Gå till innehåll

Raid 0 eller raid 1 vad är skillnad?


Recommended Posts

funderar på att köra 2 raptordiskar i raid för att få en snabbare burk.

vad är bäst 1 eller 0 ? eller ska man skippa raid konfig?

tacksam för tips o råd

Om du är lite osäker på "datorer", och vill ha kontroll över dina filer med system,

så skall du skippa raid.

0 eller 1..? den ena speglar disken, den andra "dubblar ihop" diskarna, till en enda del.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funderar på att köra 2 raptordiskar i raid för att få en snabbare burk.

vad är bäst 1 eller 0 ? eller ska man skippa raid konfig?

tacksam för tips o råd

Beror på vad du är ute efter?

RAID 0, innebär i korthet, att du använder två lika hårddiskar som en, dom kopplas alltså ihop och kommer att fungera som en hårddisk, och allt du skriver till dom sprids ut på bägge samtidigt, nackdelen är att slutar en av dom att fungera/blir något fel på den, så kommer du inte åt informationen på den andra heller, fördelen är att datorn går något snabbare, går lite fortare att skriva/läsa till hårddiskarna.

RAID 1 innebär att du använder den ena som en ren speglingsdisk/backupdisk, allt du skriver till den första, kopieras automatiskt till den andra, men du använder bara den första, den andra kan du inte röra/använda, vid ett fel på den första, så kan du växla om till den andra, och fortsätta ditt arbete.

Nackdelen är att du inte kommer åt, kan använda utrymmet på den andra, fördelen är att du alltid har en frisk backup/kopia på allt du gör.

För den vanliga "amatören" kan det vara lite svårt att få det att fungera, då är det enklare att använda bägge hårddiskarna som dom är åtskilda, då kan du ändå använda den andra som en backuphårddisk om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir väl maximalt dubbelt så fort eftersom du har två läs/skriv-huvuden som kan jobba parallellt med varandra. Lite som dual-core eller är jag fel ute?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en fördel att ha tre diskar, då kan du (om ditt system tillåter) köra RAID 5 vilket betyder att datan sprids ut över alla diskarna (strip) med paritet, vilket enklare förklarat betyder att om en disk går sönder, kan du återskapa datan med hjälp av de andra diskarna. Du behöver i ett sådant fall bara byta den trasiga disken.

RAID 0 = lika som ovan, datan stripas men om en disk går sönder, kan du inte rädda datan.

Fördelen med stripe är att det går fortare att läsa och skriva till diskarna... men den förklaringen har du redan fått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste i manualen....måste man använda disket för att få in drivrutinerna för raidfunktionen.....har ingen sån i burken.

mitt moderkort är Gigabyte P35 DS4 tänkte köra vista ultimate 32 bit. tacksam för hjälp

Det går bra att lägga drivarna på ett usb-minne också! Men kör 64-bitars istället... finns ingen anledning att avstå! ;)

Edit:

Vilken Rev. har du på moderkortet?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rev .2.0 ska jag lägga in dom efter att jag installerat OS ?
Nej drivarna läggs in i samband med OS-installationen... direkt i början innan själva installationen påbörjas... det finns en bra guide i manualen!

Sidorna 81 - 95!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säger vista till själv när det är dax för drivisarna?....från ett usb?.. då har man bara drivrutinen o inget annat på usb minnet?..känner datorn av själv när man sätter in usb minnet? och vilken drivis tar jag....finns ju fler att välja på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En litet förtydligande när det gäller speglade diskar i RAID1 så läses det från båda diskarna så

läsprestandan kan öka. Skrivning sker dock till båda så skriv prestandan blir oförändrad.

Vitsen med RAID0 är att man av små diskar kan skapa en stor volym för stora databasfiler.

Vitsen med RAID1 är att man kan ökar säkerheten genom att dubblera informationen.

Man kan inte i efterhand (efter installationen) lägga till drivrutiner för RAID till Windows.

När det gäller drivrutiner så finns de flesta redan på skivan så man behöver inte göra något

manuellt där. Vad man måste göra först är däremot att ställa om i BIOS till RAID och sedan

starta upp och konfigurera diskarna via <F10>. Därefter starta från DVD och installera Vista.

Skulle DVDn mot alla odds sakna drivrutin så att diskarna inte visar sig i installationen, så finns

då valet att där lägga till drivrutin. Man plockar tillfälligt ut installations DVDn och stoppar in

moderkorts CDn och bläddrar fram till drivrutiner.

Personligen märkte jag ingen direkt skillnad med RAID. Antagligen för att jag inte kunde lasta

diskarna med tillräckligt med jobb för att göra någon skillnad. Diskarnas inbördes prestanda

är ju densamma.

Om du nu skall installera om Windows så varför inte redan nu köra med 64-bitars Windows !?

och varför inte prova på Windows 7 x64 med en 'gratis' testperiod fram till hösten ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säger vista till själv när det är dax för drivisarna?....från ett usb?.. då har man bara drivrutinen o inget annat på usb minnet?..känner datorn av själv när man sätter in usb minnet? och vilken drivis tar jag....finns ju fler att välja på?

Det finns en bildguide på sidan 92 i manualen... den visar tydlig hur man görnär man installerar Vista på en raid array! Där står visserligen att du skall peka på floppy-disken, när du pekar ut drivaren, men du väljer alltså usb-minnet istället... det skall sitta i redan från start! Det spelar egentligen ingen större roll vilken drivare du väljer, men jag rekommenderar Intel ICH9R SATA controllers. Du förbereder genom att packa upp och kopiera drivarna till usb-minnet... sen pekar du ut rätt mapp/fil för Vista´s installationsprogram. Om det inte räcker med att peka ut usb-minnet enbart så är det .inf-filen som skall pekas ut! Allt detta förutsätter förstås att du redan tidigare har konfat bios för en raid-installation... hur det går till kan du se på sidan 75 i manualen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då kan jag glömma usb minnet alltså....vista löser det själv?? bara ställa om det som ska i bios....sen installera os?

Eftersom jag har ett snarlikt moderkort, och dessutom kör mina diskar i raid0, så kan jag tala om att jag blev tvungen att tillhandahålla drivare manuellt... Vista klarade alltså inte att hantera detta själv! Har du tur så blir det som waxinator skriver... men ha usb-minnet i beredskap! Drivarna som finns på moderkorts-cd´n är både svåra att hitta och "urgammla" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son har som vanligt rätt i det mesta och när jag tänker tillbaka så läste jag in AHCI drivrutinen

via moderkorts CDn vid diskvalet. Vid nyligen gjorda installationer med Windows 7 x64 (RAID)

så har jag inte behövt ladda in någonting själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte ta dom på Gigabytes hemsida.....dom måste ju vara fräscha....men finns ju en hel del o välja på?

Det enda viktiga är att du ser disken vid installationen och det gör du även med äldre versioner.

Vilken du än tar så kan du uppdatera den senare när Windows känner till RAID diskkontrollern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte ta dom på Gigabytes hemsida.....dom måste ju vara fräscha....men finns ju en hel del o välja på?

Lättast att hantera --> Intel ICH9R/ICH10R Driver (Preinstall driver) ...glöm bara inte att packa upp dom innan du lägger dom på usb-minnet!

32bit - http://europe.giga-byte.com/FileList/Drive...bootdisk_32.exe

64bit - http://europe.giga-byte.com/FileList/Drive...bootdisk_64.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...