Gå till innehåll

Hårdvara för Windows 7


göte

Recommended Posts

Hej alla experter

Jag har en dator över som jag tänkte installera Windows7 Beta på.

Moderkort: ASUS P5GL-MX / Intel 915GL chipset

Processor: Intel P4-506 Prescott, 2,66 GHz / LGA S-775 Busshastighet 533MHz, Cacheminne 1MB

Internminne: Xtreme 2*256MB, 400MHz Dual DDR + Kingston 2*512MB, 400MHz Dual DDR

Hårddisk: Samsung 250GB Sata

DVD-ROM: Sony DVD-ROM DDU220E

Grafikkort: ASUS GeForce 7300GS 256 MB

Ljud - integrerat: SoundMax Digital Audio

Nätverk - integrerat: Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC

men av någon anledning som inte jag blir klok på så går det inte med varesig W7 eller Vista (XP funkar perfekt).

Har hört att vissa prcessorer kan vara lite svåra men jag har inte kunnat hitta info på detta.

Kanske kan någon här på forumet ge tips på vad som inte stämmer med W7:s och Vistas kravspecifikation

Ok borde kanske talat om att jag har testat att installera W7 på en annan dator med fullgott resultat så

vi kan utesluta att skivan inte skulle fungera, men eftersom jag har annat på den datorn så återställde jag den ursprunglia HD igen och satte den jag installerade W7 på i den överblivna datorn så det kan alltså inte heller vara fel på HD:n. Jag kommer en bit in i installationen men när den skall uppdatera filerna så blir det stopp

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du bränner din W7/Vista-dvd ska du bränna med lägsta tänkbara hastighet, dvs x1 för bästa resultat.

Det kan vara så att din dvdrom inte är så lyckad till vista eller w7... men det är långsökt tycker jag.

Du kan prova att följa Stenis artikel om att lägga installationsfilerna på en usb-sticka och boota från den om möjligt.

Går inte det, kan du extrahera filerna från .iso filen direkt till en katalog på hårddisken och köra från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla experter

Jag har en dator över som jag tänkte installera Windows7 Beta på men av någon anledning som inte jag blir klok på så går det inte med varesig W7 eller Vista (XP funkar perfekt).

MVH

Göte

Hur långt kommer du i installationsfasen? Är det redan när du lägger in DVD-skivan med ISO-filen som det strular? Som alternativ till DVD-skiva kan du använda USB-minne (minst 4GB) som det skrivits om i en annan tråd här. Berätta mer så kan vi säkert hjälpa dig (bättre).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du installationsvarianten Uppdatera eller NyInstallera ?

Om jag Uppdaterar min Vista så går allt bra ända till 71% av sista fasen Completing...

då crachar installationen och Vista Rullas tillbaka. Ingen anledning anges.

Strunta i uppgraderingen, jag gjorde en mellan v6801 och beta, tog nästan 3 timmar och ändå fick jag ominstallera de flesta programmen.

För att komma runt uppgraderingsproblemet...

Skapa en katalog, t.ex C:\W7

Öppna ett kommandfönster och navigera till din dvdspelare.

Skriv:

xcopy /E /T *.* c:\W7

och sedan:

xcopy /E /H *.* c:\W7

navigera till C:\W7

skriv:

ATTRIB -R C:W7\*.* /S

Klart

Kör setup.exe från C:\W7\sources

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du skiftade HD mellan datorerna (om jag fattat rätt) och satte in en HD som du redan haft W7 på, så kanske det vore idé att formattera och blåsa rent HDn innan du försöker installera igen.

Ja den blev t. o.m. lågnivåformaterad med Blancoo och jag har kört nyinstallation eftersom den HD:n var ren

jag får inte heller in Vista på den

Tycker att jag gjort allt som kan göras - därför frågan om hårdvaran är OK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den blev t. o.m. lågnivåformaterad med Blancoo och jag har kört nyinstallation eftersom den HD:n var ren

jag får inte heller in Vista på den

Tycker att jag gjort allt som kan göras - därför frågan om hårdvaran är OK

Du kunde pröva att installera XP först och sedan Win7 och köra dualboot. Jag gjorde det på en gammal burk fast med Vista/Win7. Den har klenare utrustning än vad du angett utom att jag har 3GB RAM och 512 MB grafik.

PS Hämtade du betan hos Microsoft eller någon annan stans? DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den blev t. o.m. lågnivåformaterad

Vaaa?

Vet du vad "lågnivåformatering" är?

En lågnivåformatering ritar fysiskt på disken var allt ska ligga osv. En modern hårddisk kan inte göra det.

De lågnivåformateringsverktyg som finns idag gör ingen formatering utan fyller bara disken med nollor - vilket inte är

en lågnivåformatering. Däremot så sker det på en låg nivå, antagligen mycket därför det är så mycket missförstånd

runt det hela. Eller det är nog främst deras egna fel eftersom de kallar det för lågnivåformatering.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta vara lösningen helt enkelt - fann detta på nätet efter intensivt sökande

"FLBuilder" <hgerretz@hughes.net> wrote in message

news:E1953208-F659-4E76-8144-AE9E63CD63FE@microsoft.com...

> Does anyone know where I can find the Beta driver for the Vista Beta, that

> would run the Intel 910/915 Chipset?

Intel has decided not to support that chipset with a wddm driver. They say

it is for performance reasons. Many people have a different opinion that it

is for marketing reasons. I ended up selling my computer with that chipset

and buying one with a newer chipset to use with Vista.

--

Kerry Brown

Microsoft MVP - Shell/User

http://www.vistahelp.ca

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta vara lösningen helt enkelt - fann detta på nätet efter intensivt sökande

"FLBuilder" <hgerretz@hughes.net> wrote in message

news:E1953208-F659-4E76-8144-AE9E63CD63FE@microsoft.com...

> Does anyone know where I can find the Beta driver for the Vista Beta, that

> would run the Intel 910/915 Chipset?

Intel has decided not to support that chipset with a wddm driver. They say

it is for performance reasons. Many people have a different opinion that it

is for marketing reasons. I ended up selling my computer with that chipset

and buying one with a newer chipset to use with Vista.

--

Kerry Brown

Microsoft MVP - Shell/User

http://www.vistahelp.ca

Kan di va så jävlia? Intel? I så fall ligger du förstås risigt till....Byta mobo/processor, ock,ock. Ta i så fall något enkelt med AMD. Själv har jag ett gammalt MSI med en AMD 3000+. Allt har funkat bra, utom Nvidias nätverksdrivers. Bytte till ett urgammalt 3Com-kort (9 år) och si allt OK!

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...