Gå till innehåll

Ändra en partition från PRIMARY till LOGICAL?


Recommended Posts

Jag brukar ibland få problem när jag gör en ny installation av windows att den väljer någon av dom andra PRIMARY istället för c:

Speciellt efter jag kört ubuntu på c: med ext3 och sedan formaterar c: till ntfs igen för att installera windows.

Så här ser det ut i diskhanteraren:

ZWkCwpTWX.jpg

Hur skulle ni ha här?

tUrPAdgSr.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows väljer inget av sig självt, utan det är du som bestämmer var du vill installera.

Normalt installerar man Windows på den HD som sitter fysiskt först, dvs är inkopplad på kontakten 'Primary IDE-0' på moderkortet och är strappad som Master. Eller den som är inkopplad på 'SATA-1' på moderkortet.

MEN man KAN alltså välja precis vart man vill när installationens-CDn har lästs in.

Windows ser automatiskt till att den HD med Windows på, blir C: i fortsättningen, dvs Primär.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Windows på C:, så är det ju helt normalt.

Men jag tycker den disken är för liten, men du kan ju ta bort den extra partition du skapat där, så du får hela den HDn till Windows istället.

Det är svårt att se på den där bilden, men det ser ju ut som första HDn är på hela 455Gb, så varför då bara 53Gb till C: ??

Sen syns ju inte första siffran för E:, men totalen för C: och E: ska ju då bli CIRKA 455Gb, men det tycks den inte vara, så vad står det för siffra för storleken på E: ??

Jag skulle ju ta bort E: och köra hela som C: istället, blir mycket snabbare iom mer Swaputrymme för Win osv.

Hur mycket RAM-minne har du ??

Du ska ha ca. 1,5 ggr RAM som Swap-minne, dvs har du 2Gb RAM ska du ha ca 3Gb Swapfiler, kanske uppdelat som 1Gb på C:, och 2Gb på nån annan skapligt stor HD.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

S det gör inget att E:, D: o F: är PRIMARY då?

Valde att göra c: partitionen ganska liten pga. att jag läst att windows blir snabbare då + snabbare att defragmentera då!

På dom flesta forum jag läst föreslår många max 10 GB till c: så jag tyckte att jag tog till med 53 GB :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där surret om snabbare har jag aldrig förstått - ju mer utrymme Windows har att lattja på, ju snabbare blir det jöö!

Åtminstone för mig, som sen nåt halvår har en 1Tb Samsung SATA HD , och aldrig har väl mitt Win varit så snabbt som nu.

Har halva Swapfilen på 1Tb och den andra halvan på E:, som är en PATA 500Gb.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde ju ubuntu på c: med ext3 och sedan formaterade jag c: till ntfs igen genom att göra det med Windows XP skivan. Men har för mig att man brukar även behöva köra en fixmbr också eller är det bara om man kört dualboot med både XP o Ubuntu?

Den här gången hade jag bara Ubuntu installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...