Gå till innehåll

QtWeb


e-son

Recommended Posts

En ny, riktigt trevlig bekantskap! Kompakt och snabb webläsare som väger in på lite drygt 4MB i portabelt tillstånd. Inga märkvärdigheter kanske, men man hittar det man kan förvänta sig av en webläsare av i dag, och kanske något litet som man inte förväntar sig. "Private Mode" ingår så klart, och den portabla versionen lämnar inga spår efter sig på värddatorn, utan allt samlas i programmappen... till och med nedladdningar, om du inte pekar om dom! En riktigt vettig "Bookmark bar" ligger i högerkanten som standard, men går att stänga, eller flytta, om man tycker den tar för mycket utrymme. Med widescreen upplever jag den som ett klart plus! "Bookmark bar" och "Navigation bar" kan t.om dockas loss, och flyttas utanför själva webläsarfönstret om man skulle vilja det! I det stora hela, en av dom bästa webläsarna i mitt tycke! Den kommer att få en plats på usb-minnet!

Acid3 performance test score: 97/100 100/100

Jämförelse med dom vanligaste webläsarna

f00058c87bf88c18d303c041942b7c36.png?template=aa-05&colorScheme=blue&header=headers2&button=buttons1&.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...
  • Svar 84
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

QtWeb Internet Browser version 3.0

build 001 released July 18, 2009:

- Mouse gestures support added (8 standard gestures)

- AdBlock support added for disabling advertisement animations

- Resizable search bar and address bar

- Upgraded to the latest Qt software library version 4.5.2

Minor enhancements:

- Live.com default search engine replaced with Bing.com

- Added Zoom Text Only option to View menu

- Minimize and Maximize buttons added to Downloads window

- Cleanup of approved SSL certificates option added to Reset dialog

- Red URL background denotes SSL errors, if any

- Google suggestions added to the search box

Bug fixes:

- Added Master password request when user accesses web page having saved password/userinfo

- PDF documents being opened with an associated application, instead of a blank page

- Fixed algorithm of determination of installed/portable version

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag skulle vilja ha i en webläsare är att kunna välja vilka sidor som får visa flash och ev andra annonser.

Som det är nu, går inte det i IE8, som jag använder i w7 men i ff kan man alltid koda lite i UserContent.css.

Synd att den möjligheten inte finns i ie. Vet du, eller har du hittat den möjligheten i Qt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag skulle vilja ha i en webläsare är att kunna välja vilka sidor som får visa flash och ev andra annonser.

Som det är nu, går inte det i IE8, som jag använder i w7 men i ff kan man alltid koda lite i UserContent.css.

Synd att den möjligheten inte finns i ie. Vet du, eller har du hittat den möjligheten i Qt...

Nej, det har jag inte sett i NÅGON webläsare faktiskt! En redigerbar adblocker har man dock lagt till nyligen. En likaledes redigerbar flashblocker hade ju annars varit en klart önskvärd "feature"! Har precis reggat mig på forumet, så jag tror jag skall slänga upp en "request" på det! Språkstöd är också en sak jag tänkte på. Risken finns dock att dom tycker dylika saker "väger" för mycket! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är sent ute... frågade just... :P

Som ett tips till ff...UserContent.css

Nu tillåts flash i youtube och google, men inte i expressen och aftonbladet...

@-moz-document domain(youtube.com), domain(google.com)

{

object[classid*=:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000],

object[codebase*=swflash.cab],

object[data*=.swf],

embed[type=application/x-shockwave-flash],

embed[src*=.swf],

object[type=application/x-shockwave-flash],

object[src*=.swf]

{ -moz binding: none !important; }

}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Det här svaret på min request om språkstöd, ramlade just in på Qt Forum...!

Hi

QtWeb Internet Browser has been prepared for the translation, and next release 3.1 expecting to have some languages.

If someone is interested in translating QtWeb to other languages - here the translation instructions are:

http://qtweb.net/tr/translate.htm

Thank you in advance.

Behöver jag tillägga att jag börjar översätta direkt...? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då väntar vi med spänning :)

Säg till om du vill ha hjälp med något.

Detta kommer att ta några dagar... hjälptexterna är som mindre noveller...! :rolleyes:

Kan nog behöva lite kontrollhjälp när det är klart... fast det kräver lite trixande av den som känner för att hjälpa till också! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka över när du känner dig redo... för korrekturläsning :)

Om det hade varit så enkelt ändå... du kommer att behöva dra ner översättningspaketet och kompilera min språkfil i den testversion av v3.1 som ingår i paketet! Jag hojtar när det är dags! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är översättningen i hamn, återstår lite kontroll och finputsning kanske... vilket jag gärna tar emot lite hjälp med!

Instruktioner för den som känner sig manad:

  • Ladda ner QtWeb31.zip
  • Packa upp till "C:\QtWeb" (måste ligga i rooten för att få rätt behörigheter, fungerar inte annars)
  • Ladda ner min bifogade "qtweb_31_swedish.zip" och packa upp den till "C:\QtWeb" (ersätt befintlig fil)
  • Starta "C:\QtWeb\linguist.exe" och välj English som "Source" och Swedish som "Target" om frågan kommer upp.
  • Gå till "File/Open" och browsa fram "C:\QtWeb\qtweb_31.ts"
  • Tryck på "Spara" och gå till "File/Release"
  • Stäng ner Qt Linquist och starta webbläsaren från "C:\QtWeb31\QtWeb_31.exe"

Denna procedur behöver bara genomföras första gången !

*Test avslutat och Filer borttagna*

Kända 'språkbuggar'

Knappen 'Cancel' i flera inställningsfönster. T.ex 'Inställningar' och 'Master-lösenord' saknar översättningssträngar.

Bokmärkeshanteringen

Dom permanenta mapparna 'Bookmarks Bar' och 'Bookmarks Menu' saknar översättningssträngar.

Arkiv/Förhandsgranskning

Hela fönstret inkl. verktygsmeny saknar översättningssträngar

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får tre felmeddelanden i loggboken:

1. Generate Activation Context misslyckades för C:\QtWeb\linguist.exe. Felmeddelande: Åtgärden har slutförts.

2. Resolve Partial Assembly misslyckades för Microsoft.VC90.CRT. Felmeddelande: Det refererade paketet är inte installerat på datorn.

3. Det beroende paketet Microsoft.VC90.CRT kan inte hittas. Senaste fel: Det refererade paketet är inte installerat på datorn.

Och så tillägget:

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade samma. Problemet kanske kan rättas till om du installerar om programmet. Det är ju inte installerat. :rolleyes:

Skumt... kan hitta några "specialinstruktioner" för XP heller... kolla själv om du kan komma på något! Den kanske saknar något av allt det du har stängt av? :rolleyes: Du får skaffa dig ett "riktigt" operativsystem annars kanske? ;)

http://qtweb.net/tr/translate.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får tre felmeddelanden i loggboken:

1. Generate Activation Context misslyckades för C:\QtWeb\linguist.exe. Felmeddelande: Åtgärden har slutförts.

2. Resolve Partial Assembly misslyckades för Microsoft.VC90.CRT. Felmeddelande: Det refererade paketet är inte installerat på datorn.

3. Det beroende paketet Microsoft.VC90.CRT kan inte hittas. Senaste fel: Det refererade paketet är inte installerat på datorn.

Verkar som du saknar några Microsoft Visual C++ runtime-filer!

http://social.msdn.microsoft.com/Forums/en...25-1246493df7b9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...