evopower Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 Hej. Jag undrar om ni har några bra tips på program som kan ta backup av operativsystemet och alla installerade program och som kan göra en image-fil som kan brännas till cd/dvd och som man sedan kan stoppa in i datorns cd-spelare och som man kan installera om operativsystemet och alla program man har installerade. alltså, ett program som gör en bootbar image-fil som man kan installera om allt från och när man gjort det så är det som om man alldrig utförde ominstallationen. så att efter ominstallation så finns alla program och allt man innan hade installerat, installerat och klart att köras. för hade tänkt installera Windows 7 Beta på min bärbara dator som har windows vista home preminum(förinstallerad av Toshiba) installerat just nu. om jag inte skulle gilla windows 7 och vill gå tillbaka till vista så behöver jag inte ominstallera hela skiten igen utan sätter bara in backup-cdn och startar ominstallationen och sedan sköter det sig själv. finns något sådant program tro? är tacksam för alla svar jag kan få. Quote
vajlent Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 Skulle gärna oxå vilja veta om detta är möjligt. Quote
Guest al6 Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 Klart det finns Tror Norton Ghost är exakt vad du är ute efter, det finns nog andra gratisval också men Ghost är nog den typ av program du är ute efter. Quote
evopower Posted January 21, 2009 Author Posted January 21, 2009 Klart det finns Tror Norton Ghost är exakt vad du är ute efter, det finns nog andra gratisval också men Ghost är nog den typ av program du är ute efter. okej, jag jag har hört talas om Norton Ghost men trodde inte att den hade denna funktionen. kan ju vara lönsamt att ladda hem norton ghost och testa om det funkar med en den. fungerar den bra och det var det programmet jag är ute efter så kan man ju alltid köpa det Quote
evopower Posted January 21, 2009 Author Posted January 21, 2009 Klart det finns Tror Norton Ghost är exakt vad du är ute efter, det finns nog andra gratisval också men Ghost är nog den typ av program du är ute efter. det är detta programmet: Norton Ghost Quote
L-L Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 Gissa vem som lade vantarna på en alfa-version av Comodo Ghost idag? Den måste dock brännas till en CD (som man bootar ifrån), och jag har inga skivor hemma just nu, så jag kan inte berätta hur den fungerar. Det enda jag vet är att det skall vara något i stil med Norton Ghost. Dröjer säkert en tid innan Comodo Ghost blir offentligt och stabilt dock. Quote
Guest Lasseska Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 Jag använder " acronis true image" Bränn ut "räddningskivan" o sen kan du köra allt därifrån, så slipper du installera programmet nån mer gång. Allt funkar kanon. Lägg ghosten på annan disk/partition. Quote
evopower Posted January 21, 2009 Author Posted January 21, 2009 Gissa vem som lade vantarna på en alfa-version av Comodo Ghost idag? Den måste dock brännas till en CD (som man bootar ifrån), och jag har inga skivor hemma just nu, så jag kan inte berätta hur den fungerar. Det enda jag vet är att det skall vara något i stil med Norton Ghost. Dröjer säkert en tid innan Comodo Ghost blir offentligt och stabilt dock. måste själva programmet installeras på en cd eller har jag missuppfattat dig? Quote
evopower Posted January 21, 2009 Author Posted January 21, 2009 Jag använder " acronis true image" Bränn ut "räddningskivan" o sen kan du köra allt därifrån, så slipper du installeraprogrammet nån mer gång. Allt funkar kanon. Lägg ghosten på annan disk/partition. så jag bränner räddningsskivan och sedan kan jag installera hela skiten därifrån? eller har jag missupfattat något? Quote
work Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 Paragon Drive Backup Free Men man måste registera programet sen får man en gratis licens http://www.paragon-software.com/home/db-ex...s/features.html http://www.makeuseof.com/tag/how-to-prepar...e-from-scratch/ Quote
L-L Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 måste själva programmet installeras på en cd eller har jag missuppfattat dig? Det stämmer, man måste bränna Comodo Ghost till en CD-skiva. Men det dröjer som sagt lite innan det släpps. Jag vet ännu inte om det blir gratis eller inte. Quote
Guest Lasseska Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 så jag bränner räddningsskivan och sedan kan jag installera hela skiten därifrån? eller har jag missupfattat något? Installera Programmet Acronis True Image Bränn Start/räddningsskivan. Starta datorn med skivan i dvd n Där kan du välja att ta backup på en partition eller återställa en partition. Spara ghosten på annan partition eller annan disk. Du kan ju givetvis köra programmet innefrån operativet men det är smartare att köra från skivan istället. Du behöver aldrig mer installera programmet o skivan går att använda till flera datorer. Jag har ghost på både xp o vista. Så kan man välja vilket operativ man vill köra, Tar bara några minuter att lägga tillbaka en ghost backup. Quote
evopower Posted January 22, 2009 Author Posted January 22, 2009 Installera Programmet Acronis True ImageBränn Start/räddningsskivan. Starta datorn med skivan i dvd n Där kan du välja att ta backup på en partition eller återställa en partition. Spara ghosten på annan partition eller annan disk. Du kan ju givetvis köra programmet innefrån operativet men det är smartare att köra från skivan istället. Du behöver aldrig mer installera programmet o skivan går att använda till flera datorer. Jag har ghost på både xp o vista. Så kan man välja vilket operativ man vill köra, Tar bara några minuter att lägga tillbaka en ghost backup. jag testade acronis true image igår och den sade att jag behövde 19 dvd-skivor med 4,7 gb kapacitet och det har ju inte jag så jag funderar på att lägga över den på min externa hdd men ska först se om den kan boota från den. hur är det nu, produktgarantin gäller väl inte om man tex installerar windows 7 och man sedan får något problem med datorn. är det inte så? Quote
Guest Lasseska Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 jag testade acronis true image igår och den sade att jag behövde 19 dvd-skivor med 4,7 gb kapacitet och det har ju inte jag så jag funderar på att lägga över den på min externa hdd men ska först se om den kan boota från den. hur är det nu, produktgarantin gäller väl inte om man tex installerar windows 7 och man sedan får något problem med datorn. är det inte så? Ja du kan ju inte lägga hela C disken på 19 st DVD skivor. Just därför bör ghosten ligga på annan partition eller annan disk. Och varför ska du boota ifrån USB disken ? Du startar datorn med skivan i DVD n som du tidigare bränt i programmet. Då kan du välja att göra en ghost eller återställa ghosten Allt skulle bli mycket enklare om du partitionerar din nuvarande hårddisk eller stoppar i en till så du får ett lager att spara i, och bara ha Windows och program på C: disken Jag har inte provat att spara/återställa från USB disk, men det borde ju fungera. Quote
evopower Posted January 22, 2009 Author Posted January 22, 2009 Ja du kan ju inte lägga hela C disken på 19 st DVD skivor. Just därför bör ghosten ligga på annan partition eller annan disk.Och varför ska du boota ifrån USB disken ? Du startar datorn med skivan i DVD n som du tidigare bränt i programmet. Då kan du välja att göra en ghost eller återställa ghosten Allt skulle bli mycket enklare om du partitionerar din nuvarande hårddisk eller stoppar i en till så du får ett lager att spara i, och bara ha Windows och program på C: disken Jag har inte provat att spara/återställa från USB disk, men det borde ju fungera. jo men nu är det ju så att min dator har två partitioner, en för vista och en för data. och, jo man kan få plats med i mitt fall få plats med datan på två partitioner på 19 dvd skivor. och återställa från usb-hårddisk går ju. man bara änvänder samma program för att återställa som man använde när man skapade backupen. så då får jag ominstallera vista med Toshiba Recovery dvd-erna jag skapade, installera Acronis True Image igen, välja att den ska återställa den innan skapade backupen och sen skriver den över alla systemfiler och ersätter med backupens filer. men frågan är ju, om jag nu installerar windows 7 beta, gäller då fortfarande garantin på datorn? Quote
Recommended Posts