Gå till innehåll

Bluescreen


mussi

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte en laptop under mellandagsrean och fick då ett antal bluescreens på den efter att jag körde vissa program. Programmen det rör sig om är desktop capture program, alltså program för att sända det man ser på skärmen till en annan person via webkamera funktion. Jag tog tillbaka datorn till ElGiganten där den är inhandlad och han i supporten sa att jag skulle köra en recovery och kolla om det är virus, sagt och gjort installerade samma program (alla är inte direkt köpta om man säger så...) och nu får jag bluescreen igen. Jag fick felloggen i Windows efteråt och det står

Problemsignatur:

Problemhändelsens namn: BlueScreen

OS-version: 6.0.6001.2.1.0.768.3

Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:

BCCode: d1

BCP1: A6092000

BCP2: 00000002

BCP3: 00000001

BCP4: 8E002C99

OS Version: 6_0_6001

Service Pack: 1_0

Product: 768_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:

C:\Windows\Minidump\Mini020509-02.dmp

C:\Users\St\AppData\Local\Temp\WER-161788-0.sysdata.xml

C:\Users\St\AppData\Local\Temp\WERF18E.tmp.version.txt

Läs vår sekretesspolicy:

http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=501...mp;clcid=0x041d

Datorn är en Toshiba Satellite L300-190 med Vista Home Premium.

Tack för alla svar, gärna snabba också så att jag kan skicka tillbaka den till Toshiba om det är hårdvarufel.

Mussi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är en Toshiba Satellite L300-190 med Vista Home Premium.

Tack för alla svar, gärna snabba också så att jag kan skicka tillbaka den till Toshiba om det är hårdvarufel.

Mussi

Ring Toshiba direkt. L300 är deras budgetdator, och har alltid varit stabil som jag sett det.

Men det är så typiskt när grejerna kommer onoff-siba-elgigant-skit-whatever-sameshit.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring Toshiba direkt. L300 är deras budgetdator, och har alltid varit stabil som jag sett det.

Men det är så typiskt när grejerna kommer onoff-siba-elgigant-skit-whatever-sameshit.

kent

Grejjen är väl att dom kan be mig skicka in den för koll bara och att jag sen får betala 950kr för det som dom i ElGiganten sa, det vill jag gärna INTE ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejjen är väl att dom kan be mig skicka in den för koll bara och att jag sen får betala 950kr för det som dom i ElGiganten sa, det vill jag gärna INTE ;)

Kolla här.. L300 säljs med både vista å xp. (du får med dubbla OS)

PSLB9E-00C006N5

Toshiba Satellite Pro L300

160GB/15,4'/DVD±R/Intel GMA4500M/

Vista Business + XPP

XP skivor följer med.. Vista får du bränna ut själv.

om du inte ghostat VISTA, så har du din XP kvar på CD-skivor, (räcker med den första skivan).

Testkör burken där, lägg inte in några tveksamma program.

Får du bluescreen igen.. så är du Safe.. och slipperunderökningen, då felet

ligger på H-varan.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inga skivor med över huvudtaget, jag har brännt ut 2 skivor via recovery bränningen och de borde väl vara Vista? Grejjen är ju att jag får bara bluescreen just när jag använder de programmen, har inte fått det annars.

Jag har PLSB8E medan den du skriver är 9E, kan det vara skillnaden?

Specs:

Pentium T3200

2048 RAM 800MHZ/ + 1024MB

320GB HDD 5400RPM SATA

15 WXGA TRUBRITE TFT SCREEN

DVD-SUPER-MULTI DRIVE (2-LAYER)

56K MODEM / LAN

W-LAN (802,11B/G)

MICROSOFT VISTA HOME PREMIUM 32BIT

WEB CAMERA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inga skivor med över huvudtaget, jag har brännt ut 2 skivor via recovery bränningen och de borde väl vara Vista? Grejjen är ju att jag får bara bluescreen just när jag använder de programmen, har inte fått det annars.

Jag har PLSB8E medan den du skriver är 9E, kan det vara skillnaden?

Specs:

Pentium T3200

2048 RAM 800MHZ/ + 1024MB

320GB HDD 5400RPM SATA

15 WXGA TRUBRITE TFT SCREEN

DVD-SUPER-MULTI DRIVE (2-LAYER)

56K MODEM / LAN

W-LAN (802,11B/G)

MICROSOFT VISTA HOME PREMIUM 32BIT

WEB CAMERA

Den modellen du har finns inte hos datagrossarna, dom har övrigt fyra modeller av L300.

och säljs med dubbla OS varav vista _business_

Givetvis har elgiganten köpt upp crappet som skulle gå till östländerna.

Grattis till dina nya dator, jag ger upp, men du kanske lärt dej nåt?!

Om ett år säljer Konsum laptops, jämte brödhyllan. Prova dina vingar igen ;)

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävla skit, så typiskt att den inte gick sönder innan den första månaden var slut så att jag kunde lämnat tillbaka den o bara betalt 6-700kr. Får väl hoppas på att någon annan kommer och hjälper mig, är Plun fortfarande här? Han brukar alltid ha något att komma med.

Får testa att ringa Toshiba imorgon.

Tack för den hjälpen du kunde bistå med, nu hoppas vi på någon annan som kan nåt annat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävla skit, så typiskt att den inte gick sönder innan den första månaden var slut så att jag kunde lämnat tillbaka den o bara betalt 6-700kr. Får väl hoppas på att någon annan kommer och hjälper mig, är Plun fortfarande här? Han brukar alltid ha något att komma med.

Får testa att ringa Toshiba imorgon.

Tack för den hjälpen du kunde bistå med, nu hoppas vi på någon annan som kan nåt annat :)

Har du provat felsäkert läge via F8?

Finns även start reparation du kan prova eller senaste fungerande config.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat felsäkert läge via F8?

Finns även start reparation du kan prova eller senaste fungerande config.

Problemet uppstår ju med desktop recorders som Webcammax, Manycam osv. För dessa behöver jag min internet uppkoppling och ett antal andra program. Jag får ju inte bluescreen varje gång jag drar igång programmen heller utan det är lite oregelbundet. Det är dessutom en nyåterställd dator som jag körde recovery på igår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en ominstallation.....

Installera inget onödigt...köra några dagar....fortfarande bluescreen = hårdvarufel antagligen minnena.....1 års garanti om fel uppstått...två år om det är ett fel som fanns vid köpet....

Mvh Johan

Jag måste ju installera just de här programmen, jag kan köra några program som är freeware under tiden då och testa så får vi se. Om det skiter sig igen så skickar jag alltså in den... detta felet måste ju funnits från början eftersom jag knappast har gjort något förutom installerat 4-5 program på datorn.

Tack för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man göra något så att datorn inte startar om automatiskt när den får bluescreen? Vill gärna se vad som är felet den skriver upp.

Högerklick på "Dator" i startmenyn... välj "Egenskaper / Avancerade systeminställningar / Avancerat".... inställningar för "Start och återställning"... bocka ur "Starta om automatiskt". Gör sen gärna en krachdumpanalys enligt guiden på nedanstående sida! Analysresultatet kan du klistra in här, så får du i bästa fall hjälp att tyda den! ;)

http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoe...n-beror-pa.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklick på "Dator" i startmenyn... välj "Egenskaper / Avancerade systeminställningar / Avancerat".... inställningar för "Start och återställning"... bocka ur "Starta om automatiskt". Gör sen gärna en krachdumpanalys enligt guiden på nedanstående sida! Analysresultatet kan du klistra in här, så får du i bästa fall hjälp att tyda den! ;)

http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoe...n-beror-pa.html

Analysen finns redan ett par inlägg längre upp som en bifoga :) Skall testa det med att den inte startar om automatiskt och även en ominstallation och köra endast ett freeware program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Analysen finns redan ett par inlägg längre upp som en bifoga :) Skall testa det med att den inte startar om automatiskt och även en ominstallation och köra endast ett freeware program.

Sorry... den hade jag missat! Där kan man i alla fall utläsa att det är ManyCam.exe som orsakar krashen. Kanske du kan uppdatera drivrutinen till webcamen eller försöka med ett annat cam-program!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En allmän uppdatering av alla drivrutiner och även bios, är nog den första åtgärd jag hade försökt med! Om problemet kvarstår efter det, så kanske du får överväga att skippa det cam-programmet!

Drivrutiner och en helt färsk biosversion finns på nedanstående sida... mata in alla datoruppgifter och tryck på sök.

http://nordic.computers.toshiba-europe.com...&service=ND

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En allmän uppdatering av alla drivrutiner och även bios, är nog den första åtgärd jag hade försökt med! Om problemet kvarstår efter det, så kanske du får överväga att skippa det cam-programmet!

Drivrutiner och en helt färsk biosversion finns på nedanstående sida... mata in alla datoruppgifter och tryck på sök.

http://nordic.computers.toshiba-europe.com...&service=ND

Samma sak händer med WebCamMax så det kan nog inte vara att alla program som har just den funktionen vill skita sig :/

Jag ska testa att uppdatera allt återkommer senare :)

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...