Gå till innehåll

Köra Win från USB


Recommended Posts

Har hört någon stans i från att man numer kan köra Win (osäker på om det är Xp, Vista eller om det var 7) som detta gick. Är detta en skröna eller är detta en sanning??

Varför jag frågar är att man då helt och hållet kan skippa HDD, men även att USB har högre överföringshastighet. En annan är som sagt att man slipper HDD som kraschar,men även då surret från dessa diskar.

Vet som sagt inte heller vilka moderkort, men är väldigt tacksam om någon vet.

En annan sak som jag undrar över är om mitt nuvarande ljudkort som för övrigt är Soundblaster är bra (något att spara). Modellen är som sagt SB-0410. Varför jag frågar är att jag snart kommer att köpa en ny dator i vilket fall som helst pga av att mitt nuvarande moderkort har brunnit (fast detta verkar ju fungera skapligt), men även att detta ljudkort har stöd för extern panel (ung. samma som på X-fi korten) men även en I/o modul med optisk jux.

Något att sattsa på?? För övrigt så har jag inget att anmärka på detta kort, utan har som sagt fungerat prickfritt för min del i 3 års tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att HDD skulle krascha (gå isönder) och inte USB-minnen samma sak är bara fel. USB-minnen tål bara att skrivas till ett visst antal gånger sen blir cellerna utslitna och man tappar data. Överföringshastigheten på ett USB är dessutom mycket lägre än på en HDD.

Man kan ju egentligen köra vad som helst på ett USB-minne om man så vill, har själv kört Ubuntu från ett USB-minne och det ska inte vara några problem att köra Windows likaså. Dock ser jag ingen fördel mot en HDD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att HDD skulle krascha (gå isönder) och inte USB-minnen samma sak är bara fel. USB-minnen tål bara att skrivas till ett visst antal gånger sen blir cellerna utslitna och man tappar data. Överföringshastigheten på ett USB är dessutom mycket lägre än på en HDD.

Man kan ju egentligen köra vad som helst på ett USB-minne om man så vill, har själv kört Ubuntu från ett USB-minne och det ska inte vara några problem att köra Windows likaså. Dock ser jag ingen fördel mot en HDD?

Kan först och främst bara hålla med dig till en viss grad om hur många ggr man kan läsa/skriva på ett USB minne, men om man tänker rent statistiskt så är det inte så att en HDD pajjar fortare, med tanke på deras enorma volym?? Har som sagt läst en hel del om datorer och vet lite vad jag säger. Men generellt sett så är det ju så här: Ju tätare mellan klustren(mindre) i kombination med hög rotationshastighet så slits ju en Disk fortare än om klustren är stora och låg hastighet? Rätta mig om jag har fel. Det var väl lite det jag var inne på.

Sen beträffande överföringshastigheten så kan jag inte heller hålla med dig. Till en viss mån ja men generellt sett är det väl så att ett USB 2.0 har ungefär (eller tom högre) hastigheter än HDD, om man då även tar hänsyn till responstiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan först och främst bara hålla med dig till en viss grad om hur många ggr man kan läsa/skriva på ett USB minne, men om man tänker rent statistiskt så är det inte så att en HDD pajjar fortare, med tanke på deras enorma volym?? Har som sagt läst en hel del om datorer och vet lite vad jag säger. Men generellt sett så är det ju så här: Ju tätare mellan klustren(mindre) i kombination med hög rotationshastighet så slits ju en Disk fortare än om klustren är stora och låg hastighet? Rätta mig om jag har fel. Det var väl lite det jag var inne på.

Sen beträffande överföringshastigheten så kan jag inte heller hålla med dig. Till en viss mån ja men generellt sett är det väl så att ett USB 2.0 har ungefär (eller tom högre) hastigheter än HDD, om man då även tar hänsyn till responstiden.

En disk slits inte av att läsas och skrivas mycket, eftersom huvudena aldrig har direkt kontakt med skivytorna. Vad som slits är lagren till läs-armarna och skivorna. Det spelar alltså ingen roll hur tätt informationen ligger på diskarna. När disken stängs av parkeras huvudena vid sidan av skivorna.

Överföringshastigheten räcker bra på en USB2 port. Problemet är läshastigheten och i synnerhet skrivhastigheten internt i minnesstickan. Ett 8GB USB-minne klarar idag max 20MB/s vid läsning i jämförelse med minst 80MB för en disk (både läs+skriv).

Ett litet operativsystem som Ubuntu eller Puppy hamnas direkt i RAM och disken/minnesstickan belastas inte mycket efter uppstarten. Windows däremot är vant vid att uppdatera allt mellan himmel och jord så där blir det en del läsningar (och skrivningar).

När det gäller ditt SoundBlaster ljudkort så är det bara att kasta. De avancerade ljudkretsarna som dagens moderkort har inbyggda är långt bättre än ditt gamla SB..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...