Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej ni vilka kan CIS!

Jag hade Aftonbladets ekonomisida öppet, när anslutningen till lokalt nätverk började skena.

Då kom CIS fram med följande:

post-1531-1232802896_thumb.png

samt med normala förfrågningar om det som ville fram fick göra det. Jag nekade.

Men vad var detta?

//Mickilina

2009-01-26:

Tråden är nu låst eftersom problemet verkar vara löst

Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta

Mickilina

Posted

Hm, den rutan poppar upp då ett nytt nätverk upptäcks. Du såg den direkt efter installationen av CIS. Titta i Kontrollpanelen, Nätverksanslutningar. Har du flera anslutningar där?

Posted

Hej JoWa!

Du såg den direkt efter installationen av CIS.

Kan inte minnas att jag såg denna ruta jag installerade CIS för ca 6 veckor sedan och har inte gjort några ändringar där nyligen.

Har du flera anslutningar där?

post-1531-1232804230_thumb.png

men inget nytt där heller

Sitter som en fågelholk här :o

//Mickilina

Posted
Hej JoWa!

Kan inte minnas att jag såg denna ruta jag installerade CIS för ca 6 veckor sedan och har inte gjort några ändringar där nyligen.

post-1531-1232804230_thumb.png

men inget nytt där heller

Sitter som en fågelholk här :o

//Mickilina

Hej Mickilina,

Man kan ju inte minnas allt. ;)

Step 14: Restarting your Computer System

After restarting, if your computer is connected to a home or work network, then you will be prompted to configure it at the New Private Network Detected! dialog:

Vet inte om rutan kan poppa upp p.g.a. ett tillfälligt avbrott i anslutningen. Kan ju vara värt att utröna, genom att t.ex. reparera anslutningen. :unsure:

Posted

Hej JoWa!

Vet inte om rutan kan poppa upp p.g.a. ett tillfälligt avbrott i anslutningen

Skenandet var mycket tillfälligt, bara den tiden att CIS fick klart för sig att inte släppa fram detta.

Kan ju vara värt att utröna, genom att t.ex. reparera anslutningen. unsure.gif

Började funka normalt igen efter att jag nekade.

Kom på, att jag ska försöka undersöka IP-adressen, vilken står i rutan: 169.254.19.57

//Mickilina

Posted

here is the whois look up result for 169.245.19.57 from whois.arin.net :

OrgName: Diplomatic Telecommunications Services - Program Office (DTS-PO)

OrgID: DTSPOD

Address: 3920 Pender Drive

City: Fairfax

StateProv: VA

PostalCode: 22030-6028

Country: US

NetRange: 169.245.0.0 - 169.251.255.255

CIDR: 169.245.0.0/16, 169.246.0.0/15, 169.248.0.0/14

NetName: DTS-PO

NetHandle: NET-169-245-0-0-1

Parent: NET-169-0-0-0-0

NetType: Direct Assignment

NameServer: DNS1.DTS.GOV

NameServer: DNS2.DTS.GOV

Comment:

RegDate: 1996-07-09

Updated: 1999-11-22

RTechHandle: AH933-ARIN

RTechName: Herto, Alan

RTechPhone: +1-703-302-7911

RTechEmail: alan.herto at dts.gov

# ARIN WHOIS database, last updated 2009-01-23 19:10

# Enter ? for additional hints on searching ARIN's WHOIS database.

Skakar på huvudet !

// Mickilina

Posted

Hej JoWa!

Inget nätverk alls!? Du borde åtminstone ha Local Area Network #1, som CIS upptäckte, enligt din bild.

Nu begriper jag ännu mindre.

Nog bör jag ha nätverk och tom fungerande anslutning ;)

post-1531-1232806408_thumb.png

Men någonting är/var skumt.

//Mickilina

Posted
Hej JoWa!

Nu begriper jag ännu mindre.

Nog bör jag ha nätverk och tom fungerande anslutning ;)

post-1531-1232806408_thumb.png

Men någonting är/var skumt.

//Mickilina

Hej Mickilina,

Det borde vara synligt i My Network Zones som Local Area Network #1.

post-1531-1232805743_thumb.png

Posted
Kom på, att jag ska försöka undersöka IP-adressen, vilken står i rutan: 169.254.19.57

//Mickilina

Adresser som börjar med 169.254 är sådana adresser som Windows (och andra) tar till när de inte får någon IP-adress från den som normalt ger dem IP-adresser, så det verkar som att förbindelsen var nere en kort stund så att datorn inte fick sin IP-adress förnyad som den borde ha fått, men att den sedan har fått en giltig IP-adress igen.

Posted
Adresser som börjar med 169.254 är sådana adresser som Windows (och andra) tar till när de inte får någon IP-adress från den som normalt ger dem IP-adresser, så det verkar som att förbindelsen var nere en kort stund så att datorn inte fick sin IP-adress förnyad som den borde ha fått, men att den sedan har fått en giltig IP-adress igen.

Och efter avbrottet upptäckte CIS nätverket…

Posted

Hej Cecilia!

Vad trevligt se dig här :D

Tack för ditt svar och förklaring.

Allt verkar vara helt normalt igen och tur det. Blev bara konfunderat om det var något intrångsförsök och var kom det ifrån.

//Mickilina

Posted

I New Private Network Detected!, tryckte du på OK eller Close? Om du tryckte på Close, kanske det förklarar varför Local Area Network #1 inte syns i My Network Zones. Möjligt att CIS återupptäcker nätverket efter omstart av datorn, men det är jag inte säker på.

Om nätverket fungerar som det skall, behöver du nog inte göra något.

Posted
Hej Cecilia!

Vad trevligt se dig här :D

Tack för ditt svar och förklaring.

Allt verkar vara helt normalt igen och tur det. Blev bara konfunderat om det var något intrångsförsök och var kom det ifrån.

//Mickilina

Hej!

Mmm, det är inte så ofta jag kommer förbi.

Jag förstår att du blev konfunderad. Men allt ska ju vara bra. :)

/Cecilia

Posted
I New Private Network Detected!, tryckte du på OK eller Close? Om du tryckte på Close, kanske det förklarar varför Local Area Network #1 inte syns i My Network Zones. Möjligt att CIS återupptäcker nätverket efter omstart av datorn, men det är jag inte säker på.

Om nätverket fungerar som det skall, behöver du nog inte göra något.

Jag tryckte på *OK*.

Gjorde nu omstart av datorn och kollade läget inne i CIS, men det är oförändrat.

Var ser du "New Private Network Detected"? Jag är nog igen blind ;)

//Mickilina

Posted
Jag tryckte på *OK*.

Gjorde nu omstart av datorn och kollade läget inne i CIS, men det är oförändrat.

Var ser du "New Private Network Detected"? Jag är nog igen blind ;)

//Mickilina

OK. Man kan också lägga till nätverk manuellt i CIS (klicka på Add), men jag vet inte om det är nödvändigt. :unsure:

New Private Network Detected! heter rutan på bilden i ditt första inlägg. ;)

post-1531-1232802896_thumb.png

Posted

Hej JoWa!

Där ser man, jag är nog dagens, om inte hela månades också, största blindstyre :lol:

New Private Network Detected! heter rutan på bilden i ditt första inlägg. wink.gif

Hade inte ens sett rubriken på rutan.

Får nog vara lite observant ett tag, tills jag kan vara säker på att allt är som det ska.

//Mickilina

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...