Andreas Stenhall Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Har sammanställt en guide till hur du installerar Windows 7 från ett USB-minne! http://www.tipsomvista.se/guider/111-windo...-usb-minne.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
izon Posted May 4, 2009 Share Posted May 4, 2009 Av någon anledning fungerade detta inte för mig. Jag tog bort alla andra alternativ utom usbstickan för bootning. Den börjar läsa från usbminnet och sen står det att det ej är ett bootbart media. även fast jag följt guiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Av någon anledning fungerade detta inte för mig. Jag tog bort alla andra alternativ utom usbstickan för bootning. Den börjar läsa från usbminnet och sen står det att det ej är ett bootbart media. även fast jag följt guiden. För mig fungerade det, men ett tillägg i guiden kan vara på plats. Jag valde boot från USB-minnet som första alternativ, installationen satte igång. Efter första omstarten så fick jag alternativet att Installera igen. Installationen slutfördes aldrig, utan började om på nytt. Då tog jag bort boot från USB-minnet och la till boot från hprddisken, då slutfördes installationen. Extremt snabb installation. Totalt tog det 10 minuter till att skrivbordet var framme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Ja du behöver ju inte ändra bootordningen i bios. Räcker med att du väljer vid start vilken enhet du ska starta ifrån . I mitt fall F12. Då behöver man inte ta bort USB-minnet under installation. Min install tog ca 15 minuter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Ja du behöver ju inte ändra bootordningen i bios. Räcker med att du väljer vid start vilken enhet du ska starta ifrån .I mitt fall F12. Då behöver man inte ta bort USB-minnet under installation. Tack för tipset! Ska testa detta på nästa maskin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 (edited) Jag har kört efter denna guide (METHOD ONE). Funkar kanon, jag tycker den är lite smidigare. http://www.sevenforums.com/tutorials/2432-...ive-create.html Edited August 7, 2009 by Lasseska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boxbo Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Jag fick inte USB metoden att fungera, på den dator som jag skulle instalera på. Troligtvis att i BIOS är HD, DVD och USB inom parentes. I guiden här på forumet formaterar man disken med fat 32, skall det inte vara ntfs? I andra guider så har jag sett att ntfs används. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Jag fick inte USB metoden att fungera, på den dator som jag skulle instalera på. Troligtvis att i BIOS är HD, DVD och USB inom parentes.I guiden här på forumet formaterar man disken med fat 32, skall det inte vara ntfs? I andra guider så har jag sett att ntfs används. Fat32 för min del. http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/dd535816.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbear Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Jag fick inte USB metoden att fungera, på den dator som jag skulle instalera på. Troligtvis att i BIOS är HD, DVD och USB inom parentes. Jag installerar just nu från mitt USB minne - vid bootningen måste du se till att ordningen är USB och sedan hårddisk. Vid första omstarten måste du återigen i Bootmenyn (oftast F12) och ändra tillbaks till Hårddisk, USB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 vid bootningen måste du se till att ordningen är USB och sedan hårddisk. Vid första omstarten måste du återigen i Bootmenyn (oftast F12) och ändra tillbaks till Hårddisk, USB. Jag har nu testat på två datorer och på båda är det F8, för att få upp menyn Please Select Boot Device. Och där finns alla CD/DVD-ROM, hårddiskar och USB. Som perbear skriver måste man vara observant och vid första och enda omstarten välja boot från hårddisken. Fungerar alldeles utmärkt och oerhört snabbt att installera Windows 7. Inga ändringar i BIOS var nödvändiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boxbo Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Jag var otydlig i min fråga. I "forntiden" kunde inte fat 32 hantera större filer än 2 GB. Här blir ju filen 2.4 GB. Är lite misstänksam mot stora filer och fat 32. Exempel på min kamera använde jag ett 4 GB minneskort, vid ett tillfälle tog jag ca. 900 bilder ( 85% av kortets kapacitet) när jag överförde bilderna till datorn gick de första 550 bilderna bra de övriga 400 kom bara som miniatyrer och kunde inte läsas av datorns program. de gick att restaurera de flesta. Slutsats: Vid 550 bilder var 2GB överfört och resten krånglade. Fat 32 ej bra för stora filer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted August 9, 2009 Share Posted August 9, 2009 I "forntiden" kunde inte fat 32 hantera större filer än 2 GB. Här blir ju filen 2.4 GB. Är lite misstänksam mot stora filer och fat 32. T.o.m. 3.2GB med Ultimate x64. Men ingen av mina datorer känner med automatik, som det står i guiden, av att det är ett USB-minne anslutit till datorn. Utan som jag skrivit, måste jag trycka F8 för att få upp Please Select Boot Device. Tillägg till guiden, Stenis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stiffes Posted August 9, 2009 Share Posted August 9, 2009 Jag var otydlig i min fråga.I "forntiden" kunde inte fat 32 hantera större filer än 2 GB. Här blir ju filen 2.4 GB. Är lite misstänksam mot stora filer och fat 32. Exempel på min kamera använde jag ett 4 GB minneskort, vid ett tillfälle tog jag ca. 900 bilder ( 85% av kortets kapacitet) när jag överförde bilderna till datorn gick de första 550 bilderna bra de övriga 400 kom bara som miniatyrer och kunde inte läsas av datorns program. de gick att restaurera de flesta. Slutsats: Vid 550 bilder var 2GB överfört och resten krånglade. Fat 32 ej bra för stora filer. det är inte iso-filen du ska kopiera över utan iso-filens innehåll. då blir det inte 2gb stora filer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 9, 2009 Share Posted August 9, 2009 det är inte iso-filen du ska kopiera över utan iso-filens innehåll. då blir det inte 2gb stora filer ...dessutom hanterar FAT32 upp till 4GB stora filer. FAT16 däremot (eller bara FAT som vi kallar det numera), har en gräns på ca:2GB! http://sv.wikipedia.org/wiki/FAT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted August 9, 2009 Share Posted August 9, 2009 Jag har nyss testat det allra enklaste sättet att föra över filerna till USB- minnet. Ett par musklick o 10 minuter senare är det klart. Kanon enkelt. http://www.addictivetips.com/windows-tips/...2-simple-steps/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts