Gå till innehåll

Hur lång tid är "normalt" för att förflytta 20 gig fån en hd till en annan?


drajsnow

Recommended Posts

Hej!

Vad skulle man kunna säga är "normal" tid för att överföra ca 20 gig från en partion till en annan på en dator? Har en bärbar med 4 gig ram, Vista Home Premium, 320 gigs HD på 5000 rpm.

Det tar drygt 30 minuter för mig att flytta 20 gig å det känns som en mindre evighet... Finns det något sätt att snabba upp flytten på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad skulle man kunna säga är "normal" tid för att överföra ca 20 gig från en partion till en annan på en dator? Har en bärbar med 4 gig ram, Vista Home Premium, 320 gigs HD på 5000 rpm.

Det tar drygt 30 minuter för mig att flytta 20 gig å det känns som en mindre evighet... Finns det något sätt att snabba upp flytten på?

Låter som du har en Packard Bell (samma spec som min = onödigt vetande).....men hur som helst - ja det är normalt eftersom den ska hämta data på ena partitionen och flytta dessa data till den andra. Jag skulle använda mig av en extern hårddisk (om du har en sådan), flytta dessa 20 gig till den för att sedan flytta till den andra partitionen. Jag GISSAR att det kan gå snabbare eftersom HDD1 bara behöver läsa data medan HDD2 bara behöver skriva, vilket borde gå snabbare, men jag KAN ha fel. Om du inte har en extern disk att använda så är det bara att kopiera mellan två partitioner. Det du ska tänka på är att välja alternativet KOPIERA och inte Klipp ut och Klistra in eftersom går något galet eller om nåt annat fel inträffar så vet man inte vilka filer du fått över. Välj kopiera och går allt väl så radera det original du först hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du har en Packard Bell (samma spec som min = onödigt vetande).....men hur som helst - ja det är normalt eftersom den ska hämta data på ena partitionen och flytta dessa data till den andra. Jag skulle använda mig av en extern hårddisk (om du har en sådan), flytta dessa 20 gig till den för att sedan flytta till den andra partitionen. Jag GISSAR att det kan gå snabbare eftersom HDD1 bara behöver läsa data medan HDD2 bara behöver skriva, vilket borde gå snabbare, men jag KAN ha fel. Om du inte har en extern disk att använda så är det bara att kopiera mellan två partitioner. Det du ska tänka på är att välja alternativet KOPIERA och inte Klipp ut och Klistra in eftersom går något galet eller om nåt annat fel inträffar så vet man inte vilka filer du fått över. Välj kopiera och går allt väl så radera det original du först hade.

Det blir en JÄVLA omväg att använda en extern hårddisk för att göra en filöverföring, men du har faktiskt rätt; det kan gå snabbare. Vad som tar tid är ju att åtkomsttiden på en hårddisk inte är så snabb och ska då hårddisken flytta sig fram och tillbaka mellan dom två partitionerna för att läsa och skriva så tar det en jävla tid. Dock är den optimala lösningen inte att använda en extern hårddisk, utan att istället använda ett program som läser och skriver i större "chunks" alltså större delar. Om programmet som skickar en fil mellan två partitioner läser en byte i taget blir det ju 40 miljarder åtkomsttider som ska räknas in i överföringen. Men läser programmet bitar som är kanske 2 GB i taget blir det ju endast 20 åtkomsttider! Alltså spelar mjukvaran vid en filöverföring en ENORM skillnad. Ett smart överföringsprogram bör ju använda så stora bitar det bara går - helst fylla hela RAM med bitar, så man får så få åtkomsttider som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...