Gå till innehåll

Dialekter från Sveriges avlånga land!


Sunshine

Recommended Posts

Dä skull vara rolitt å veta hurr mann skriv på dialektt´n i ä hann lannä! I hennä opp i norr sä skriv vi i sånnan. Mer följ, idag va ä barä 6 grader kallt, men i maran ske ä fäll bli na gradän varmarä, sòm smhi ha sagt.

Dä va igår nästann -40° i hennä oppä i innlannä. Å då kann mann fäll tala om att dä kan frys tell littä. Män vi tâl ä ju! Nu ha a mor sagt att mat´n ä klar, gett man ät å?

V-bottniska!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önskemål: använd IPA (International Phonetic Alphabet) eller Landsmålsalfabetet! :D

Ätä sä ji förstå? (Annvänn IPA?) Va ä dä? Mått fäll kônna läs va sôm skrivs änndå? Behövitt na IPA för dä itt!!!!!!!

Vad jag menar är, skulle va skoj att det på olika dialekter, ( som man säger skriver man)!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ätä sä ji förstå? (Annvänn IPA?) Va ä dä? Mått fäll kônna läs va sôm skrivs änndå? Behövitt na IPA för dä itt!!!!!!!

Vad jag menar är, skulle va skoj att det på olika dialekter, ( som man säger skriver man)!!

Här pratas det värmländska

:lol:

Värmländska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ätä sä ji förstå? (Annvänn IPA?) Va ä dä? Mått fäll kônna läs va sôm skrivs änndå? Behövitt na IPA för dä itt!!!!!!!

Tänkte att det skulle se ut som i bifogad pdf, där älvdalska är transkriberad med Landsmålsalfabetet. Överkurs? Jag gillar överkurs. :D

Bj_rnen.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nope dom i ar när dom pratar lägger mycke i i allt dom säger

annars e göteborgska (som jag pratar) gött o höra

Du kanske gillarVF också eller blåvitt? mina pojkar klistrade fast ett blåvittmärke på bilen och om jag tog bort det skulle dom låsa datorerna med lösenord.Och dom menade det verkligen.Så nu måste jag åka omkring med det fast jag är en gais-fantast.Bara uteliggare och knäppa människor gillar gais säger dom.Vad göra?:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Dialekter från Sveriges avlånga land!, Skriv som man säger

Varför står det då inte:

"Dialekter från Svärjes avlånga land!, Skriv som man sejer" i rubriken ?? :-)

/LbL!

(Stenis! Jag får fortfarande dubbla radmatningar så fort jag trycker Enter här vid 'vanlig' editering, dock inte vid Snabbsvar, och jag HAR tagit bort IE7Pro, och bootat om, så det är inte den... så vad är det då som ger dubbla radmatningar ??)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo alla dialekter är fina.Min minsta pojk bor och studerar på kunskapsgymnasiet i malmö.Bor hos min systers son.Han gillar malmö och spelar nu med malmö FBC.Vill ni se han gå in på youtube och innebandystraffar malmö.Han är målvakt och tar den sista straffen i gothia cup i lisebergshallen.Skryt ,men ändå.Alla dialekter är fina.Det är ju ett av det bästa vi har i sverige.Låt oss ta vara på det.Om alla höll sig till dom är det ju helt fantasktiskt.Man skall inte tycka att den ena är sämre än den andra.Bor man som jag i göteborg så tycker jag absolut inte att nån annan dialekt är sämre än nån annan.(född och uppvuxen i gbg)Alla dialekter är härliga att höra och man kan glädja sig åt att alla inte pratar lika.Men det går inte att säga till mig att dialekten från dalarna inte är härlig att lyssna på.Dessutom hoppas jag att leksand och mora klarar att ta sig tillbaka till elitserien.Och att lule kommer högt till slut.Gillar norrlandslag.Min minsa kille har alltid älskat luleå,tack vare jarmo myllys.Det är hans störsa idol,men fick inte hans klubba när dom tränade i VF:s arena.Men skam den som ger sig.När dom skulle äta lunch så ställde han sig och krävde att alla skulle skriva autografer på en stor flagga så gjorde dom det.l i alla fall fick han lundqvist målvaktsklubba.Det kanske inte är dåligt det.Vill att han skall sälja den på E-bay men det vill han inte.Min äldre kille spelade i frölunda men la av när han inte kom med i stadslaget.Så är det.Nu är han bara ihop med sin tjej.Sen 8 år tillbaka.Var 14 år när dom träffades.Tror jag berättat allt om mig nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo alla dialekter är fina.Min minsta pojk bor och studerar på kunskapsgymnasiet i malmö.Bor hos min systers son.Han gillar malmö och spelar nu med malmö FBC.Vill ni se han gå in på youtube och innebandystraffar malmö.Han är målvakt och tar den sista straffen i gothia cup i lisebergshallen.Skryt ,men ändå.Alla dialekter är fina.Det är ju ett av det bästa vi har i sverige.Låt oss ta vara på det.Om alla höll sig till dom är det ju helt fantasktiskt.Man skall inte tycka att den ena är sämre än den andra.Bor man som jag i göteborg så tycker jag absolut inte att nån annan dialekt är sämre än nån annan.(född och uppvuxen i gbg)Alla dialekter är härliga att höra och man kan glädja sig åt att alla inte pratar lika.Men det går inte att säga till mig att dialekten från dalarna inte är härlig att lyssna på.Dessutom hoppas jag att leksand och mora klarar att ta sig tillbaka till elitserien.Och att lule kommer högt till slut.Gillar norrlandslag.Min minsa kille har alltid älskat luleå,tack vare jarmo myllys.Det är hans störsa idol,men fick inte hans klubba när dom tränade i VF:s arena.Men skam den som ger sig.När dom skulle äta lunch så ställde han sig och krävde att alla skulle skriva autografer på en stor flagga så gjorde dom det.l i alla fall fick han lundqvist målvaktsklubba.Det kanske inte är dåligt det.Vill att han skall sälja den på E-bay men det vill han inte.Min äldre kille spelade i frölunda men la av när han inte kom med i stadslaget.Så är det.Nu är han bara ihop med sin tjej.Sen 8 år tillbaka.Var 14 år när dom träffades.Tror jag berättat allt om mig nu..

Men! Varför skrev du inte detta på dialekt?

Nu mått jä sägä `n sak. Vattnä gromsitt å dä gå itt å dreck, myra ha slege tell å vi ha fott gromse i vattnä. :lol:

Låter/hörs det inte härligt att få dialekter påminda? Den som vill kan få detta på (RISK-SVENSKA!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men! Varför skrev du inte detta på dialekt?

Nu mått jä sägä `n sak. Vattnä gromsitt å dä gå itt å dreck, myra ha slege tell å vi ha fott gromse i vattnä. :lol:

Låter/hörs det inte härligt att få dialekter påminda? Den som vill kan få detta på (RISK-SVENSKA!)

Ja men då fattar man ju inte allt.Men skall fråga en i svalen som också är med i forumet.Eller kanske jag möter nån i brygghuset,men där är jag sällan.fixar det hemma istället.Lite tyket att skriva så inte alla fattar.Då kanske det blir blaj av altihopa. Skriver nån som är från nån liten by i en konstig del av sverige blir det ju lite galet;)Men göteborgska förstår väl alla :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 månader senare...

"Sjut sjöra på störa vid steinfjöre."

Skjut skata på käppen vid stenstranden

Eller! Ta grävlingen hem!

Plåsterfrabriken = Sjukhus

PlingelDroskan = Ambulans

OSV::::::::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...