Gå till innehåll

problem med hårddisk minne


espingnils

Recommended Posts

Hej!

Jag har en laptop, compac cq50 som körs med vista.

Häromdan när jag kolla hur mycket minne jag hade kvar på min ena hårdisk var det ungefär 93G ledigt.

Dagen efter kolla jag också och såg att det var ungefär 89G ledigt. 4G försvunnen??!

några dagar senare hade de lediga minnet gått upp till 95G och jag fattade ingenting!

Nu har det legat på 94-95G ledigt i några dar men ändras fortfarande ibland?

Vad är detta? Är det något jag behöver oroa mig över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tycker inte att du behöver oroa dig.

De fyra gigabyten har inte försvunnit utan bara tillfälligt används av något program (Windows).

Vad de använts till kan vara svårt att veta nu efteråt. Det kan vara växlingsfilen som ändrats i storlek,

en sysdumpfil som skapats och städats bort, temporär kopiering i samband med automatisk uppgradering.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tycker inte att du behöver oroa dig.

De fyra gigabyten har inte försvunnit utan bara tillfälligt används av något program (Windows).

Vad de använts till kan vara svårt att veta nu efteråt. Det kan vara växlingsfilen som ändrats i storlek,

en sysdumpfil som skapats och städats bort, temporär kopiering i samband med automatisk uppgradering.....

Tack så mycket !

lite nyfiken bara för varje gång jag startar upp dator och kollar hur mycket ledigt jag har är det alltid olika. ibland 94.7 ibland 95.5 vad är de som händer med dom mb ? dom pendlar liksom fram och tillbaka.. :)

Tack ändå för svar du har gjort mig lugnare ;

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

lite nyfiken bara för varje gång jag startar upp dator och kollar hur mycket ledigt jag har är det alltid olika. ibland 94.7 ibland 95.5 vad är de som händer med dom mb ? dom pendlar liksom fram och tillbaka.. :)

...

Windows är ett 'levande' system som hela tiden skapar logfiler, temporära arbetsfiler, nedladdning av uppdateringar, indexering av dina filer, spårning av förändringar, Papperskorgen fylls på... allt detta jobbas det med på disken. Oftast handlar detta om hundratalet megabyte hit och dit så det är egentligen bara när stora mängder försvinner (och inte kommer tillbaka) som man kan vilja undersöka orsaken. Där finns program för att se var utrymmet används och hur mycket som ligger i olika kataloger.

Du kan ladda ner en enklare gratisversion av programmet TreeSize från: http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

Detta program installerar du och kör som Administratör så får du en bra översikt av disken. (högerklicka programgenvägen efter installationen och välj "Kör som administratör")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows är ett 'levande' system som hela tiden skapar logfiler, temporära arbetsfiler, nedladdning av uppdateringar, indexering av dina filer, spårning av förändringar, Papperskorgen fylls på... allt detta jobbas det med på disken. Oftast handlar detta om hundratalet megabyte hit och dit så det är egentligen bara när stora mängder försvinner (och inte kommer tillbaka) som man kan vilja undersöka orsaken. Där finns program för att se var utrymmet används och hur mycket som ligger i olika kataloger.

Du kan ladda ner en enklare gratisversion av programmet TreeSize från: http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

Detta program installerar du och kör som Administratör så får du en bra översikt av disken. (högerklicka programgenvägen efter installationen och välj "Kör som administratör")

Tack så väldigt mycket ! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...