Gå till innehåll

Uppgradera från XP till Windows 7


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Något många undrar över är om det blir möjligt att uppgradera från Windows XP till Windows 7. Svaret är både ja och nej. Microsoft kommer att erbjuda användare av Windows XP att köpa en uppgraderingslicens av Windows 7, men det kommer inte att vara möjligt att uppgradera sin XP-installation till Windows 7. I dessa fall måste man göra en ren installation av Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan också bekräfta att BETAN går inte att uppdatera från XP. Försöker du använda alternativet UPGRADE på en XP-dator så blir du omgående informerad att det inte går utan att du måste göra en ren installation. Så där gäller det verkligen att planera installationen.

Tillägg: Döm om min förvåning dock när jag upptäckte att en speciell nedladdningsmapp som jag hade på det gamla OS fanns med efter installationen av BETAN. Så hur skall man tolka detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan också bekräfta att BETAN går inte att uppdatera från XP. Försöker du använda alternativet UPGRADE på en XP-dator så blir du omgående informerad att det inte går utan att du måste göra en ren installation. Så där gäller det verkligen att planera installationen.

Tillägg: Döm om min förvåning dock när jag upptäckte att en speciell nedladdningsmapp som jag hade på det gamla OS fanns med efter installationen av BETAN. Så hur skall man tolka detta?

Att du förmodligen inte har gjort någon REN installation (clean install). En ren installation innebär att man tar bort befintlig systempartition, startar den nya installationen på "Opartitionerat utrymme", och låter det nya systemet skapa och formatera en ny partition! Stor risk att du får onödiga problem om du inte har gjort så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag skulle vilja påstå att man kan göra en ren installation utan att formatera disken man installerar på. Om det redan finns data på disken så rörs inte detta utan Windows installeras där det finns plats. Om det redan finns en installation på disken där Windows installeras så döps den om till Windows.old och nya Windows installeras till Windows-mappen. Det är visserligen snyggare att formatera disken och då blir installationen extra ren :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...