Gå till innehåll

XP och Windows 7 snabbare än Vista


Recommended Posts

ta dom här testerna med en nypa salt

allt beror på vad man skall använda sin dator till

Oavsett vad man använder datorn till vill man väl inte fylla den med ett OS som gör datorn långsammare än ett annat OS som fyller den i mycket mindre omfattning. Det vill åtminstone inte jag. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft ägnar flera år åt att vidareutveckla Windows. Resultat: Det blir större och långsammare… Pinsamt. :wacko:

Det känns rätt naturligt att det växer i och med att grunden i många delar är helt ombyggd sedan XP med fler funktioner och bättre infrastruktur i form av komponentbasering, fler drivrutiner och så vidare. Men, det är viktigt att hålla isär att Windows 7 tar upp avsevärt mer diskutrymme än XP, det som är intressant att jämföra är vad som körs. Med tanke på att Vista och Windows 7 innehåller otroligt många förbättringar jämfört med XP gör det orättvist att jämföra egentligen, lika lite som man jämför Windows XP med Windows 95 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP är fortfarande den snabbaste Windows-versionen enligt Infoworld som har gjort ett stort test mellan XP, Vista och betan på nästa operativsystem, Windows 7.

Jo, det behöver man inte varken testa eller vara nån större Einstein för att räkna ut, att XP är mer lättdrivet,

dock inte efter 2-3 dgr, då får man starta om XP'n för att få fart på den igen.

Win7'an MÅSTE bli bättre än Vistan på alla sätt.

Varför dom släppte Vistan så fort, och så buggig, beror på några faktorer, men de största pådrivarna var nog

laptoptillverkarna, dom ville erbjuda kunden en "modern" produkt - med ett nytt häftigt operativ.

Och jag spekulerar lika vilt eller (o)logiskt, som alla andra IT-scribenter, med s.k "fakta-sajter".

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför dom släppte Vistan så fort, och så buggig, beror på några faktorer, men de största pådrivarna var nog

laptoptillverkarna, dom ville erbjuda kunden en "modern" produkt - med ett nytt häftigt operativ.

Och jag spekulerar lika vilt eller (o)logiskt, som alla andra IT-scribenter, med s.k "fakta-sajter".

Vista var inte ett dugg buggig precis innan man gick in i Beta/RC fasen.... då fick någon "stollejocke" för sig

att hälla i "cementen" i operativet som nu är borttaget.

Hursomhelst så de flesta "admins" har ju genomskådat det här och bojkottat junket....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förtydliga vad cementen är, och vad som är borttaget? ;)

Tjau... jag o stenis har ju haft historsika diskussioner kring det här.... :P

Själv hamnade jag i brevväxling med självaste MS-Redmond... :)

Det fanns flera skäl att hälla i cementen och det främsta är ju att sälja fler datorer. Samtliga hårdvarudrakar

har väl bokad middagsplats för att lobba MS.....

Det fåniga poängsystemet är ju en ingrediens.....

Sedan så ÄR RIAA samt MPAA en trogen MS anhängare...

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

Peter Gutmann hade ju alldeles rätt..... tar lite tid att läsa hans site inkl ZDnet murvelns MS försvar....

Men rätt hade han.... :) (Stenis protesterar nog.... B) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är ju att sälja fler datorer. Samtliga hårdvarudrakar har väl bokad middagsplats för att lobba MS.....

Det fåniga poängsystemet är ju en ingrediens.....

(Stenis protesterar nog.... B) )

Visst är det så.. och deras "poängsystem" som du säger, är i första hand beställt av Intel, Nvidia och ATI.

Nu funderar jag vad deras taktik är att dra ner diskprestandan, vissa mer, andra mindre dramatiskt.

Börjar MS procenta på hela diskvaru-branschen, månne?

>(Stenis protesterar nog.... B) )

Tror Stenis är en "jäv(l)ig maskopist" ;) ..haha

Jag kan må så vara ms-freak, men Stenis spöar mej med minst 6000 benchmarks.. muhahaha.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så.. och deras "poängsystem" som du säger, är i första hand beställt av Intel, Nvidia och ATI.

Nu funderar jag vad deras taktik är att dra ner diskprestandan, vissa mer, andra mindre dramatiskt.

Börjar MS procenta på hela diskvaru-branschen, månne?

>(Stenis protesterar nog.... B) )

Tror Stenis är en "jäv(l)ig maskopist" ;) ..haha

Jag kan må så vara ms-freak, men Stenis spöar mej med minst 6000 benchmarks.. muhahaha.

kent

Njau.... jag har full respekt för stenis !

För övrigt så blir det ju "stålbad" modelll värre i år och Vistadebaclet inkl hårdvarumånglarnas taktik sprack...

Intel är ju inför rätta både i USA samt EU... :P Vista Ready i USA... :P Duperat grossister i Europa...

MS sparkar 10000 till nästa kvartalsrapport...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau.... jag har full respekt för stenis !

För övrigt så blir det ju "stålbad" modelll värre i år och Vistadebaclet inkl hårdvarumånglarnas taktik sprack...

Intel är ju inför rätta både i USA samt EU... :P Vista Ready i USA... :P Duperat grossister i Europa...

MS sparkar 10000 till nästa kvartalsrapport...

Ojaa, men Stenis har väl humor.. hoppas jag?!

Jo, jag hörde 5-10000 folk skulle bort.. är detta i USA eller hela världen?

Hur många anställda är dom totalt?

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle också tro att Windows 95 är snabbare än XP, men det är min gissning har vi ingen jämförelse?

Vill man ha ett snabbt OS kan man väl köra 95 eller något annat, Vill man köra w7 eller vista för dess funktioner så är väl det bra, förstår inte varför det ska hakas upp så jäkla mycket på vad som är snabbast hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle också tro att Windows 95 är snabbare än XP, men det är min gissning har vi ingen jämförelse?

Ett DOS-baserat OS är nog ingen höjdare, om man vill använda program från detta millennium. ;) Med NT 3.1 gjordes det största framsteget.

Vill man ha ett snabbt OS kan man väl köra 95 eller något annat, Vill man köra w7 eller vista för dess funktioner så är väl det bra, förstår inte

Funktioner? Ja, gärna det, men inte till priset av att ett nytt OS gör min dator långsammare och fylld med flera gb extra kod. Att MS inte lyckas bygga Vista/W7 lika litet och snabbt som XP (eller varför inte W2k?) tycker jag är ett stort misslyckande.

varför det ska hakas upp så jäkla mycket på vad som är snabbast hela tiden.

Vem vill ha en långsam dator? Inte jag, och någon annan heller, som vill få något gjort med datorn. (Att det finns supersnabba processorer och hur stora arbetsminnen som helst (x64) är ingen ursäkt/inget försvar för tröga OS!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojaa, men Stenis har väl humor.. hoppas jag?!

Jo, jag hörde 5-10000 folk skulle bort.. är detta i USA eller hela världen?

Hur många anställda är dom totalt?

kent.

MS har cirkus 90000 anställda i hela världen och jag är ganska säker på att luften går ur marknaden ännu mer.

Mjölkkossan MS Office kommer med säkerhet också att rasa....... Servermarknaden haltar pga XP, w7 o vista.

Sen för Live och nya Azuretjänster så köper de nog all utvecking av andra, hursomhelst inga inkomster föränn kanske om något år.

-----------

@sierra

Poängen som MS själv visat är ju att man inte behöver 1GB RAM för att enbart starta upp ett OS..... det räcker med hälften, troligen ännu mindre när man optimerat klart.

Enligt säkrare rykten så kommer det ju även en ännu "lightare" netbookversion under våren.

XP når EOL och med W7 har ju MS visat att Vista var bedrövligt dåligt sammansatt..... exakt hur kanske B Gates berättar i sina memoarer om 10 år... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lättversion av W7? Låter intressant! :)

Jo men den versionen kommer nog bara att kunna köras på just Netbooks.

De "tunga" amerikanska skribenterna har skrivit en del och MS har ju inte officiellt bekräftat det mer

än att de demat W7 med en Netbook....

Hursomhelst så beter ju sig W7 Ultimate som ett OS ska och på min burk är det helt råstabilt nu efter att ha "fipplat"

lite och bytt ut alla applikationer till de som jag föredrar.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en Window 7 lite på 1.5Gb utan bland annat Window media center på en eeepc 900 med en runcore ssd och 2Gb ram. Den fungerar förträffligt

och känns snabbare än xp.

Jo men det finns ju ett antal optimeringar bla att slösa SSD utrymme på en WinSxS mapp på 6-7 Gig.... :P

MS kokar nog ihop det med Intel o AMD att Atomprocessorn samt AMDs dito blir ett krav för en ännu lightare version.

Tvivlar på att man vill riskera Desktopmarknaden....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS har cirkus 90000 anställda i hela världen och jag är ganska säker på att luften går ur marknaden ännu mer.

Mjölkkossan MS Office kommer med säkerhet också att rasa....... Servermarknaden haltar pga XP, w7 o vista.

Sen för Live och nya Azuretjänster så köper de nog all utvecking av andra, hursomhelst inga inkomster föränn kanske om något år.

XP når EOL och med W7 har ju MS visat att Vista var bedrövligt dåligt sammansatt..... exakt hur kanske B Gates berättar i sina memoarer om 10 år... :P

Okej.

Jag är övertygad om denna teori, och den är rent psykologisk från MS:

Vilket än OS MS skulle släppa efter det lyckade XP, så hade marknaden sågat det.

Därför släppte dom en "beta" på win7, som kallades VISTA. Vilket mycket riktigt sågades.

Senare släpper dom "den nya generationen" som döps till Win7, och marknaden jublar lite, UTAN ens har provkört det.

Win7 är inget annat än en påbyggd Vista. Som då gick från flopp till flipp.

Men det kommer dröja länge, som alltid innan dom "stora" konverterar om, det är vanliga hemanvändare som drar lasset, som alltid.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är en evighetstråd, det vill säga att träta om vad felet är med Vista. Svaret är enkelt. Med Vista ändrade Microsoft så mycket i de grundläggande delarna av Windows, exempelvis införandet av UAC, ny drivrutinsmodell, nätverksstack osv som gjorde att det var upplagt för problem på alla håll och kanter.

Med tanke på hur mycket som är nytt i Vista och att så mycket i grunderna har ändrats så fungerar Vista mycket bra. Att det som infördes i Vista nu optimeras och finslipas i Windows 7 är inget annat än utveckling.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, nya versioner av Windows släpps i vågor. Windows 95 lade grunden för populära Windows 98, Windows 2000 lade grunden för omåttligt populära XP och nu kommer vi med stor sannolikhet se samma sak med Windows 7 (om jag får sia :) ).

Det jag vill komma till är att Windows 95, 2000 och Vista alla innehållit mycket stora grundläggande förändringar jämfört med föregående Windowsversioner. Windows 98, XP och nu Windows 7 innehåller få (eller inga) grundläggande förändringar jämfört med sina föregångare vilket gjort att problem med kompatibilitet, stabilitet och prestanda osv till stor del redan lösts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur mycket som är nytt i Vista och att så mycket i grunderna har ändrats så fungerar Vista mycket bra. Att det som infördes i Vista nu optimeras och finslipas i Windows 7 är inget annat än utveckling.

Där kom det.. visst är det så.

Hoppas "optimeringen" blir den stora delen i Final, än massa lull-lull.

För just Lull-lullen kommer folk och byta ut mot tredjeparts-progg, som kan dom bitarna bättre.

MS har aldrig gjort nåt komplett system - fast dom gärna vill.. själv begär jag det inte heller.

Nu skall dom tydligen slänga in nåt OCR-progg läste jag på din huvudsida.

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag vill komma till är att Windows 95, 2000 och Vista alla innehållit mycket stora grundläggande förändringar jämfört med föregående Windowsversioner. Windows 98, XP och nu Windows 7 innehåller få (eller inga) grundläggande förändringar jämfört med sina föregångare vilket gjort att problem med kompatibilitet, stabilitet och prestanda osv till stor del redan lösts.

XP var dock den första NT-versionen anpassad för hemmabruk. Det ställde ju en del nya krav, som W2k inte uppfyllde. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...