Gå till innehåll

Utelåst från vissa kataloger


CGD

Recommended Posts

Jag har ETT konto i Vista Home Premium med SP1. Kontot har adminrättighet. Ändå blir jag utelåst från vissa kataloger så som Documents and Settings, Cookies, Local Settings, Mina dokument, Application Data och en hel del till. Hur fixar jag till så att jag kan öppna dessa kataloger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ETT konto i Vista Home Premium med SP1. Kontot har adminrättighet. Ändå blir jag utelåst från vissa kataloger så som Documents and Settings, Cookies, Local Settings, Mina dokument, Application Data och en hel del till. Hur fixar jag till så att jag kan öppna dessa kataloger?

I Vista Business & Ultimate så går det att ändra säkerhetsintällningar för skyddade mappar, men jag tror inte det går med Vista Home, men du kanske vill försöka ändå, så här följer en beskriving av hur jag gjorde mina andringar, man måste dessutom göra dessa inställningar för varje enskild mapp som är låst om vill få åtkomst till mapparna ifråga, ganska mycket jobb alltså

1: högerklicka på vald mapp, välj egenskaper sedan fliken säkerhet, därefter knappen Avancerat

2: fliken Behöriheter, välj redigera, sätt bock i rutorna nedtill på sidan, markera Alla eller Adminitrstörer ("datornamn"). Klicka sedan verkställ & OK

3: fliken ägare klicka redigera, sätt bock i rutan "ersätt ägare av underbehållare och ojekt", markera ditt namn + datornamn, verkställ +OK 2 ggr

4: tillbaka till fliken säkerhet klicka på redigera knappen, markera fullständig behörighet, verkställ+ OK 2 ggr

hoppas det fungerar på Vista Home men jag är inte säker på det, OBS VISSA MAPPAR GÅR INTE ATT LÅSA UPP

hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att de mappar du anger i ditt meddelande ser ut som dem här nedan.

Det är för att de inte är mappar utan bara hänvisningar som systemet använder.

Documents and Settings = Användare

Program = Program files / Program files (x86)

Application Data = AppData

Mina dokument = Dokument

Temporary Internet Files = C:\Users\Användare\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files

osv, osv.

Alltså är det inget fel, det gäller bara att hitta den rätta mappen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ETT konto i Vista Home Premium med SP1. Kontot har adminrättighet. Ändå blir jag utelåst från vissa kataloger så som Documents and Settings, Cookies, Local Settings, Mina dokument, Application Data och en hel del till. Hur fixar jag till så att jag kan öppna dessa kataloger?

Det är "rootbibloteken" sedan ändras dessa sökvägar om för resp språk.

mao. dom går inte att öppna, dina filer ligger under users/användare osv..

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...