Windows Update. Grafik, mus och tangentbord kan ju använda standarddrivrutinerna sålänge.

Detta är något som är fullt möjligt att göra, nästan. Man kan öppna upp Windows 7-imagen, flytta alla drivrutiner till en udelad mapp, stänga imagen och spara ändringarna för att minska storleken och sedan speca en svarsfil där drivrutinerna under installationen hämtas från den utdelade mappen. Då installeras ENDAST de drivrutiner som behövs och sedan kan man hämta ytterligare nödvändiga drivrutiner från Windows Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är kanske ingen "vanlig" användare men jag håller med malou så jag tänker svara varför jag tycker så.

Utforskaren är den absolut största orsaken.

Nummer 2 är den nya taskbaren.

Därför tror jag inte att XP-folket kommer att tacka nej till Windows 7.

Du håller med malou, men han gav inga synpunkter VAD han uppskatta med Win7'an. Han nämnde inte utforskaren.

Och just taskbaren som du gillar, ogillar många andra att man inte kan köra klassisk. Så även jag.

Det jag gillar med vistan är snabbsökfunktion med indexering, då den söker inne i filerna.

Men just denna indexering, ogillar många andra - så smaken är väldigt individuell.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du håller med malou, men han gav inga synpunkter VAD han uppskatta med Win7'an. Han nämnde inte utforskaren.

Och just taskbaren som du gillar, ogillar många andra att man inte kan köra klassisk. Så även jag.

Jag höll med om det malou skrev och eftersom du verkade undrande hur man kunde tycka så, så lade jag även till VARFÖR JAG tycker så.

Jag är fullt införstådd i att ALLA inte kommer att gilla eller vilja ha Windows 7, men jag tror som sagt att den stora massan kommer att göra det. Detta var kanske fel tråd att skriva det i dock, rubriken antyder ju faktiskt att man bara ska skriva varför de inte kommer gilla det, så jag får isf be om ursäkt för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kentan skrev:

Du håller med malou, men han gav inga synpunkter VAD han uppskatta med Win7'an. Han nämnde inte utforskaren.

Han :blink: Så jag har blivit en HAN nu :blink:

Jag har gett mina synpunkter på vad jag uppskattar med Windows 7 (i en annan tråd).

Men visst ok. Vad jag gillar med Windows 7 är att det är otroligt användarvänligt även för en ovan användare om jag nu skall kalla mig så då det gäller detta suveräna Windows system. Det är lätt att hitta det man vill ha/söker efter i systemet/mappar etc....

Man behöver praktiskt taget inte leta efter drivrutiner detta sköter Windows 7 om, bara till att luta sig tillbaka och låta systemet sköta detta. Man kan exempelvis bara koppla/plugga in en skrivare så vips hittar Windows 7 och hämtar/installerar drivrutiner/programvara du behöver inte använda den medföljande installationsskivan.

Det är lätt/enkelt att installera olika program utan en massa krångel. Visst där finns en del program som kan vara jobbiga (gamla sådana). Men i det stora hela inga problem.

Detta var bara några få exempel finns mycket mer som jag kanske återkommer till längre fram då jag testat det som jag är intresserad av

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så att du dras med fördomar om att datamänniskor måste vara män kentan?? Jag blir lite förundrad över att du skriver han om Malou för mig veterligen så är Malou kvinna i allra högsta grad!! Så nu är det nog läge att be om ursäkt annars får du det nog hett om öronen ;) Sorry detta är OT men jag kunde inte låta bli MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så att du dras med fördomar om att datamänniskor måste vara män kentan?? Jag blir lite förundrad över att du skriver han om Malou för mig veterligen så är Malou kvinna i allra högsta grad!! Så nu är det nog läge att be om ursäkt annars får du det nog hett om öronen ;) Sorry detta är OT men jag kunde inte låta bli MrO

Que?

Jag börjar med att skriva "malou".. men anger honom sedan med "han", för jag trodde det var just en kille.

Skall jag be om ursäkt för det menar du? Är nedvärderande att vara en man..? Jag som ny här ser inga utseenden eller kön bakom nicken.

Och det grundade jag på maolus stora intresse som virusjagare.. ovanligt att se tjejer i den genren.

Men det förklarar ju saken varför HON är så känslig.. och låste en tråd som handla om "vad räknas som piratkopiering" som var grymt intressant, där många users deltog.

>Så nu är det nog läge att be om ursäkt annars får du det nog hett om öronen

Aha.. skall vi bevittna en klappjakt från en moderator menar du?

Och vad har en MrO mellan benen? Så man inte sårar nån mer. Silentz.. är det en kille?

mvh

kent. är också en tös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han :blink: Så jag har blivit en HAN nu :blink:

Man behöver praktiskt taget inte leta efter drivrutiner detta sköter Windows 7 om, bara till att luta sig tillbaka och låta systemet sköta detta. Man kan exempelvis bara koppla/plugga in en skrivare så vips hittar Windows 7 och hämtar/installerar drivrutiner/programvara du behöver inte använda den medföljande installationsskivan.

Det är lätt/enkelt att installera olika program utan en massa krångel. Visst där finns en del program som kan vara jobbiga (gamla sådana). Men i det stora hela inga problem.

Så det var anledningen att du inte gilla Vista? Vista driver-update söker upp drivers mycket bra.

Sedan torde det väl inte vara problem för fröken att hitta drivers?

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det grundade jag på maolus stora intresse som virusjagare.. ovanligt att se tjejer i den genren.

Jag är också kvinna och "virusjägare", även om jag inte håller till i det här forumet utan i Eforum, så eftersom det inte är så många i Sverige som har det som hobby att vara på forum och rensa datorer så är Malou och jag nästan hälften av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...