Gå till innehåll

Skanna med eget säkerhetspaket


Recommended Posts

Om det är beskrivning av HIPS, beteendeblockerare och buffertöverskridning du vill ha riskerar det att bli ett långt inlägg… ;)

Skall fatta mig kort:

Buffertöverskridning, en vanlig attacktyp, har diskuterats ett par gånger, bl.a. i denna tråd. Och i denna.

HIPS = Host(based) Intrusion Prevention System, är det program/den programkomponent, i ditt fall Defense+ (som även skyddar mot buffertöverskridning), som övervakar systemet och hindrar oönskad systempåverkan.

Beteendeblockerare har vissa likheter med HIPS, men varnar endast om ett misstänkt skadligt beteende detekteras. Lättare att använda (färre varningar), men mindre säkert än HIPS, då det släpper förbi allt som inte detekteras som skadligt. Exempel är PC Tools ThreatFire.

Min poäng med inlägget var dock att understryka att traditionella antivirusprogram (detektion beroende av definitioner och eventuellt heuristik) inte ger ett fullgott skydd, ens om de är ”bäst i test”, som G Data var i det omtalade testet (99,8 % detektion).

Säkerhet i flera lager rekommenderas. HIPS är då ett lager och antivirus ett andra lager. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.Får nog läsa lite mer trådar har jag märkt ;)

Hehe, det skadar aldrig. :) Bra att du säger till när det blir för obegripligt i alla fall. Det är ju meningslöst att skriva något som de flesta inte förstår. Å andra sidan kan man inte förklara alla termer var gång de används. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...