e-son Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 (edited) En ny, riktigt trevlig bekantskap! Kompakt och snabb webläsare som väger in på lite drygt 4MB i portabelt tillstånd. Inga märkvärdigheter kanske, men man hittar det man kan förvänta sig av en webläsare av i dag, och kanske något litet som man inte förväntar sig. "Private Mode" ingår så klart, och den portabla versionen lämnar inga spår efter sig på värddatorn, utan allt samlas i programmappen... till och med nedladdningar, om du inte pekar om dom! En riktigt vettig "Bookmark bar" ligger i högerkanten som standard, men går att stänga, eller flytta, om man tycker den tar för mycket utrymme. Med widescreen upplever jag den som ett klart plus! "Bookmark bar" och "Navigation bar" kan t.om dockas loss, och flyttas utanför själva webläsarfönstret om man skulle vilja det! I det stora hela, en av dom bästa webläsarna i mitt tycke! Den kommer att få en plats på usb-minnet! Acid3 performance test score: 97/100 100/100 Jämförelse med dom vanligaste webläsarna Läs mer och ladda ner! Edited August 13, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 23, 2009 Author Share Posted July 23, 2009 QtWeb Internet Browser version 3.0 build 001 released July 18, 2009: - Mouse gestures support added (8 standard gestures) - AdBlock support added for disabling advertisement animations - Resizable search bar and address bar - Upgraded to the latest Qt software library version 4.5.2 Minor enhancements: - Live.com default search engine replaced with Bing.com - Added Zoom Text Only option to View menu - Minimize and Maximize buttons added to Downloads window - Cleanup of approved SSL certificates option added to Reset dialog - Red URL background denotes SSL errors, if any - Google suggestions added to the search box Bug fixes: - Added Master password request when user accesses web page having saved password/userinfo - PDF documents being opened with an associated application, instead of a blank page - Fixed algorithm of determination of installed/portable version Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 23, 2009 Share Posted July 23, 2009 Verkar bra... får testa lite senare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 23, 2009 Author Share Posted July 23, 2009 Verkar bra... får testa lite senare... Enkel att hantera, utrymmes- och resurssnål, blixtsnabb, flexibel och portabel.... jo den är bra! Enastående bra hjälpdokumentation också... dessvärre endast på engelska. http://www.qtweb.net/help.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 23, 2009 Share Posted July 23, 2009 Det jag skulle vilja ha i en webläsare är att kunna välja vilka sidor som får visa flash och ev andra annonser. Som det är nu, går inte det i IE8, som jag använder i w7 men i ff kan man alltid koda lite i UserContent.css. Synd att den möjligheten inte finns i ie. Vet du, eller har du hittat den möjligheten i Qt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 23, 2009 Author Share Posted July 23, 2009 Det jag skulle vilja ha i en webläsare är att kunna välja vilka sidor som får visa flash och ev andra annonser.Som det är nu, går inte det i IE8, som jag använder i w7 men i ff kan man alltid koda lite i UserContent.css. Synd att den möjligheten inte finns i ie. Vet du, eller har du hittat den möjligheten i Qt... Nej, det har jag inte sett i NÅGON webläsare faktiskt! En redigerbar adblocker har man dock lagt till nyligen. En likaledes redigerbar flashblocker hade ju annars varit en klart önskvärd "feature"! Har precis reggat mig på forumet, så jag tror jag skall slänga upp en "request" på det! Språkstöd är också en sak jag tänkte på. Risken finns dock att dom tycker dylika saker "väger" för mycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 23, 2009 Share Posted July 23, 2009 Du är sent ute... frågade just... Som ett tips till ff...UserContent.css Nu tillåts flash i youtube och google, men inte i expressen och aftonbladet... @-moz-document domain(youtube.com), domain(google.com){ object[classid*=:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000], object[codebase*=swflash.cab], object[data*=.swf], embed[type=application/x-shockwave-flash], embed[src*=.swf], object[type=application/x-shockwave-flash], object[src*=.swf] { -moz binding: none !important; } } Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 23, 2009 Author Share Posted July 23, 2009 Du är sent ute... frågade just... hehe... såg det när jag redan hade postat! Nåja... lite extra påtryckning skadar nog inte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 25, 2009 Author Share Posted July 25, 2009 Det fungerade ju utmärkt att blockera Flash... när man väl fick reda på "How To"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 17, 2009 Author Share Posted August 17, 2009 Det här svaret på min request om språkstöd, ramlade just in på Qt Forum...! Hi QtWeb Internet Browser has been prepared for the translation, and next release 3.1 expecting to have some languages. If someone is interested in translating QtWeb to other languages - here the translation instructions are: http://qtweb.net/tr/translate.htm Thank you in advance. Behöver jag tillägga att jag börjar översätta direkt...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 17, 2009 Share Posted August 17, 2009 Då väntar vi med spänning Säg till om du vill ha hjälp med något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted August 17, 2009 Share Posted August 17, 2009 (edited) Fint e-son! Kan tillägga, som en uppdatering till uppgifter i ett tidigare inlägg, att aktuell version är 3.0 (build 003). http://qtweb.net/update.html Den versionen är signerad 6 augusti. Edited August 17, 2009 by JoWa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 17, 2009 Author Share Posted August 17, 2009 (edited) Då väntar vi med spänning Säg till om du vill ha hjälp med något. Jag kan skicka över hälften...! 559 strängar totalt...! Edited August 17, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 17, 2009 Author Share Posted August 17, 2009 Fint e-son! Kan tillägga, som en uppdatering till uppgifter i ett tidigare inlägg, att aktuell version är 3.0 (build 003). http://qtweb.net/update.html Den versionen är signerad 6 augusti. Tack Jowa... trodde faktiskt att jag hade postat om uppdatering... men det var tydligen fel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 18, 2009 Author Share Posted August 18, 2009 Då väntar vi med spänning Säg till om du vill ha hjälp med något. Detta kommer att ta några dagar... hjälptexterna är som mindre noveller...! Kan nog behöva lite kontrollhjälp när det är klart... fast det kräver lite trixande av den som känner för att hjälpa till också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 18, 2009 Share Posted August 18, 2009 Skicka över när du känner dig redo... för korrekturläsning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 18, 2009 Author Share Posted August 18, 2009 Skicka över när du känner dig redo... för korrekturläsning Om det hade varit så enkelt ändå... du kommer att behöva dra ner översättningspaketet och kompilera min språkfil i den testversion av v3.1 som ingår i paketet! Jag hojtar när det är dags! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 20, 2009 Author Share Posted August 20, 2009 (edited) Då är översättningen i hamn, återstår lite kontroll och finputsning kanske... vilket jag gärna tar emot lite hjälp med! Instruktioner för den som känner sig manad: Ladda ner QtWeb31.zip Packa upp till "C:\QtWeb" (måste ligga i rooten för att få rätt behörigheter, fungerar inte annars) Ladda ner min bifogade "qtweb_31_swedish.zip" och packa upp den till "C:\QtWeb" (ersätt befintlig fil) Starta "C:\QtWeb\linguist.exe" och välj English som "Source" och Swedish som "Target" om frågan kommer upp. Gå till "File/Open" och browsa fram "C:\QtWeb\qtweb_31.ts" Tryck på "Spara" och gå till "File/Release" Stäng ner Qt Linquist och starta webbläsaren från "C:\QtWeb31\QtWeb_31.exe" Denna procedur behöver bara genomföras första gången ! *Test avslutat och Filer borttagna* Kända 'språkbuggar' Knappen 'Cancel' i flera inställningsfönster. T.ex 'Inställningar' och 'Master-lösenord' saknar översättningssträngar. Bokmärkeshanteringen Dom permanenta mapparna 'Bookmarks Bar' och 'Bookmarks Menu' saknar översättningssträngar. Arkiv/Förhandsgranskning Hela fönstret inkl. verktygsmeny saknar översättningssträngar Edited August 25, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 Jag kan inte starta linguist.exe. Felaktig konfiguration. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 20, 2009 Author Share Posted August 20, 2009 Jag kan inte starta linguist.exe. Felaktig konfiguration. Hmm... prova att starta den innan du kopierar in min språkfil! Den kanske måste konfas english/swedish före man börjar byta ut filer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 Testade… samma. ”Problemet kanske kan rättas till om du installerar om programmet.” Det är ju inte installerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 Får tre felmeddelanden i loggboken: 1. Generate Activation Context misslyckades för C:\QtWeb\linguist.exe. Felmeddelande: Åtgärden har slutförts. 2. Resolve Partial Assembly misslyckades för Microsoft.VC90.CRT. Felmeddelande: Det refererade paketet är inte installerat på datorn. 3. Det beroende paketet Microsoft.VC90.CRT kan inte hittas. Senaste fel: Det refererade paketet är inte installerat på datorn. Och så tillägget: Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 20, 2009 Author Share Posted August 20, 2009 Testade samma. Problemet kanske kan rättas till om du installerar om programmet. Det är ju inte installerat. Skumt... kan hitta några "specialinstruktioner" för XP heller... kolla själv om du kan komma på något! Den kanske saknar något av allt det du har stängt av? Du får skaffa dig ett "riktigt" operativsystem annars kanske? http://qtweb.net/tr/translate.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 20, 2009 Author Share Posted August 20, 2009 Får tre felmeddelanden i loggboken:1. Generate Activation Context misslyckades för C:\QtWeb\linguist.exe. Felmeddelande: Åtgärden har slutförts. 2. Resolve Partial Assembly misslyckades för Microsoft.VC90.CRT. Felmeddelande: Det refererade paketet är inte installerat på datorn. 3. Det beroende paketet Microsoft.VC90.CRT kan inte hittas. Senaste fel: Det refererade paketet är inte installerat på datorn. Verkar som du saknar några Microsoft Visual C++ runtime-filer! http://social.msdn.microsoft.com/Forums/en...25-1246493df7b9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted August 20, 2009 Share Posted August 20, 2009 Jaha, Visual C++ 2008 x86 Runtime har jag avinstallerat. Hm… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts