Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Jag har två hårddiskar, en på 40 GB och en på 120GB, och har en dålig xp med mycket krångel.

Kan jag installera ett Windows xp till på den andra hårddisken och sedan radera den dåliga versionen på den första hårddisken...?

Tack på förhand.

Anders

Posted
Hej,

Jag har två hårddiskar, en på 40 GB och en på 120GB, och har en dålig xp med mycket krångel.

Kan jag installera ett Windows xp till på den andra hårddisken och sedan radera den dåliga versionen på den första hårddisken...?

Tack på förhand.

Anders

nja det är nog bättre att flytta bort allt du vill spara från C-disken till den andre hårddisken och sen formatera och installera om xp på c-disken

mvh

t

Posted

Du bör i så fall koppla om/ur diskarna så att nya XP-disken du installerar på blir din huvuddisk.

I annat fall skapas Multiboot-meny och du är fortfarande beroende av din 'dåliga' XP-disk finns kvar som boot-disk..

Posted

-> Kan jag installera ett Windows xp till på den andra hårddisken och sedan radera den dåliga versionen på den första hårddisken...?

Klart du kan!

Men Windows vill installera sig på C:, så du får öppna datorn och strappa om hårddiskarna, så C: blir D: och tvärtom.

Dvs den du ska ha Win på ska sitta först/sitta som den HD datorn försökter starta från. Alltså vara Master, den andra är Slave.

Men tycker du det verkar krångligt, vilket det eg. inte alls är, så kan du ju helt enkelt bara köra in XP CDn och sen välja vilken av de två hårddiskar som visas av Setup-programmet, du vill installera XP på, så ändras Enhetsbokstäverna automatiskt.

Men det ÄR att föredra att se till så Windowsdisken verkligen ÄR första FYSISKA disk, så strappa helst! Vi hjälper dig med hur.

Men gör BackUp på allt du vill spara - FÖRST! :-)

/LbL!

Posted

Tack för alla råd!

Är ju långt ifrån expert, men man vill ju alltid experimntera med nåt...*s*

Med "Strappa om" menar du att jag skiftar plats på kablarna från resp. HDD eller...?

(bara för att lära sig, lät ju enklare att "välja D:" istället så slipper jag ens öppna datorn.

Mvh

Anders

Posted

-> Med "Strappa om" menar du att jag skiftar plats på kablarna från resp. HDD eller...?

Njaaeee, nästan.

Det finns små svarta/blåa plastCaps man flyttar på, bredvid där du har el- och datakabeln.

SE Bilden!

På moderna HDs står texten/bilden hur man strappar dem oftast tryckt på etiketten ovanpå HDn.

Se till så du TÄNKER RÄTT när du läser av etikettens instruktioner, för det är lätt att missförstå, jämför med de andra kontakterna du kanske ser på etikettens skiss.

OM datorn är rel. ny, dvs max 3-4 år, så har du Ultra-DMA100 datasladdar, med en blå kontakt ned i moderkortet, och två svarta.

Då kan du strappa båda HDna som Cable Select, då är den första (Start) HDn den på ändan, och Slaven blir då den på mittkontakten.

MEN använder du CableSelect (vilket är att föredra eftersom många moderkort krånglar annars), så måste du (oftast) sätta ALLA ide-enheter (alltså även ev. CD/DVD enheter du har som har samma SORTS sladd), som CableSelect.

Så har du de två HDna på en kabel, och DVD på en annan kabel, så MÅSTE du ändå ändra samma strappning även på DVD-enheten! Men det är ju inga problem, det är ju bara en enda gång.

Man kan även sätta de två HDn som bara Master och Slave enl. etikettens instruktoner, men då KAN du få problem senare, om du köper nån mer IDE-enhet (som alltså använder samma sorts sladd), så sätt istället ALLA som CableSelect, och välj vilken som ska vara först genom att använda den yttersta kontakten för den enheten (den blå ska ned i moderkortets kontakt), eller om du kopplar in även Serial-ATA enheter - då MÅSTE man ha alla Parallell-ATA satta som CableSelect.

(Vill du inte behöva skruva loss HDna och DVD-enheten [för att SE etiketten], så finns det säkert instruktioner på tillverkarnas websajter, eller så kan nån här tala om HUR du ska strappa, bara du talar om vad det är för HDs och DVD du har!)

Sen går du in i BIOS vid upstart, och talar om för BIOS vilken HD den ska starta från.

/LbL!

post-5273-1232576372_thumb.jpg