Gå till innehåll

Installera Windows 7 från ett USB-minne


Recommended Posts

  • 3 månader senare...

Av någon anledning fungerade detta inte för mig.

Jag tog bort alla andra alternativ utom usbstickan för bootning. Den börjar läsa från usbminnet och sen står det att det ej är ett bootbart media. även fast jag följt guiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
Av någon anledning fungerade detta inte för mig.

Jag tog bort alla andra alternativ utom usbstickan för bootning. Den börjar läsa från usbminnet och sen står det att det ej är ett bootbart media. även fast jag följt guiden.

För mig fungerade det, men ett tillägg i guiden kan vara på plats.

Jag valde boot från USB-minnet som första alternativ, installationen satte igång. Efter första omstarten så fick jag alternativet att Installera igen. Installationen slutfördes aldrig, utan började om på nytt. Då tog jag bort boot från USB-minnet och la till boot från hprddisken, då slutfördes installationen.

Extremt snabb installation. Totalt tog det 10 minuter till att skrivbordet var framme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Ja du behöver ju inte ändra bootordningen i bios. Räcker med att du väljer vid start vilken enhet du ska starta ifrån .

I mitt fall F12. Då behöver man inte ta bort USB-minnet under installation.

Min install tog ca 15 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du behöver ju inte ändra bootordningen i bios. Räcker med att du väljer vid start vilken enhet du ska starta ifrån .

I mitt fall F12. Då behöver man inte ta bort USB-minnet under installation.

Tack för tipset!

Ska testa detta på nästa maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte USB metoden att fungera, på den dator som jag skulle instalera på. Troligtvis att i BIOS är HD, DVD och USB inom parentes.

I guiden här på forumet formaterar man disken med fat 32, skall det inte vara ntfs? I andra guider så har jag sett att ntfs används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte USB metoden att fungera, på den dator som jag skulle instalera på. Troligtvis att i BIOS är HD, DVD och USB inom parentes.

I guiden här på forumet formaterar man disken med fat 32, skall det inte vara ntfs? I andra guider så har jag sett att ntfs används.

Fat32 för min del.

http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/dd535816.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte USB metoden att fungera, på den dator som jag skulle instalera på. Troligtvis att i BIOS är HD, DVD och USB inom parentes.

Jag installerar just nu från mitt USB minne - vid bootningen måste du se till att ordningen är USB och sedan hårddisk. Vid första omstarten måste du återigen i Bootmenyn (oftast F12) och ändra tillbaks till Hårddisk, USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid bootningen måste du se till att ordningen är USB och sedan hårddisk. Vid första omstarten måste du återigen i Bootmenyn (oftast F12) och ändra tillbaks till Hårddisk, USB.

Jag har nu testat på två datorer och på båda är det F8, för att få upp menyn Please Select Boot Device. Och där finns alla CD/DVD-ROM, hårddiskar och USB.

Som perbear skriver måste man vara observant och vid första och enda omstarten välja boot från hårddisken. Fungerar alldeles utmärkt och oerhört snabbt att installera Windows 7.

Inga ändringar i BIOS var nödvändiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var otydlig i min fråga.

I "forntiden" kunde inte fat 32 hantera större filer än 2 GB. Här blir ju filen 2.4 GB. Är lite misstänksam mot stora filer och fat 32. Exempel på min kamera använde jag ett 4 GB minneskort, vid ett tillfälle tog jag ca. 900 bilder ( 85% av kortets kapacitet) när jag överförde bilderna till datorn gick de första 550 bilderna bra de övriga 400 kom bara som miniatyrer och kunde inte läsas av datorns program. de gick att restaurera de flesta.

Slutsats: Vid 550 bilder var 2GB överfört och resten krånglade. Fat 32 ej bra för stora filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I "forntiden" kunde inte fat 32 hantera större filer än 2 GB. Här blir ju filen 2.4 GB. Är lite misstänksam mot stora filer och fat 32.

T.o.m. 3.2GB med Ultimate x64.

Men ingen av mina datorer känner med automatik, som det står i guiden, av att det är ett USB-minne anslutit till datorn.

Utan som jag skrivit, måste jag trycka F8 för att få upp Please Select Boot Device.

Tillägg till guiden, Stenis?

post-591-1249811905_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var otydlig i min fråga.

I "forntiden" kunde inte fat 32 hantera större filer än 2 GB. Här blir ju filen 2.4 GB. Är lite misstänksam mot stora filer och fat 32. Exempel på min kamera använde jag ett 4 GB minneskort, vid ett tillfälle tog jag ca. 900 bilder ( 85% av kortets kapacitet) när jag överförde bilderna till datorn gick de första 550 bilderna bra de övriga 400 kom bara som miniatyrer och kunde inte läsas av datorns program. de gick att restaurera de flesta.

Slutsats: Vid 550 bilder var 2GB överfört och resten krånglade. Fat 32 ej bra för stora filer.

det är inte iso-filen du ska kopiera över utan iso-filens innehåll. då blir det inte 2gb stora filer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...