Gå till innehåll

Bios byter bootdisk själv


Recommended Posts

Hej alla!!

Jag har fått ett litet problem som jag inte hittar någon förklaring till.

Allt funkar helt normalt ända tills jag låter (glömmer) en cd-skiva eller USB-minne eller annan typ av minne som får sitta kvar i datorn,då får BIOS för sej att ändra bootordningen vid nystart till annan enhet som inte är bootbar.

Tar jag då bort cd:n eller USB-minnet så ligger den felaktiga starten kvar d.v.s operativet startar inte upp.

Om jag då går in i BIOS och ändrar tillbaka till den disken den ska starta från så funkar det igen ända tills jag låter ett minne eller cd sitta kvar.

Tar jag bort den disken den försöker starta ifrån så väljer BIOS bara en annan disk.

Dator är viruskollad både på alla håll och kanter samt att den har senaste uppdateringen av BIOS

Hoppas det finns någon som har idéer jag inte provat än :)

O:B:S Detta har varit sedan datorn var ny

/Starplus

Report.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt har man i BIOS BOOT-flik två typer av inställningar.

Dels att bestämma de olika typerna av enheters inbördes ordning (Floppy, CD, Flyttbar och Hårddisk)

och dels de olika typernas inbördes ordning (CD1, CD2...) (Hådrdisk1, hårddisk3, hårddisk2...).

Om du väljer att i första fallet endast sätta Hårddisk som första alternativ och på de andra tre

platserna sätta Inget (None/Disabled) så borde aldrig CD eller minnessticka (Removable) ens

komma på tal (Hårddisk, Inget, Inget, Inget). Vill du sedan i efterhand ändå välja annat startmedia

så trycker du bara <F8> omedelbart i starten så får du enhetsvalet i en startmeny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt har man i BIOS BOOT-flik två typer av inställningar.

Dels att bestämma de olika typerna av enheters inbördes ordning (Floppy, CD, Flyttbar och Hårddisk)

och dels de olika typernas inbördes ordning (CD1, CD2...) (Hådrdisk1, hårddisk3, hårddisk2...).

Om du väljer att i första fallet endast sätta Hårddisk som första alternativ och på de andra tre

platserna sätta Inget (None/Disabled) så borde aldrig CD eller minnessticka (Removable) ens

komma på tal (Hårddisk, Inget, Inget, Inget). Vill du sedan i efterhand ändå välja annat startmedia

så trycker du bara <F8> omedelbart i starten så får du enhetsvalet i en startmeny.

Jepp! Håller med dej i det resonemanget och har även gjort så.

Problemet är att mitt Bios skiter i om det bara finns första boot å dom andra är disabled.

Den verkar på någotvis leta efter anslutna enheter ??? och välj den första i ledet, men bara om det finns USB minne eller annat kvar när jag startar om datorn

/Starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag kommit problemet på spåret men inte lösningen till det :(

Mitt Bios hanterar 8 enheter och så länge jag inte ansluter en till så är det lungt men när det kommer en 12:e enhet (har 11 diskar) så får det tydligen problem med vad som ska bootas.

Vet inte om det är en orsak men den känns rätt logisk iaf :)

Nån emot?

/starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol: :lol: :lol: ...de var de värsta jag någonsin sett, bortsett från företagsservrar. :D

Jag får krypa in under stenen igen och gömma mig... Med så pass ny BIOS version så

är det väl inte att tro att det redan finns en uppgradering.

(BIOS typ Award Modular (12/19/08) - (F6 2008/12/23 Update CPU ID (AGESA3.3.2.0))

http://tw.giga-byte.com/Support/Motherboar...?ProductID=2695

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol: :lol: :lol: ...de var de värsta jag någonsin sett, bortsett från företagsservrar. :D

Jag får krypa in under stenen igen och gömma mig... Med så pass ny BIOS version så

är det väl inte att tro att det redan finns en uppgradering.

(BIOS typ Award Modular (12/19/08) - (F6 2008/12/23 Update CPU ID (AGESA3.3.2.0))

http://tw.giga-byte.com/Support/Motherboar...?ProductID=2695

aa! Mycket disk är det ;)

Jag sänder lite internet radio så det går åt en del diskar till musiken samt till SQL-databasen som ska hantera allt.

Tror jag får leva med att BIOS konstrar när man glömmer USB eller skiva i läsaren :)

Får sätta en postit över on-off knappen och på skärmen :lol:

/starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...