Gå till innehåll

Aktivera Vistas inbyggda administratörskonto


Recommended Posts

adminlogin.pngKontot du skapar när du installerar eller börjar använda din dator för första gången är alltid ett administratörskonto. Visste du att det också finns ett inbyggt "riktigt" administratörskonto i Vista, som heter just Administratör? För att komma åt det startar du kommandotolken som administratör genom att skriva "cmd" i Startmenyns sökfält och och trycka på [Ctrl] + [shift] +[Enter]. I kommandopromten skriver du sedan "net user Administratör /active:yes" (utan citationstecknen) och trycker [Enter]. Om du senare vill inaktivera kontot byter du ut "yes" mot "no"). Stäng sedan ner kommandotolken och logga ut från Windows så kommer du att hitta Administratörskontot bredvid ditt eller dina vanliga konton på inloggningsskärmen. Du bör logga in på kontot och skydda det med ett lösenord via Användarkonton i Kontrollpanelen om du tänker låta det vara aktiverat.

Detta tips gäller för: Samtliga versioner av Windows Vista.

Visa hela artikeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 månader senare...
adminlogin.pngKontot du skapar när du installerar eller börjar använda din dator för första gången är alltid ett administratörskonto. Visste du att det också finns ett inbyggt "riktigt" administratörskonto i Vista, som heter just Administratör? För att komma åt det startar du kommandotolken som administratör genom att skriva "cmd" i Startmenyns sökfält och och trycka på [Ctrl] + [shift] +[Enter]. I kommandopromten skriver du sedan "net user Administratör /active:yes" (utan citationstecknen) och trycker [Enter]. Om du senare vill inaktivera kontot byter du ut "yes" mot "no"). Stäng sedan ner kommandotolken och logga ut från Windows så kommer du att hitta Administratörskontot bredvid ditt eller dina vanliga konton på inloggningsskärmen. Du bör logga in på kontot och skydda det med ett lösenord via Användarkonton i Kontrollpanelen om du tänker låta det vara aktiverat.

Detta tips gäller för: Samtliga versioner av Windows Vista.

Visa hela artikeln

Skall prova detta, men vill även blockera det vanliga "kontot" mot installationer av program, spel mm.

Går det ändra någonstans? För det ökar ju datorns skydd ännu mer...

Typ på jobbet så kan bara Administratören/Chefen installera program o dyl.

/Deeman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall prova detta, men vill även blockera det vanliga "kontot" mot installationer av program, spel mm.

Går det ändra någonstans? För det ökar ju datorns skydd ännu mer...

Typ på jobbet så kan bara Administratören/Chefen installera program o dyl.

/Deeman

Ändra kontotypen till "Standard"! Allt som kräver adminbehörighet blir då uteslutet. Du gör det i Kontrollpanelen\Användarkonton\Ändra kontotyp... från Administratörskontot.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jag öppnde Administrator-kontot på Windows 7. Därefter ändrade jag mitt eget användarkonto till Standard utan lösenord. Satte lösenord på Adminstrator-kontot och dolde detsamma.

När jag sen vill öppna Administrator-kontot fick jag fel på syntaxen enligt följande:

C:\Users\Kalle>net user Administrator password:123456 /active:yes /WORKGROUP

The option /WORKGROUP is unkown.

The syntax of this command is:

NET USER

[username [password : *] [options]] [/DOMAIN]

username {password : *} /ADD [options] [/DOMAIN]

username [DELETE] [/DOMAIN]

username [/TIMES:{times | ALL}]

More help is available by typing NET HELPMSG 3506.

Det verkar som det låser sig vid "DOMAIN" (har änen provat Administrators som domain)

Tecknet efter password är jag också osäker på om det är kolon eller två streck över varandra.

Någon som kan hjälpa mig med hur jag skall skriva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner och körde Microsoft Security Baseline,kom upp då något om administratör/lösenord som fattades, finns bara ett konto utan lösenord.

Vid ominstallation med recoveryskivor så står det att administratör är inaktiverat och jag skall kontakta domän nåt, och detta tror jag beror på att jag en gång i början använde "net user Administrator /active:yes" för nästa gång ominstallation så var administratör inaktiverat ?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta helt bort "/WORKGROUP", den växeln finns inte.

Provade

C:\Users\Kalle>net user Administrator password:123456 /active:yes

Systemfel 5 har uppstått

Åtkomst nekad

Således kommer jag inte åt Administator-kontot.

Anledningen till att jag växlat språk är att det är två olika datorer. Den första är en lapptopp som jag kört W7 på sedan januari månad. den andra är min stationära som jag skulle haft kvar XP på. Men i juni när jag körde testprogrammet i juni månad fick jag reda på att den klarade 64-bitars. Frestelsen blev för stor. Där verkar vara en skillnad på W7RC32 där komandospråket blev engelska och W7RC64 där komandospråket är svenska. Jag tolkar det som så att även om det står lösenord i syntaxbeskrivningen så skall man skriva på engelska. Lapptopppen har jag formanterat om men den andra vill jag komma in i för att rädda filer som jag bara kommer åt som Adminstratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade

C:\Users\Kalle>net user Administrator password:123456 /active:yes

Systemfel 5 har uppstått

Åtkomst nekad

Således kommer jag inte åt Administator-kontot.

Anledningen till att jag växlat språk är att det är två olika datorer. Den första är en lapptopp som jag kört W7 på sedan januari månad. den andra är min stationära som jag skulle haft kvar XP på. Men i juni när jag körde testprogrammet i juni månad fick jag reda på att den klarade 64-bitars. Frestelsen blev för stor. Där verkar vara en skillnad på W7RC32 där komandospråket blev engelska och W7RC64 där komandospråket är svenska. Jag tolkar det som så att även om det står lösenord i syntaxbeskrivningen så skall man skriva på engelska. Lapptopppen har jag formanterat om men den andra vill jag komma in i för att rädda filer som jag bara kommer åt som Adminstratör.

Har du svenskt windows (inte engelskt med språkpaket) så heter kontot "Administratör" på svenska. För att vara helt säker kan du kolla I secpol.msc... Lokala principer/Säkerhetsalternativ/Konton:Byt namn på administratörskontot... i kollumnen "Säkerhetsinställning" kan du se aktuellt namn på kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du svenskt windows (inte engelskt med språkpaket) så heter kontot "Administratör" på svenska. För att vara helt säker kan du kolla I secpol.msc... Lokala principer/Säkerhetsalternativ/Konton:Byt namn på administratörskontot... i kollumnen "Säkerhetsinställning" kan du se aktuellt namn på kontot.

Båda är Windows 7 RC med svenska språkpaket, allt hämtat från Microsoft.

Har provat många varianter, även Administratör.

Var hittar jag secpol.msc

Redigerad av yvkmug
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda är Windows 7 RC med svenska språkpaket, allt hämtat från Microsoft.

Har provat många varianter, även Administratör.

Var hittar jag secpol.msc

ok... då skall det vara engelsk stavning! Prova om du kan starta secpol.msc. Det går att aktivera administratörskontot den vägen också. Skriv secpol.msc i startmenyns sökfält och tryck [Enter]... navigera till "Lokala principer/Säkerhetsalternativ"... dubbelklicka på Konton:Status för administratörskontot och aktivera!

Vet inte säkert om språkpaketet översätter secpol... i annat fall får du försöka översätta i realtid så att säga... ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skrev secpol.msc Enter kom det upp:

Du har inte behörighet att utföra den här åtgärden. Åtkomst nekad. Klickar jag vidare kommer ett fönster upp där alla alternativ är rödkryssade.

Beror väl på att kontot är Standardkonto.

När jag skiver net user kommer stavningen Administrator.

Provade även:

C:\Users\Kalle>net user Administratör password:123456 /active:yes

Det gick inte att hitta användarnamnet.

Så jag tolkar det som att namnet är Administrator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skrev secpol.msc Enter kom det upp:

Du har inte behörighet att utföra den här åtgärden. Åtkomst nekad. Klickar jag vidare kommer ett fönster upp där alla alternativ är rödkryssade.

Beror väl på att kontot är Standardkonto.

När jag skiver net user kommer stavningen Administrator.

Provade även:

C:\Users\Kalle>net user Administratör password:123456 /active:yes

Det gick inte att hitta användarnamnet.

Så jag tolkar det som att namnet är Administrator

Verkar som du sitter i en riktig rävsax... kan inte komma på någon annan lösning än att boota på någon Live-CD (förslagsvis Puppy Linux), och plocka ut filerna du vill rädda, samt därefter installera om Windows... "clean install"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som du sitter i en riktig rävsax... kan inte komma på någon annan lösning än att boota på någon Live-CD (förslagsvis Puppy Linux), och plocka ut filerna du vill rädda, samt därefter installera om Windows... "clean install"!

Jag är av samma åsikt. Det är bara det att tillägga att jag köpt en HP Pavilion Elite m9860sc med Vindows 7. Så dom båda andra datorerna skall återgå till XP. Men det har varit väldigt bra att testa betan och RCn. Man kommer liksom bätre till insikt om vilken dator man skall satsa på än om man frågar sig fram. W764 körde jag med 1GB minne, men det räckte till mig i provhänseende. Tack för hjälpen även om det inte hjälpte, men man lär även av sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...