Gå till innehåll

Boota ett program från USB-drive utan OS


Recommended Posts

Hej!

Har gjort ett bootbart USB-minne, men skulle lika gärna kunna använda en vanlig hårddisk om det nu är så...

Okej, vad jag undrar nu är, hur gör jag för att få ett program att starta från USB-minnet/hårddisken utan att behöva installera något OS?

Jag vill alltså att programmet skall startas direkt utan att ha något operativ system installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså: Program måste ha ett OperativSystem för att kunna köras.

Det är OSet som gör att en dator alls fungerar som en dator.

OSet snackar med hårdvaran såsom moderkort, minnen, grafikkort osv, det gör inga program.

HUR har du 'gjort' ett bootbart USB-minne ?? Menar du att du lagt dit t ex Win XP/Vista installationsfiler, det som finns på deras CD/DVD ??

Isåfall måste du först INSTALLERA ett av OSen därifrån, och installerar ett OS gör man på en Hårddisk.

När du startar en dator finns det alltså normalt sett redan ett Operativsystem (Windows, MAC-OS, Linux, UNIX, osv) på datorns hårddisk, därav att den alls startar, och därav att du överhuvudtaget kan kopiera filer till ett USB-minne.

Du har nog missförstått nåt - är det körbara program för ett USB-minne du vill ha, så är det en teknik som heter U3 som för det mesta gäller.

Läs mer på http://www.u3.com , och för att få reda på vad ett OperativSystem är så läser du på t ex http://www2.edu.fi/svenska/senior-it/windows/win1.htm eller på http://www.abc.se/~m10354/data/os.htm .

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså: Program måste ha ett OperativSystem för att kunna köras.

Det är OSet som gör att en dator alls fungerar som en dator.

OSet snackar med hårdvaran såsom moderkort, minnen, grafikkort osv, det gör inga program.

Har hört om folk som gjort något liknande. Då med en hårddisk istället för ett USB-minne. Det som då fanns på hårddisken var då endast programmet de ville köra + nödvändiga drivrutiner såsom DX.

HUR har du 'gjort' ett bootbart USB-minne ?? Menar du att du lagt dit t ex Win XP/Vista installationsfiler, det som finns på deras CD/DVD ??

Isåfall måste du först INSTALLERA ett av OSen därifrån, och installerar ett OS gör man på en Hårddisk.

När du startar en dator finns det alltså normalt sett redan ett Operativsystem (Windows, MAC-OS, Linux, UNIX, osv) på datorns hårddisk, därav att den alls startar, och därav att du överhuvudtaget kan kopiera filer till ett USB-minne.

Gjorde USB-minnet bootbart efter guiden här på alltomvista. Dock har jag inte lagt dit någonting (=på minnet) ännu.

Du har nog missförstått nåt - är det körbara program för ett USB-minne du vill ha, så är det en teknik som heter U3 som för det mesta gäller.

Nej, inte det jag menar. Det behöver inte nödvändigtvis vara ett USB-minne bara det att jag tänkte att jag kunde ha det som primär disk ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Har hört om folk som gjort något liknande. Då med en hårddisk istället för ett USB-minne. Det som då fanns på hårddisken var då endast programmet de ville köra + nödvändiga drivrutiner såsom DX.

Det är alltså helt omöjligt, så du får nog ta och forska vidare.

Program MÅSTE ha ett OperativSystem för att fungera.

Utan OS kan du inte ens SE att det överhuvudtaget EXISTERAR ett program...

/Klart - SLUT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Havetoknow har missförstått någonting rätt grovt, men jag vill ändå berätta lite om hur man kan göra det han önskar.

Ett program behöver inte alls ha ett operativsystem, tänk bara vilken paradox man försätter sig i om man då ska göra ett operativsystem (eftersom operativsystemet då själv behöver ett operativsystem, vilket man inte gjort ännu).

När datorn startar har man mjukvara kallat BIOS vilket står för Basic Input Output System. BIOS är inte bara något som startar datorn utan är mycket mer än så; det är ett helt bibliotek med funktioner som både operativsystem eller program kan använda. Dock kan man såklart inte köra Windows-program utan Windows, men man kan självklart köra program som bara förlitar sig på ren Intel X86-maskinkod. Det kallas för att programmera "embedded" (vet inte svenskt ord? integrerat?) när man gör dessa program, tex när man gör firmware till diverse hårdvara eller liknande (behöver ju inte vara just Intel x86, men i PC)

Men somsagt tror jag du har missförstått det rätt mycket eftersom det både är att återuppfinna hjulet samt väldigt omständigt. Vad man kan göra istället är ju tex att ta en startdiskett och plocka ut allt utom kärnan och sen köra DOS-program direkt vid uppstart. Det fungerar och är väldigt simpelt, har själv gjort det med startdisketten från Windows 1.0 och där var det bara 70 kb "kärna" och resten kunde man ha för sina DOS-program. Då kan du ju tex göra ett USB-minne med DOS-kärnan tagen från en startdiskett och sen köra SNES emulatorn ZSNES som är skriven för bl. a. DOS så kan du spela Super Nintendo på datorn utan att behöva Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han kanske tänker på någon form av live-cd????????????

tub

I så fall har han inte varit tydlig nog; en live-cd passar ju egentligen inte alls in i hans meddelanden men nu när jag tänker på det så verkar det mest logiskt. Live-cd är ju både modernt och välspritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om det är nån slags 'boot-cd' han tänker på, så ÄR det ju ett OS på den CDn/USB-pinnen, så ...

Han HAR missförstått nåt.

/LbL!

Jag tror dock det är vi som missförstått frågan lite; han säger ju aldrig att han ska köra utan OS, allt han säger är att han vill köra utan att behöva installera något OS. En live-cd är ju egentligen det mest lämpade svaret ;)

Okej, vad jag undrar nu är, hur gör jag för att få ett program att starta från USB-minnet/hårddisken utan att behöva installera något OS?

Jag vill alltså att programmet skall startas direkt utan att ha något operativ system installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...