Gå till innehåll

Nätverksdelen


Recommended Posts

Hmmm jag har en 500 Gb hd, 1 cd/dvd brännare och ett nätagregat på 500 W sätter jag in två hds till så dör datorn

Hade ett på 520W förut och jag hade 2 dvdbrännare, 6 hds, 4 extra fläktar och det trampade på bra varför dog inte datorn då

Nu har jag detta Länk

Vad är det för skillnad mot denna förutom med watt

www.netonnet.se/ Art nr: 121718

Har jag månne missat en strömkabel till moderkortet eller något eftersom det inte orkar med

Kollade med denna länk och jag skulle kunna ha i minst 7 hårddiskar, men det funkar inte varför

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätaggregatet har flera 12V bryggor och om alla strömförbrukare sitter kopplade till samma brygga då

kan man få överlast där. Se till att ballansera lasten mellan de olika kablarna som kommer ut från nätaggregatet.

Du kan ju dessutom ha fel på en disk eller den kan kräva stor startström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startström = den extra mängd kraft som åtgår för att varva upp stora skivor/diskar.

När de väl snurrar så går det åt mycket mindre med ström för att hålla dem snurrande.

Om många diskar startar samtidigt och är kopplade på samma strömskena (+12V i nätaggregatet)

så kan aggregatet tro att det är överlast och stänger av sig. Detta är dock ett väldigt ovanligt fenomen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startström = den extra mängd kraft som åtgår för att varva upp stora skivor/diskar.

När de väl snurrar så går det åt mycket mindre med ström för att hålla dem snurrande.

Om många diskar startar samtidigt och är kopplade på samma strömskena (+12V i nätaggregatet)

så kan aggregatet tro att det är överlast och stänger av sig. Detta är dock ett väldigt ovanligt fenomen.

HUr skall man få dom att inte starta samtidigt då, går det ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HUr skall man få dom att inte starta samtidigt då, går det ...

Nej det kan du inte styra (i BIOS). Rikta i stället in dig på att fördela diskarna på de sladdar som finns.

Koppla in en disk i taget så du märker vilken(vilka) som ger dig problem. Du kan ju ha en felaktigt nätdel eller disk.

Nätaggregaten klarar ju normalt 16-20A per 12V-skena och en disk kan dra 1-3A vid start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det kan du inte styra (i BIOS). Rikta i stället in dig på att fördela diskarna på de sladdar som finns.

Koppla in en disk i taget så du märker vilken(vilka) som ger dig problem. Du kan ju ha en felaktigt nätdel eller disk.

Nätaggregaten klarar ju normalt 16-20A per 12V-skena och en disk kan dra 1-3A vid start.

OK får kolla detta i helgen

Tack så länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fixat detta och datorn startar.

Men jag tycker det verkar dåligt att det bara är 2 sata utgångar på mitt förra hade jag 4 har jag för mig

Det är däremot 8 av dom äldre ide utgångarna

Någon som kan rekommendera ett nätaggregat på 600W med mer än 6 sata utgångar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Även om det inte finns 6 st sata utgångar på ditt nya nätagg så kan du köpa till skarvar "molex till sata"

på ex kjell o Co art. 38084 eller 38783 eller nåt åt det hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som kan rekommendera ett nätaggregat på 600W med mer än 6 sata utgångar

Kolla detta http://www.dustinhome.se/pd_5010099774.aspx ett mycket flexibelt aggregat med 4st 12Volts utgångar på 16A

och dessutom mycket tyst. Sen finns det ju adapters från IDE till SATA att komplettera med

MVH

Göte

Jupp... kan rekommendera det agget! Jag kör det själv, och här "blåser" det endast kalluft, och knäpptyst! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast Webhallen är ju - som vanligt! - billigare. även på Zalman 600 wattare!

http://www.webhallen.com/prod.php?id=66996

Men det är ju bara 2 SATA-sladdar på det där, lite dåligt, t ex Corsair har ju 8st ! SATA-sladdar!

http://www.webhallen.com/prod.php?id=82258

/LbL!

Till att börja med... varje SATA strömkabel består av 3 st kontakter... alltså matning till sammanlagt 6 diskar. Sen kan man som sagt lätt koppla en adapter på dom andra matningskablarna. Ingenting sitter fast i agget, utan alla kablar är lösa och skapar på så sätt den mest flexibla lösning jag någonsin sett. På själva agget sitter en panel med div. eluttag där du kopplar in det du behöver. Vill man inte använda adaptrar så finns det lösa kablar att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...