Gå till innehåll

Vista 64 kraschar/Tillgängligt fysiskt minne?


Harrymannen

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har byggt en ny dator men behöll hdd och grafikkort från gamla burken.

Körde en ny installation av vista (ej uppgradering mao). Valde att formatera hdd från installationsskivan men är osäker på om det hände något då, för den jobbade inte speciellt mycket. Mer som att den bara bytte etikett på hdd.

Installationen frös typ 2 gånger och jag fick hårdboota om datorn. Till slut verkade det som att jag lyckades tjata in vista i alla fall...

för att göra en lång historia kort, mitt nya vista 64 fryser titt som tätt. Återstart från fronten är allt som funkar.

Är helt ny på vista kan jag tillägga. I något av alla de diagnostikprogram som finns i Vista stod det att jag hade blockfel (har jag för mig det hette) på min primära disk. Den har funkat felfritt med xp tidigare, även om den blivit segare sista månaderna innan jag byggde nya datorn.

Kan detta vara orsaken till att vista fryser? Ska nog prova köpa en ny hdd i vilket fall men jag vill lösa problemet efter att svurit mig blå flera kvällar i rad nu...

En annan högintressant fråga är att i ytterligare något av vistas diagnostikprogram stod det att jag hade ca 2,7 gb "tillgängligt fysiskt minne".

Vad menas med det? Jag har installerat 4gb och det syns i både bios och vista (t ex under "Dator" --> egenskaper)

Är det något som är knas när "tillgängliga fysiska minnnet" bara är 2,7 eller är minnet i användning av någon process, dvs allt är som det ska.

Ska prova köra testmem86 ikväll när jag kommer hem, men som sagt, jag är i stort behov av lite hjälp nu..

Hade även problem med att hitta en extern usb-hdd. "okänd enhet" var allt vista hittade. Sen kom felmeddelande att floppyn inte fungerade korrekt. Och då är det inte ens någon floppy installerad...

Hoppas verkligen någon orkar hjälpa en vistanybörjare i nöd!

Tack på förhand!

/

Harry

Datorn är som följer:

Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB

Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775

Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz

Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS

2 st Western Digital HDD. Minns ej modell. 1 st 120 gb och 1 st 250 gb. De har några år på nacken

Gigabyte Nvidia 7800gt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alltid... en "clean" installation gör man genom att först ta bort existerande systempartition, för att sedan installera på "Opartitionerat utrymme" och låta installationsprogrammet sköta formateringen. En enkel formatering och sedan installation på en existerande systempartition, räcker oftast inte. Min erfarenhet säger att man importerar gamla problem och skapar dessutom nya vid ett sådant förfarande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formateringen som gjordes var av typen snabbformatering som enligt namnet går snabbt...(bara rensning)

Om du har USB-enheter anslutna kan dessa orsaka låsningar under installationen.

Jag har själv låsningar ibland där muspekaren blir 4 ggr så stor som normalt (grafikkortet?).

Fel på disken kan 'repareras' genom att dåliga block göms undan om du kör chkdsk (diskkontroll).

Med Aktivitetshanteraren ser du hur minnet används och hur mycket minne du har.

Den externa USB-anslutna disken borde inte ge några problem... sitter den i en programstyrd låda ? (FAT32?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formateringen som gjordes var av typen snabbformatering som enligt namnet går snabbt...(bara rensning)

Om du har USB-enheter anslutna kan dessa orsaka låsningar under installationen.

Jag har själv låsningar ibland där muspekaren blir 4 ggr så stor som normalt (grafikkortet?).

Fel på disken kan 'repareras' genom att dåliga block göms undan om du kör chkdsk (diskkontroll).

Med Aktivitetshanteraren ser du hur minnet används och hur mycket minne du har.

Den externa USB-anslutna disken borde inte ge några problem... sitter den i en programstyrd låda ? (FAT32?)

Hej!

Usb-disken är ntfs. Den funkar fint nu efter omstart. Ville mest visa på att efter installationen av vista har jag haft en del underliga problem.

Kan tillägga att min usbmus och usbtangentbord slutat fungera flertalet gånger efter installationen så nu kör jag trådbundet tills vista funkar som det ska.

Ska prova en ny hdd, och därmed en "riktigt" ren installation.

Är det någon som har en tanke om det "tillgängliga fysiska minnet"? Varför är det så lågt som 2.7 gb?

Minns tyvärr inte exakt vad det verktyget heter som jag använde. Har för mig att det låg längst ner i en lista över olika program och ikonen var en hastighetsmätare med röd pil. Verktyget samlade in info om systemet under 1 minut för att sedan utvärdera det.

Om jag kikar i aktivitetshanteraren, vad är rimligt att kunna utläsa med 4 gb i minne och inga program (utom autostartprog + norton) igång?

Mvh

Harry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet du tänker på är "Tillförlitlighets- och Prestandaövervakaren" där du efter en minut

får reda på datorns status. I mitt fall har jag "Minne O Normalt 25% och 6114 MB tillgängligt."

Det är alltså för tillfället oanvänt minne som anges. I ditt fall hade du använt 1,4 GB av dina 4 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet du tänker på är "Tillförlitlighets- och Prestandaövervakaren" där du efter en minut

får reda på datorns status. I mitt fall har jag "Minne O Normalt 25% och 6114 MB tillgängligt."

Det är alltså för tillfället oanvänt minne som anges. I ditt fall hade du använt 1,4 GB av dina 4 GB.

Jäklar vad jag gillar forum där man får svar snabbt och svar som ger kunskap!

Stort tack till alla inblandade!

Har nu installerat en Western Digital WD5000AAC sataII som primär disk. Hittills, ta i trä, funkar det fint!

Jag må vara usel på att hitta rätt fakta, men jag läste någonstans att man måste installera drivrutiner för sataII/300 och jag är lite osäker på om det var med på drivrutinerna till moderkortet.

Finns det något sätt man enkelt tar reda på att en sataII-disk kör i just sataII?

Har även upptäckt att jag inte kan köra AHCI mode. När jag ändrar i bios kan datorn inte starta windows. Däremot Native mode funkar fint.

Är detta något jag bör grotta mer i eller ska jag vara nöjd som det är? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid lika trevligt med uppmuntrande ord. :D

Valet av SATA1 eller SATA2 är en överenskommelse mellan disken och moderkortet som sker automatiskt.

Mina AHCI diskar ger möjlighet till Test som visar SATA-typen (se bild).

Om du idag kör Windows via IDE-disk så måste AHCI drivrutinen in på systemdisken på något vis innan du

kan starta upp med ändrad BIOS inställning. I annat fall får du blåskärm en bit in i uppstarten.

Jag såg till att redan i samband med Windows installationen ha AHCI inställd och laddade drivrutin under

installationens första fas där disken söks.

<Uppladdade bilden nu borttagen. Förvanskad och filnamnet tappade svenska tecken.>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Bifogade minatyr(er) X

"Sorry, some required files are missing, if you intended to view a topic, it's possible that it's been moved or deleted. Please go back and try again."

Trötter inatt, Wax ?! :P

(eller är det bilduppladdningsfelet jag läste om nånstans ??)

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid lika trevligt med uppmuntrande ord. :D

Valet av SATA1 eller SATA2 är en överenskommelse mellan disken och moderkortet som sker automatiskt.

Mina AHCI diskar ger möjlighet till Test som visar SATA-typen (se bild).

Om du idag kör Windows via IDE-disk så måste AHCI drivrutinen in på systemdisken på något vis innan du

kan starta upp med ändrad BIOS inställning. I annat fall får du blåskärm en bit in i uppstarten.

Jag såg till att redan i samband med Windows installationen ha AHCI inställd och laddade drivrutin under

installationens första fas där disken söks.

Med risk för att tröttheten gör mig otydlig så här på "morgon"kvisten...

Jag har ju kopplat mina diskar med sata-kabel. Disken bör då köra sata300 automatiskt?

kopierade över en stor katalog igår mellan diskarna och hastigheten låg konstant på ca 40mb/s (har jag rätt enhet här...).

Är inte det lite lågt? Kan det vara så att ena disken inte stödjer sata300 och därför håller ner hastigheten.

Körde iofs en diagnostiktest på båda diskarna och averege speed låg på 40-50 på båda diskarna om jag minns rätt.

Lite svårt att kolla upp allt när jag sitter på jobbet men är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få så jag kan kolla ikväll.

Jag hittar inget på WD's hemsida om disken stödjer AHCI. Måste samtliga diskar stödja det eftesom man bara kan sätta av/på i bios för samtliga diskar? ej en kontroll per disk...

Är AHCi något man "måste" ha för att stödja hastigheten sata300 kan uppbringa?

Tyvärr är det många frågetecken från min sida. Jag är som sagt grymt tacksam om så många frågetecken som möjligt kan rätas ut.

Stort tack på förhand!

/

Harry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

(Skriv inte nya inlägg under varandra, ändra istället i det förra, så länge som ingen annan hunnit emellan!)

:rolleyes:

Har du försökt att byta EL-anslutningen, det KAN ju vara så att vissa av elsladdarna ut från nätagget, inte ger den effekt de ska.

Vissa nätaggregat har ju fler än en enda krets som ger ström ut, så det kan då skilja mellan oilka sladdar.

Vet inte hur ditt är byggt, men Corsairs brukar ha flera utgående elkretsar.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

(Skriv inte nya inlägg under varandra, ändra istället i det förra, så länge som ingen annan hunnit emellan!)

:rolleyes:

offtopic.gif Men de som redan har läst inlägget missar ju tillägget om det görs som en uppdatering och inte ett nytt inlägg. ;)

Slut offtopic.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

(Skriv inte nya inlägg under varandra, ändra istället i det förra, så länge som ingen annan hunnit emellan!)

:rolleyes:

Har du försökt att byta EL-anslutningen, det KAN ju vara så att vissa av elsladdarna ut från nätagget, inte ger den effekt de ska.

Vissa nätaggregat har ju fler än en enda krets som ger ström ut, så det kan då skilja mellan oilka sladdar.

Vet inte hur ditt är byggt, men Corsairs brukar ha flera utgående elkretsar.

/LbL!

Det finns ju diverse övervakningsprogram med till moderkortet osv.

Vad bör vara rätt effekt till hårddisken?

Så man vet omdet är värt att slita ut datorn och börja dra om kablar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju kopplat mina diskar med sata-kabel. Disken bör då köra sata300 automatiskt?

kopierade över en stor katalog igår mellan diskarna och hastigheten låg konstant på ca 40mb/s (har jag rätt enhet här...).

Är inte det lite lågt? Kan det vara så att ena disken inte stödjer sata300 och därför håller ner hastigheten.

Körde iofs en diagnostiktest på båda diskarna och averege speed låg på 40-50 på båda diskarna om jag minns rätt.

Ja, överföringshastigheten mellan elektroniken i disken och på moderkortet är enligt sata300.

Men sedan så kommer diskarna interna prestanda som inte är särskillt hög. Det är ju fortfarande en mekanisk snurrande skiva...

Liknelse: De har byggt motorväg utanför så du slipper grusvägen. Men du kommer inte snabbare in till stan med din moped...

När du skaffat din nya Ferrari kommer du att märka skillnaden mellan grusväg och motorväg. Snabbare diskar finns och är på gång.

Jag hittar inget på WD's hemsida om disken stödjer AHCI. Måste samtliga diskar stödja det eftesom man bara kan sätta av/på i bios för samtliga diskar? ej en kontroll per disk... Är AHCi något man "måste" ha för att stödja hastigheten sata300 kan uppbringa?

Protokollet AHCI (som IDE och RAID) är olika tekniker som ebjuds på moderkortet för att hantera diskarna.

AHCI buffrar och optimerar diskdata transporten till och från diskarna. Det har inget med SATA150/300 att göra

och heller inget man måste ha. Det är bara ett verktyg som erbjuds för att optimera SATA-diskars hantering.

Kan även tillägga att jag inte kan minnas att vista-installationen frågade om jag ville installera drivrutiner för diskarna. Allt flöt på som smort under installationen. Hur ska man tolka det?

Det innebär bara att ditt moderkorts chip uppsättning (SATA-IDE) var känd på DVDn så du behövde inte lägga in något själv.

Om du hade ställt om BIOS till att använda AHCI så är det troligt att du hade blivit tvungen att ladda drivrutinen för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, överföringshastigheten mellan elektroniken i disken och på moderkortet är enligt sata300.

Men sedan så kommer diskarna interna prestanda som inte är särskillt hög. Det är ju fortfarande en mekanisk snurrande skiva...

Liknelse: De har byggt motorväg utanför så du slipper grusvägen. Men du kommer inte snabbare in till stan med din moped...

När du skaffat din nya Ferrari kommer du att märka skillnaden mellan grusväg och motorväg. Snabbare diskar finns och är på gång.

Protokollet AHCI (som IDE och RAID) är olika tekniker som ebjuds på moderkortet för att hantera diskarna.

AHCI buffrar och optimerar diskdata transporten till och från diskarna. Det har inget med SATA150/300 att göra

och heller inget man måste ha. Det är bara ett verktyg som erbjuds för att optimera SATA-diskars hantering.

Det innebär bara att ditt moderkorts chip uppsättning (SATA-IDE) var känd på DVDn så du behövde inte lägga in något själv.

Om du hade ställt om BIOS till att använda AHCI så är det troligt att du hade blivit tvungen att ladda drivrutinen för detta.

Nu har jag fått klarhet i en hel del.

grundproblemet (att vista hängde sig) är löst och jag har fått en hel del nya kunskaper.

Återigen, ett stort tack för all hjälp!

Kommer garanterat scanna av detta forum med jämna mellanrum för lite ny info.

/

Harry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...